Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #1 Skrevet 7. oktober 2018 Skal bake kanelsnurrer i dag og det hadde vært praktisk å sette deigen før vi drar på tur. Blir borte ca 3 timer. Vil det ødelegge resultatet av kanelsnurrene når deigen hever så lenge? Anonymkode: 28698...eff
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #2 Skrevet 7. oktober 2018 Hvis deigen hever for lenge vil gjæren dø og du vil ikke få veving etter utbaking. Du kan få bra resultat med å bruke kald veske og lite gjær, men det er ikke så enkelt le en søt deig og det er vanskelig å time. Anonymkode: 584de...231
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #3 Skrevet 7. oktober 2018 Ok, tar ikke sjansen da. Setter deigen etter tur🙂 Anonymkode: 28698...eff
ielj Skrevet 7. oktober 2018 #4 Skrevet 7. oktober 2018 Bruk kald melk, ikke smelt smøret før du har det i og brukt mindre gjær. Aldri vært noe problem her
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #5 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg kaldhever alltid. Synes det gir bedre smak. Kald væske, romtemperert (ikke smeltet) smør og liten mengde gjær, så kan den gjerne heve tre timer eller lengre. Anonymkode: 1ee03...c89
moota m storebror&lillebror Skrevet 7. oktober 2018 #6 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg gjør ofte det. Lager deigen som vanlig. Setter den i kjøleskapet, om så over natten. Tar den ut og lar den stå til den er romtemperert og har hevet og baker det jeg skal ha. Det går gjerne litt ekstra tid å få den romtemperert bare så det er sagt. Jeg setter den et stykke fra ovnen for å skynde på litt. Ev baker ut og tar ekstra etterheving. Etterhever alltid over vasken med varmt vann 🙂
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #7 Skrevet 7. oktober 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kaldhever alltid. Synes det gir bedre smak. Kald væske, romtemperert (ikke smeltet) smør og liten mengde gjær, så kan den gjerne heve tre timer eller lengre. Anonymkode: 1ee03...c89 Det er jeg enig i. Problemet er bare at det ofte ikke er så lett å beregne hvor lang tid det tar. Anonymkode: 584de...231
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #8 Skrevet 7. oktober 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis deigen hever for lenge vil gjæren dø og du vil ikke få veving etter utbaking. Du kan få bra resultat med å bruke kald veske og lite gjær, men det er ikke så enkelt le en søt deig og det er vanskelig å time. Anonymkode: 584de...231 Men gjær dør ikke så fort, så slapp av. Sett deigen, ikke plassér bakebollen på husets varmeste sted, heller et litt kjølig, og stikk på tur. Da har du flott, heva deig når du kommer inn igjen, og kan ha kanelsnurrer klare på en halvtime. Anonymkode: 0884c...869
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå