Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som har blitt så redd for ar jeg som mor skal sa. Han våkner sv mareritt om natta og kan komme hjem etter å ha tenkt på veien og hylgrine for han trodde jeg skulle dø. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: b2b95...2bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan komme an på hvor gammel han er. Er han 14, har han selvfølgelig lov til å være redd for det, men hylgriner han og lar det påvirke hele livet hans, er det nok noe som ikke stemmer helt.  Men er han 4 eller 6 (husker ikke helt alderen da det har vært tema her i huset), så er det gjerne en fase de er gjennom, en fase hvor de på den ene siden er kjemperedde og kan gråte med tanken på at noen nære kan død, mens de gjerne noen øyeblikk senere kan true med "å gjøre deg dø / drepe deg" når de blir sinte. De skal selvfølgelig få trøst og bli sett uansett alder, men for de yngste er det gjerne en fase de går gjennom og det er mer å ta dem på alvor uten å ta det for alvorlig.

Skrevet

Ganske normalt. Høres ut som en gutt som trenger at det snakkes om døden. La han spørre, svar så godt og ærlig du kan. Hvis det er et tema han ikke vet noe særlig om, vil det kunne gi grobunn for skumle tanker.

Min på straks 5 år har hatt mange runder innom temaet «døden». Første gang var han 3,5 år. Han på gulvet og lekte da han plutselig spør «mamma, skal du dø?». Jeg svarte «ja, men først skal jeg bli skikkelig gammel og syk». Etter det har det vært alt fra «når skal jeg (altså han selv) dø?», «skal alle dø?», «vet du at barn også kan dø?» (det spurte han om en morgen før vi stod opp) og mange andre spørsmål. Min pappa jobbet i begravelsesbyrå i 30 år, så for meg er ikke døden noe skummelt. Vi har snakket om det gjennom hele oppveksten og det har nok gjort meg enda tryggere på å snakke om det med min sønn.

Jeg har vært så ærlig som mulig. Sagt at alle skal dø og vi vet egentlig ikke når. Men at de aller fleste dør når de er gamle og syke. Og at det da ofte er godt for dem å dø, for da slipper de å ha vondt. 

Man må selvfølgelig tilpasse info man gir utfra modning på barnet. Man vet selv best hva barnet sitt tåler og hvordan man må si ting for å ikke skremme. 

Anonymkode: 05d45...12a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...