Gå til innhold

Når fortalte dere barn (a) om graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en jente på 4 år. Jeg er bare 6 uker gravid . Når delte dere nyheten om graviditeten til det (de) andre barn?

Mannen min vil vente lengst mulig (lengre enn uke 12) siden vi vet datteren vår blir å fortelle det til barnehagen. Samtidig føler jeg det er rart å utelukke nyhetene for datteren vår og så får "alle andre" vite det. 

Anonymkode: b852b...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samtidig som besteforeldre og søsken av oss foreldre fikk vite det...

Ting sprer seg fort, og vi ville ikke risikerer at de fikk vite det av noen andre enn oss. Min form ble ganske avgjørende for når de fikk vite det, og at det ble fortalt i barnehagen måtte vi nesten regne med ;)

Hvorfor synes mannen din det er så fælt? At det blir fortalt i barnehagen altså?

Anonymkode: 79c90...125

Skrevet

Når jeg var ti uker, og hadde hatt to ul som viste liv så fortalte vi det til 5åringen.

Men vi holdt det abstrakt, og omtalte det som «babyfrøet som vi håper skal vokse seg til en baby». Tanken var at hvis jeg skulle abortert så er det greit at han vet hvorfor mamma er dårlig og lei seg. Og et «babyfrø» er ikke like trist for 5åringen. 

Etter oul i uke 18, hadde jeg med bilde hjem og vi kalte det Babyen , da hadde frøet blitt en liten baby. I uke 24 fikk han bli med på ul, og fant ut at det var lillebror ;) (da var vi på ul hver uke, og var inne uten han først så vi ikke ville få noen «sjokk nyhet» med storebror tilstede). 

Anonymkode: 8689a...506

Skrevet

Min var 3 år. Fortalte det i små drypp fra 4 mnd. En graviditet er eviglang for små barn.

Når magen vokste ble det mer naturlig å snakke om det. Storebror kjøpte smokk til babyen uken før termin 

Anonymkode: d890e...072

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig som besteforeldre og søsken av oss foreldre fikk vite det...

Ting sprer seg fort, og vi ville ikke risikerer at de fikk vite det av noen andre enn oss. Min form ble ganske avgjørende for når de fikk vite det, og at det ble fortalt i barnehagen måtte vi nesten regne med ;)

Hvorfor synes mannen din det er så fælt? At det blir fortalt i barnehagen altså?

Anonymkode: 79c90...125

Har ikke fått spurt han enda, Så vet ikke hvorfor han synes det er så "fælt". Skal spørre han nærmere 

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg var ti uker, og hadde hatt to ul som viste liv så fortalte vi det til 5åringen.

Men vi holdt det abstrakt, og omtalte det som «babyfrøet som vi håper skal vokse seg til en baby». Tanken var at hvis jeg skulle abortert så er det greit at han vet hvorfor mamma er dårlig og lei seg. Og et «babyfrø» er ikke like trist for 5åringen. 

Etter oul i uke 18, hadde jeg med bilde hjem og vi kalte det Babyen , da hadde frøet blitt en liten baby. I uke 24 fikk han bli med på ul, og fant ut at det var lillebror ;) (da var vi på ul hver uke, og var inne uten han først så vi ikke ville få noen «sjokk nyhet» med storebror tilstede). 

Anonymkode: 8689a...506

Det høres så koselig ut å meddele nyhet om at noen skal bli storesøsken 😍

Sikkert fint å ta det gradvis , samtidig tenker jeg barn har godt av å lære seg å takle motgang  (eks dersom en abort hadde skjedd).

Vi skal på privat UL i hhv uke 11 og 14 for å se at alt er i orden. 4-åringen har spurt etter søsken mer eller mindre fra hun var 2 år, så jeg har så lyst å fortelle henne det mellom uke 12 og 13. 

HI 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min var 3 år. Fortalte det i små drypp fra 4 mnd. En graviditet er eviglang for små barn.

Når magen vokste ble det mer naturlig å snakke om det. Storebror kjøpte smokk til babyen uken før termin 

Anonymkode: d890e...072

Ser for meg at en graviditet kan være eviglang for små barn ja. Samtidig tenker jeg at barn plukker opp energier i lufta, De merker lett at noe er annerledes selv om vi ikke sier det med ord. 

I går kveld sa 4-åringen til meg "Mamma har du en baby i magen?" og det er lenge siden sist hun har sagt 

HI

Skrevet

Jeg begynte å spy mange ganger daglig fra uke 5 så tidlig uke 7 fortalte vi det til da 5,5 åringen. Hun var urolig. Det var også hun som fikk fortelle det til alle rundt siden hun ikke kunne holde på en hemmelighet 😃

Holdt det abstrakt og lastet ned en app som sammenlignet fostret med mat og dyr i størrelse. Det gjorde at vi gjennom hele graviditeten har vokst hver uke. Hele barnehagen var innvolvert når babyn vokste fra kattunge til liten hundevalp og videre til løveunge. 

Skrevet

Da jeg skulle ha nummer to, så hun som da var tre meg på vei ut av dusjen da jeg var omtrent 8 uker og ganske oppblåst, og spurte rett ut om det var baby der. Måtte nesten si ja. Med tredjemann fikk de ikke vite noe før jeg hadde vært på ul i uke 11. 

Skrevet

jeg fortalte det ikke til de, de var bare 11mnd og 22 mnd, når broren kom. men når jeg vente 4 barnet da fortalte jeg de det ,da var de 10,9 og 8

Anonymkode: 8874b...861

Skrevet

da var jeg 3mnd på vei

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg fortalte det ikke til de, de var bare 11mnd og 22 mnd, når broren kom. men når jeg vente 4 barnet da fortalte jeg de det ,da var de 10,9 og 8

Hvor langt var du på vei med nr 4 da du fortalte de andre søskene om graviditeten?

HI

Skrevet
11 hours ago, Anonym bruker said:

Hvor langt var du på vei med nr 4 da du fortalte de andre søskene om graviditeten?

HI

3mnd, skrev det rett under :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...