Gå til innhold

Skrivesperre! Blir gal :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer!

Jeg tar videreutdanning og har en del oppgaveskriving foran meg den neste tiden. En ting jeg sliter kraftig med, er skrivesperre! Skolen har veldig høye krav til akademisk skriving, men dette er noe jeg ikke mestrer særlig bra. Mandagen har vi nok ei innlevering på en oppgave med omfang på rundt 1.500 ord, men jeg klarer ikke komme i gang. Jeg klarer ikke bestemme meg for tema engang! 

Dette er et stadig tilbakevendende problem, og jeg kjenner nå at jeg ikke klarer se lyst på den neste tiden. Jeg vil så gjerne mestre dette og skrive en god oppgave, men jeg klarer ikke :(

Noen som har noen gode skrive-tips til meg? 

Mvh noe fortvilet student  (som forøvrig ikke har sittet på skolebenken på noen år).

Anonymkode: 473b7...e7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn med å velge et tema. Bare plukk et, om du ikke har noen bestemt mening om hva det skal være. Gjerne et med oversiktlig litteratur tilgjengelig. 

Så setter du deg ned med en stor kopp te/kaffe og lager tankekart. Skriv ned alt som faller ned i hodet på deg. Deretter former gjerne noen setninger seg selv. Skriv dem ned. Så organiserer du etter viktighet og tema. Stryk det som er svakt eller faller utenfor. Sammenfatte og skriv. 

Lykke til!

Anonymkode: 8dfbb...59f

Skrevet

Jeg ville funnet et tema som interesserte meg, og så bare begynt å skrive litt... Deretter laget problemstilling ut ifra det du ser ta form. Deretter laget en disposisjon for å sørge for å få med alle de formelle kravene, og husk å sette av tid til kildehenvisning. Det tar lengre tid enn du tror!!

Anonymkode: 31ce6...79d

Skrevet

Sitter du fast i oppgava så sett deg til å skrive inn sitater fra kilder du har tenkt å benytte. Vær pinlig nøyaktig med å få sitatene rett, ned til minste komma, og med å notere også nøyaktige henvisninger. Det er en idiotjobb som må gjøres en gang uansett, og vanligvis vil du bli inspirert til å sette i gang og engasjere deg i sitatet, kommentere, diskutere med, osv osv. (Og ingen sitater skal inn om du ikke har tenkt å faktisk engasjere deg aktivt i dem, bare så det er sagt. Ingen sitater taler for seg selv.)

Anonymkode: c2fde...351

Skrevet

Tusen takk for gode tips dere! Kom meg videre i oppgaven og ser snart målet nå :) 

Anonymkode: 473b7...e7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...