Gå til innhold

Hvordan grensesetter dere andres barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldste poden begynte på skolen i høst og har fått nye venner i klassen. I den nye vennegruppen på skolen er det tre elever som er ganske frekke mot voksne og som ikke hører på beskjeder, og jeg blir så usikker på hvordan jeg skal håndtere det når de er på besøk her? 

Våre to barn er vant til å få en beskjed én eller to ganger og så får det en konsekvens, og de får ikke svare andre på en stygg måte el. Jeg ønsker ikke at poden skal ta etter de tre fredige guttene, og ønsker å sette grenser her hjemme hos oss, men hva slags konsekvenser kan man gi til barn som bare er på besøk? Og når foreldrene er tafatte eller ettergivende, hvordan gir man barna deres konsekvenser uten at noen blir fornærmet eller at barna ikke vil ha min sønn som venn, fordi mammaen hans er for streng? 

Anonymkode: de7dd...9ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må forklare hva slags regler som gjelder hos dere. Hadde nylig en episode hvor vi måtte fortelle en ny klassekompis til junior (9 år) at hvis han ikke hørte etter når han fikk beskjed så måtte han dessverre gå. Nå var riktignok junior enig.

Skrevet
2 minutter siden, MrGoodMan skrev:

Man må forklare hva slags regler som gjelder hos dere. Hadde nylig en episode hvor vi måtte fortelle en ny klassekompis til junior (9 år) at hvis han ikke hørte etter når han fikk beskjed så måtte han dessverre gå. Nå var riktignok junior enig.

Det har jeg hatt lyst til å si flere ganger også, at om de ikke følger våre regler så kan de ikke være her, men føler det må være ganske ille før vi kommer dit 😅 Jeg vil ikke at podens venner skal bli redde for å komme hit fordi moren hans er for streng...

Hvordan tok gutten det da du sa fra? 

Skrevet

Dei blir garantert ikkje redde, ofte setter dei pris på å få vite kva som er greit /ugreit hos dere... Og barn liker å ha regler å forholde seg etter 

Anonymkode: f5f8e...f40

Skrevet (endret)

Han tuslet hjem kort tid etterpå. Man må selvfølgelig velge sine kamper, men du sier jo til ditt eget barn indirekte at det er greit hvis du ikke reagerer også. De barna vi kjenner godt må helt klart følge reglene her i huset. Har kjeftet på mye unger her i huset :)

Endret av MrGoodMan
Skrevet

Uff, dette lurer jeg også på. jeg er ikke usikker på når jeg kunne grensesatt eller hvordan, men kjenner jeg kvier meg før Du jeg er redd for å ødelegge sønnens sosiale liv. Jeg vet jeg ikke burde tenke slik, men gjør det allikevel 

Anonymkode: cddc4...274

Skrevet

Ungene får ganske mye is her i huset og vi har badebasseng i hagen så det kompenserer sikkert litt for irettesettelser og kjeft her i huset 😂

Skrevet

Koster meg ikke en kalori å si fra til unger som ikke oppfører seg. Da får de dra hjem. Jeg gir også beskjed til foreldrene ved dårlig oppførsel. Ringer eller sender en sms. Jeg forventer at mine barn hører etter der de er på besøk, og om de ikke evner det vil jeg ha beskjed. 

Skrevet
2 minutter siden, frk Nilsen skrev:

Koster meg ikke en kalori å si fra til unger som ikke oppfører seg. Da får de dra hjem. Jeg gir også beskjed til foreldrene ved dårlig oppførsel. Ringer eller sender en sms. Jeg forventer at mine barn hører etter der de er på besøk, og om de ikke evner det vil jeg ha beskjed. 

Dette. 

Jeg gir ganske så klar beskjed om hva som er akseptert hos oss. Har aldri opplevd at noen ikke lyer umiddelbart da. Men konsekvensen av å ikke høre etter må jo være å bli sendt hjem. 

Jeg er nok ganske streng, men det mangler ikke på barn som ringer på døren så helt avskremt blir de da ikke. 

Unger liker klare regler og de vet som regel ganske godt hva som er akseptabel oppførsel. 

Skrevet

Vår gutt er 5 år og har en kompis(1år eldre) i gata som kan være ganske utfordrende. Vi ga han beskjed at på vår tomt/hus er det vi som bestemmer og vi tolerere ikke slik oppførsel. Og hvis han ikke hører så må han gå hjem. Han kommer ofte hit likevel, tror han synes det er greit med regler/grenser.... 

Anonymkode: e7573...858

Skrevet

Her i vårt hus / hos oss, er regelen sånn. Det er godt mulig at du / dere får lov til å gjøre sånn hjemme, og det er helt ok, men her hos oss er det ikke lov. Her gjør vi sånn, så får du heller gjøre det andre hjemme. Sånn! Er dere klare til å leke / spise / tegne / gå på rommet / etc nå? Bra! Ha det gøy. 

Det pleier å funke helt utmerket. For jeg er jo ganske kul på mange andre områder da, så de fleste av ungenes venner har alltid likt å være her, selv når jeg tar på meg strenge-stemmen. 

Skrevet

Jeg sier også at slik og sånn ikke er lov her, og hvis de ikke kan følge det så må de gå hjem. Det har faktisk hendt at noen har gått hjem, men de kommer alltid tilbake. Fordelen med at det er litt skumlere å få tilsnakk av andre enn foreldrene er at de husker godt hva som ikke er lov til neste gang. ;)

Anonymkode: 84e44...a8e

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eldste poden begynte på skolen i høst og har fått nye venner i klassen. I den nye vennegruppen på skolen er det tre elever som er ganske frekke mot voksne og som ikke hører på beskjeder, og jeg blir så usikker på hvordan jeg skal håndtere det når de er på besøk her? 

Våre to barn er vant til å få en beskjed én eller to ganger og så får det en konsekvens, og de får ikke svare andre på en stygg måte el. Jeg ønsker ikke at poden skal ta etter de tre fredige guttene, og ønsker å sette grenser her hjemme hos oss, men hva slags konsekvenser kan man gi til barn som bare er på besøk? Og når foreldrene er tafatte eller ettergivende, hvordan gir man barna deres konsekvenser uten at noen blir fornærmet eller at barna ikke vil ha min sønn som venn, fordi mammaen hans er for streng? 

Bare litt sånn av nyskjerrighet:

hvordan tror du foreldrene til de tre guttene hadde skrevet et slikt innlegg?

tipper det hadde hørt omtrent sånn ut: « I den nye vennegruppen på skolen er det tre elever som er ganske frekke mot voksne...».

Du skal være RIMELIG sikker på at andre også oppfatter din gutt som den engelen du beskriver ham som , før du peker ut 3 av guttene i hans vennegruppe som problemet.

har jobbet med barn i såååå mange år, og en ting har jeg fått med meg: foreldre utpeker alltid andres barn. Og blir deres barn fersket, er det fordi de er under dårlig påvirkning. Sorry, kjøper ikke den. Er helt sikker på at OGSÅ din sønn oppfører seg som vennegjengen når du ikke ser. Noe annet er naivt å tro. Hadde han vært så ordentlig, hadde vennegruppen støtet ham ut, hvis han stadig var en som ikke ville være med på påfunn osv. 

Heller enn å spørre: hva kan jeg gjøre med de guttene, kan du spørre; hvordan kan jeg sikre at min sønn oppfører seg bra. 

Slutt å se på andre barn med lupe. Rett den heller mot eget barn.

Anonymkode: 0ee54...60c

Skrevet

Jeg er streng. Jeg har alltid satt klare grenser for både egne og andres barn når de er hos oss. Men jeg er ikke hissig og kjeftete, jeg er tydelig og forutsigbar. Jeg tar meg alltid tid til å høre på barn og ungdommer som trenger å snakke med meg, og jeg har stekt utallige vaffelplater og spandert middag. Jeg har aldri opplevd å få reaksjoner fra andre foreldre fordi jeg har vært for streng med deres barn, og jeg har aldri opplevd at barn ikke har villet komme hit eller nektet å være sammen med mine barn fordi jeg er streng. 

Jeg tror at så lenge det er forutsigbart og tydelig, så opplever ungene det som trygt og greit. Jeg eksploderer ikke i kjefting, skrik og hyl. Det går an å være streng og tydelig helt uten å være skummel. Og jeg er rettferdig. De samme grensene gjelder for alle, uansett.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke det er lurt å være så "forberedt" på at det skal komme noe frekt. Du kan med forventningene dine skape selvoppfyllende profetier.

Barn som kan være frekke på skolen eller mot egne foreldre, kan oppføre seg veldig fint når de er borte på besøk.  

Oppstår noe, si fra rolig og tydelig at slikt språk ikke er noe som er greit hos dere. Eller ta barnet til side og si fra.

Anonymkode: 66aee...d00

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

tipper det hadde hørt omtrent sånn ut: « I den nye vennegruppen på skolen er det tre elever som er ganske frekke mot voksne...».

Du skal være RIMELIG sikker på at andre også oppfatter din gutt som den engelen du beskriver ham som , før du peker ut 3 av guttene i hans vennegruppe som problemet.

har jobbet med barn i såååå mange år, og en ting har jeg fått med meg: foreldre utpeker alltid andres barn. Og blir deres barn fersket, er det fordi de er under dårlig påvirkning. Sorry, kjøper ikke den. Er helt sikker på at OGSÅ din sønn oppfører seg som vennegjengen når du ikke ser. Noe annet er naivt å tro. Hadde han vært så ordentlig, hadde vennegruppen støtet ham ut, hvis han stadig var en som ikke ville være med på påfunn osv. 

Heller enn å spørre: hva kan jeg gjøre med de guttene, kan du spørre; hvordan kan jeg sikre at min sønn oppfører seg bra. 

Kjære vene. En vennegruppe er noe helt annet enn en vennegjeng. En vennegruppe er en foreldrearrangert gruppe.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessuten virkelig ingen grunn til at HI skal mistenke sitt barn for det samme, dersom hun ikke har fått tilbakemelding fra andre på at barnet hennes har svart voksne frekt.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessuten virkelig ingen grunn til at HI skal mistenke sitt barn for det samme, dersom hun ikke har fått tilbakemelding fra andre på at barnet hennes har svart voksne frekt.

Tror bare ikke verden er så ensporet som den som beskrives her. Snakker av erfaring 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...