Gå til innhold

Tenker dere økonomi når dere handler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt matt av matprisene. Ikke kjekt å være kjip. Problemet mitt er at jeg har ekstremt lite tid til overs for å lage spennende middager som tar litt tid. 

Jeg bruker ikke poser og ferdigmat. Men matlagingen må gå raskt.

Noen som harmonerer råd om hvordan de løser middager med dyre priser og tidsklemme?🙄

Anonymkode: 0ed04...1da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker helger og kvelder til å lage kraft og sauser. Så kan det enten fryses eller brukes dagen etter eller i løpet av uken. 

Bruker en del vegetaroppskrifter, fordi de ofte går ganske fort. 

Skaff deg en slow-cooker. Den står og putrer hele dagen, og så har du nydelig mat når du kommer hjem. Jeg gjør alt klart før leggetid og setter det i kjøleskapet, og så setter jeg den bare på om morgenen. 

Anonymkode: 78b72...353

Skrevet

Tenker ikke økonomi. Vi spiser middag kl seks på kvelden vi. Ungene får litt frukt og et knekkebrød når de komme hjem. Så lager jeg middag til seks. Det endrer seg sikkert når de starter på fritidsaktiviter men enn så lenge funker dette. 

Anonymkode: 55761...d2e

Skrevet

Ja, jeg tenker økonomi, men jeg synes ikke mat er dyrt. Å kjøpe ferdigmat er selvfølgelig ikke billig, men sesongens råvarer blir ikke dyrt og det tar jo ikke lengre tid å lage fiskesuppe med sei enn med torsk for eksempel.

Anonymkode: d7ba2...0fd

Skrevet

Jeg tenker økonomi, men synes ikke mat er spesielt dyrt. Er flink til å handle på tilbud.

Anonymkode: 6b1f3...58e

Skrevet

Tenker økonomi og lager derfor mat fra bunnen, dyrt å kjøpe ferdigmat eller takeaway. Supper er et godt, raskt og billig alternativ nå på høsten og vinteren.

Skrevet

Å lage mat fra bunnen er ikke dyrt. Ikke trenger det å være veldig tidkrevende heller. 

Vi kjøper mye av sesongens grønnsaker, men også en del frysegrønt. Kjøtt og fisk varieres også mellom ferskt og frossent, og innkjøpet styres av pris og sesong. I tillegg bruker vi tørrvarer som ris, pasta, belgfrukter, linser mm. Og selvsagt meieriprodukter, kokosmelk, hermetiske tomater, mel og korn+++++

Ellers har vi rikelig med urter og diverse matplanter, både frosne, i vinduskarmen og i hagen. 

Vi spiser sunt og godt, og matbudsjettet vårt er rundt halvparten av flere av mine venninner som kjøper mye pulver, bokser, glass, frosne ferdigmiddager mm. 

Anonymkode: 45049...b30

Skrevet

Ja, tenker helt klart pris.

Handler mye på tilbud og har en handledag i uken. Ser gjennom appen "mattilbud" hver søndag og planlegger maten etter hva som er på salg. Mandag ettermiddag/kveld går til handling og da er jeg innom de fleste kjedene for å handle tilbudene også handler jeg basisvarene på kiwi eller rema.

Her er det mye hjemmelaget fra bunnen, men vi er ikke redd for litt halvfabrikat heller så er det salg bruker vi det også.

Anonymkode: 32b9f...3bd

Skrevet

Nei, tenker ikke pris når jeg handler mat. Mat er virkelig ikke dyrt, så det er ikke der vi sparer på pengene. 

Anonymkode: 5c362...cce

Skrevet

Ja, jeg tenker økonomi hele tiden når jeg handler.  Sjekker alltid tilbudsaviser, og skriver handleliste utifra det og hva jeg allerede har. I butikken går jeg med kalkulator for å ikke gå over ukesbudsjettet., sjekker alltid tilbudskurver og 50% disker. Jeg lager det meste fra bunnen av, og lager gjerne flere porsjoner om gangen sånn at jeg kan fryse noe til travle dager.

Anonymkode: 156f0...450

Skrevet

Ja, jeg tenker økonomisk. Før sprengte vi matbudsjettet (som gjorde at vi hadde dårlig råd på slutten av mnd) og kastet mye mat. Vi brukte ca 20 000 i mnd på mat (og da spiste vi aldri ute heller). Nå bruker vi ca 9000 kr i mnd. Handler mandag og fredag. Handler en dag i mnd i Sverige. Skriver menyer, handler på tilbud og lager mye av maten fra bunnen. Så vi har spart ca 11000 pr mnd på å tenke økonomisk 👍

Anonymkode: d78af...a7b

Skrevet

Vi tenker ikke så mye over pris når vi handler mat. Jeg handler det jeg føler for og har lyst på. Vi skriver derimot handleliste og ukesmenyer og har en storhandel i uken. Dette har vi spart flere tusen kroner på, til tross for at det igrunn ikke var et tiltak for å redusere matbudsjettet. Dette gjorde vi for å gjøre hverdagen enklere.

De dagene jeg eller mannen har fri på dagtid, lager vi middag til de andre kommer hjem fra jobb og barnehage. Når begge har dagvakt (jobber turnus begge to) får barna ofte ei skive og noe frukt eller lignende når de kommer hjem. Så unngår vi mye gråting og stress. Barna får hvile etter barnehagen, mens vi lager middag litt utpå ettermiddagen/kvelden :) Dette er ei SUPER løsning for oss! Da får vi god tid til å lage ordentlig middag, uten mye gråting og kriging mellom barna.

Anonymkode: ed9d3...7e9

Skrevet

Ja og nei. Vi ukeshandler (med litt påfyll innimellom), har middagsliste og hamstrer inn ting på tilbud, som ost. Samtidig kjøper vi en del ting vi ikke må ha, eller merker som er dyrere enn andre, rett og slett fordi vi liker det. F.eks. youghurt fordi det er godt, eller appelsinjuice til 30 kr i stedet for 15 kr når vi først kjøper (ikke så ofte), eller dyr sjokolade til mannen og meg type Jacobs utvalgte framfor en plate melkesjokolade. I tillegg lager jeg nesten all mat fra bunnen pga. barn med cøliaki, noe som innebærer at vi kjøper mye paprika, løk, gulrøtter, kjøtt osv.

Mat som går ganske fort å lage er f.eks. hjemmelaget meksikansk gryte, chili con carne, laks m/potetsalat ol. 

Selv om vi tenker en del økonomisk og aldri kaster mat, går det fort 18000-20000 kr i mnd. Vi er da to voksne, tre tenåringer og et stort barn + at ene tenåringen altså har cøliaki (mye dyrere mat).

Anonymkode: ef0db...cb6

Skrevet

Kjøper gjerne produkter på tilbud og datovarer, men vi kjøper det vi har lyst på uten å tenke på hva det koster. 

Anonymkode: d3f07...44a

Skrevet

Jeg tenker økonomi. Men er flink til å handle på salg. Nå hadde meny salg på kyllingfilet, man fikk 1,4 kg prior kyllingfilet til 104 kr, da kjøpte jeg 6 pakker, deler opp i poser og fryser ned. Er det salg på Norvegia ost, kjøper jeg gjerne 5 stk, og fryser ned noen. 40% rabatt på Findus produkter, storhandler og har i fryseren. Lager det meste av mat fra bunnen. Men som sagt jeg sparer mye, på at jeg handler stort da det er salg. 

Anonymkode: 56b88...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...