Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Hvor gamle er barna deres og hvor mye får de spille tv spill/ipad om dagen/uka? Og hva slags spill spiller de??? Anonymkode: 84e5b...922
TinaK 1990 Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 6 klassing. Spiller ikke hver dag, men kan godt sitte et par timer lørdag og søndag, evt en time etter skolen på onsdager. Han går på fotball og det er trening 3 dager i uka. Får ikke spille på morgenen før skolen.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 En time per dag i ukedagene. Noe mer i helgene, men aldri «hele dagen» Anonymkode: 94330...48d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 8 år. Skjermfritt her hele uken, men opptil ett par timer lørdag og søndag. Anonymkode: b165a...8d5
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 8 og 10 år. Får spille så mye dei vil, om vi ikke har andre planer 💪🏽 Anonymkode: 99629...dc2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #6 Skrevet 7. oktober 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: 8 og 10 år. Får spille så mye dei vil, om vi ikke har andre planer 💪🏽 Anonymkode: 99629...dc2 Hva betyr det i praksis? Skal dere ikke noe kan de i teorien sitte fra frokost til kvelds foran en TV skjerm ? Anonymkode: 94330...48d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #7 Skrevet 7. oktober 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva betyr det i praksis? Skal dere ikke noe kan de i teorien sitte fra frokost til kvelds foran en TV skjerm ? Anonymkode: 94330...48d Dei må jo så klart få middag og då! Dooo-h! Anonymkode: 99629...dc2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 Har 1 time spilletid i ukedagene og litt mer i helgene. Prøver å begrense det litt, merker at ungene blir grinete av for mye spilling. De er 8 og 9 Anonymkode: 7bc1b...abd
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #9 Skrevet 7. oktober 2018 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dei må jo så klart få middag og då! Dooo-h! Anonymkode: 99629...dc2 Du skjønte hva jeg mente. Du synes altså det er greit at de sitter hele dagen/helgen foran en skjerm uten åvørefysidk aktiv med å være ned venner, sykle, leke, spille fotball etc?? Anonymkode: 94330...48d
TinaK 1990 Skrevet 7. oktober 2018 #10 Skrevet 7. oktober 2018 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: 8 og 10 år. Får spille så mye dei vil, om vi ikke har andre planer 💪🏽 Anonymkode: 99629...dc2 Trist hvis de betyr at barna sitter, bortsett fra måltider, foran en skjerm i timesvis fra fredag til søndag kveld😱. Glad barna mine evner å dra ut å spille fotball på skolen, sykle til idrettsplassen og gjøre andre ting også
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #11 Skrevet 8. oktober 2018 7 år, Får spille(på ipad) om morran og litt på kveld i uken. Spiller litt PS i helgene med kompis, men ikke mer en kanskje 3 timer totalt på en helg. Spiller minecraft, fotballspill og div lego. Anonymkode: 9609d...9d8
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #12 Skrevet 8. oktober 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva betyr det i praksis? Skal dere ikke noe kan de i teorien sitte fra frokost til kvelds foran en TV skjerm ? Anonymkode: 94330...48d Sånn har vi det og, de kan spille når de vil etter at lekser er gjort! Men det betyr ikke at ungene noen gang gidder sitte så lenge. I hverdagen går det hjem fra skole/Sfo sammen med kompiser og bruker lang tid på veien hjem, somler og leker. Hjemme er det lekser, de leker med lillesøster, spiser middag og fyker på trening. De som ikke skal på trening sykler som regel på banen og spiller fotball med kompiser eller besøker noen. Så er det kvelds, lesetid, FaceTime med oldemor (hver kveld!) og legging. det skjer nesten aldri at de setter seg alene med et spill etter lekser. De få dagene de velger det er det helt greit. I helgene har vi felles frokost kl 9 og de kan i teorien spille resten av dagen. Men de velger heller å gjøre andre ting, spiller kanskje 2-3 timer iløpet av en helgedag. vi har også fri spilling når kompiser er på besøk. Det morsomme er at hos oss velger de nesten aldri å spille, de leker og er ute. Anonymkode: 2efc7...3f5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #13 Skrevet 8. oktober 2018 Det er jo veldig lett å si at de får spille det de vil, de har ingen grenser, når dere ser at de ikke blir sittende pal. Har sett dette i tråder her før og, og når barna begynne å bli større så bør de få styre det selv. Men, de som svarer det er stort sett de som har barn som faktisk ikke sitter og spiller hele tiden selv om de har fri tilgang. Mine barn for eks. sitter med nesa oppi en skjerm konstant hvis jeg ikke setter grenser. Fri tilgang fungerer overhodet ikke her, for da gjør de ikke noe annet, og det blir usunt. Anonymkode: ffec9...21a
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #14 Skrevet 8. oktober 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo veldig lett å si at de får spille det de vil, de har ingen grenser, når dere ser at de ikke blir sittende pal. Har sett dette i tråder her før og, og når barna begynne å bli større så bør de få styre det selv. Men, de som svarer det er stort sett de som har barn som faktisk ikke sitter og spiller hele tiden selv om de har fri tilgang. Mine barn for eks. sitter med nesa oppi en skjerm konstant hvis jeg ikke setter grenser. Fri tilgang fungerer overhodet ikke her, for da gjør de ikke noe annet, og det blir usunt. Anonymkode: ffec9...21a Det har kanskje noe med hvordan familiens liv er lagt opp fra før? Er far og mor forbilder som er aktive? Trener? Er barna vant med å gå lange turer med familien i helgene? Er de vant til at måltid er felles og hyggelig? Vant til at man samles lørdagskvelden og har det hyggelig? Osv Her i huset har vi voksne alltid lagt bort mobilen når vi kommer hjem. Svarer kun når den ringer og trykker lite på sosiale medier før etter leggetid. Barna er vant med en aktiv hverdag fra de er små. Litt som at mine barn alltid rydder rommet før de legger seg. Flere av de vi kjenner skjønner ikke hvordan vi får det til uten mas. Vi startet da ungene var 1 år. Da hjalp vi jo og la ansvaret mer og mer over på de. Idag er dette en rutine de gjør på lik linje som å pusse tenner. samme med spilling. Man må innføre rutiner, være gode forbilder selv og gi mer og mer ansvar. Vi har faste måltider og de som ikke kommer må finne skive selv. Sitter de å spiller så roper jeg ikke på de. Det er en gang eller to der de går glipp av maten, men så har de lært. Vi gjør måltider hyggelige med lys og samtaler og dermed er det noe barna heller velger enn spilling. Anonymkode: 2efc7...3f5
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #15 Skrevet 8. oktober 2018 Tidligere kunne barna mine spille så mye de ville, for de valgte å gjøre så masse annet enn spilling. Nå derimot går ikke det lenger. Vi flyttet sammen med samboeren min og hans barn, og plutselig var alle sofagriser. Mine er heldigvis ikke like ille som stebarna, og jeg skal gjøre en stor innsats for å komme ut av det nå. Men stesønnen feks, på 10 år, sitter pal foran skjerm all, all (!) tid som vi ikke har noe organisert aktivitet som familie. Jeg burde ha sett det for lenge siden. Mens jeg tok med mine barn ut på turer, fikk stesønnen være hjemme fra bhg for å sitte inne og se film etter film. Men jeg og mine barn skal atter igjen bli de aktive personene vi en gang var! 😃 Og da tenker jeg, som en annen her skriver, at skjerm automatisk blir mer og mer byttet ut. Anonymkode: f129a...7c2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #16 Skrevet 8. oktober 2018 Mine barn får spille eller se TV før frokost og etter middag. På skikkelige regnværsdager eller ved sykdom f. eks. så gjør vi gjerne unntak og lar barna få mer skjermtid. I ukedagene er regelen at de må være helt klare til skolen før skjermtid til de går hjemmefra. Det har gitt oss effektive og harmoniske morgener hvor vi slipper å mase og pushe, og jeg synes det fungerer veldig bra. I helgene står de opp før oss og ser TV eller spiller en time eller to før familiefrokost 09:30. Etter middag har barna aktiviteter flere dager i uka, i tillegg til å være med venner ute og hjemme, så i praksis spiller de eller ser TV ca annenhver ettermiddag, i alt fra 1-3 timer. Det er aktive og sosiale barn med mange andre interesser, så jeg ser ingen grunn til å regulere skjermtiden med stoppeklokke og jernhånd. Barna regulerer og varierer skjerm og andre aktiviteter fint. Anonymkode: b5fd9...608
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #17 Skrevet 8. oktober 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine barn får spille eller se TV før frokost og etter middag. På skikkelige regnværsdager eller ved sykdom f. eks. så gjør vi gjerne unntak og lar barna få mer skjermtid. I ukedagene er regelen at de må være helt klare til skolen før skjermtid til de går hjemmefra. Det har gitt oss effektive og harmoniske morgener hvor vi slipper å mase og pushe, og jeg synes det fungerer veldig bra. I helgene står de opp før oss og ser TV eller spiller en time eller to før familiefrokost 09:30. Etter middag har barna aktiviteter flere dager i uka, i tillegg til å være med venner ute og hjemme, så i praksis spiller de eller ser TV ca annenhver ettermiddag, i alt fra 1-3 timer. Det er aktive og sosiale barn med mange andre interesser, så jeg ser ingen grunn til å regulere skjermtiden med stoppeklokke og jernhånd. Barna regulerer og varierer skjerm og andre aktiviteter fint. Anonymkode: b5fd9...608 De spiller garantert hos venner!! Alt annet er naivt å tro! Så blir nok mer skjermtid enn du er klar over Anonymkode: 94330...48d
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2018 #18 Skrevet 9. oktober 2018 han er 5,5 år. spiller aldri på hverdagen, men spiller en halv time hver hver lørdag og søndag, det er han vil. han har telle og tella Anonymkode: 34e83...764
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå