Gå til innhold

Migrene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte har dere hodepine, alt fra mild til ganske ille? Hvor lenge varer hodepinen om gangen, og hvor sitter den? Hvor ofte blir dere svimmel og kvalm?

Jeg har hodepine mer eller mindre 24/7 i perioder. Mye kvalm og svimmel. Tåler ikke lyd og lys. Blir sjøsyk av å kjenne og å se på bevegelser. Kan dette være migrene?

Anonymkode: 497da...130

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har alltid litt vondt i hoder, men det blir en vane. Så vondt at jeg må ta sterke smertestillende har jeg flere ganger i mnd, noen ganger får jeg så kraftige anfall at jeg må på legevakta å få morfin sprøyter.

Du må bestille en time hos fastlegen så denne kan henvise deg videre, viktig å funne ut av årsaken til hodesmertene.

Anonymkode: a6e52...224

Skrevet

Flere erfaringer? Legetime er bestilt og jeg er spent på om jeg får svar på hva denne konstante hodepinen kan skyldes. Har snakket med noen som nevnte at man skal føre hodepinedagbok å ta med til legen, når hodepinen begynner og slutter, så jeg har prøvd på det. Men hodepinen er så konstant. Uansett om jeg våkner med den eller om den dukker opp i løpet av dagen så sitter den fortsatt når jeg legger meg.

Anonymkode: 497da...130

Skrevet

Kan være spenningshodepine du har. 

Drikker du zero produkter ? Pepsi Max osv. Fun light? Stor migrene trigger. Alt av godteri, for mye potetgull, sjokolade, vin. Svin.ost. salami. Pluss mange andre ting kan være triggere. Hormonell migrene og vær feks også.stress.

Jeg har sterke hodesmerter hver eneste dag, etter en bilulykke. Vanskelig å skille hvilken hodepine type jeg har mange ganger. Har ihvertfall minst 8 typer sa legen min. Ved migreneanfall blir jeg så hemmet at jeg ikke eksisterer. Men med spenningshodepine kan jeg også være kvalm, svimmel, lys og lydsky. Rett under migrene på en måte.

Anonymkode: e4cf2...709

Skrevet

Jeg har flere migreneanfall i uka, de kan vare i flere dager, har vel i snitt anfall 5 av 7 dager ca. De kan variere fra å ligge i senga nesten uten å kunne røre meg, hvor jeg spyr og klarer nesten ikke å snakke, og det kjennes som om hodet skal eksplodere, selv den minste lyd graver seg inn i hjernen og jeg blir ekstremt kvalm. Til hvor jeg kan være oppe og gjøre enkle ting men er fremdeles kvalm og har smerter, men ikke så intense som når jeg ligger. 

Håper du har fått deg legetime. Bruker du mye smertestillende, det kan fremkalle hodepine. Så viktig at du får deg riktig type medisin

Anonymkode: cf580...f6f

Skrevet

En lege jeg snakket med spurte om noe interessant: når har du IKKE hodepine?

Svaret for meg var - når jeg er uthvilt, har sovet nok, spist riktig, gjort avspenningsøvelser og ikke er stressa. Så er det bare å begynne det (kjedelige!) livet...

Skrevet
20 minutter siden, oslofrk skrev:

En lege jeg snakket med spurte om noe interessant: når har du IKKE hodepine?

Svaret for meg var - når jeg er uthvilt, har sovet nok, spist riktig, gjort avspenningsøvelser og ikke er stressa. Så er det bare å begynne det (kjedelige!) livet...

Hva slags avspenningsøvelser gjør du?

Skrevet

Jeg har hatt migrene siden jeg var ganske ung. Fikk henvisning til nevrolog, og der fikk jeg i oppgave å føre en logg over anfallene. Kom frem til at jeg har stressrelatert migrene og ved menstruasjon. Så hver måned har jeg migrene i opptil 1-3 dager før mensen bryter ut. Jeg får også migrene ved langvarig stress, eller hvis jeg har en  dag med mye tidspress, da er det garantert at ettermiddagen/kvelden forblir i sengen, med hodepine og kvalme. I sjeldne tilfeller kaster jeg opp, men det er i de tilfellene når migrenemedisinen ikke virker selv med Max dose... noen ganger får jeg "bare" øyemigrene, noen ganger med påfølgende hodepine, andre ganger ikke. Da er det bare sikksakksynet og at synsfeltene forsvinner litt etter litt. Jeg er stort sett litt ømfintlig for sterkt lys, så bruker solbriller selv på en skyet dag for å skåne øynene for lyset.

De senere år har jeg merket at jeg faktisk får migrene ved å ha en for lang samtale i mobil. 

Anonymkode: c1a2a...a1a

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags avspenningsøvelser gjør du?

Pusteankeret (app med avspenning laget av en kirurg), noen lydfiler fra YouTube, yoga og spikermatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...