Gå til innhold

Hva er fordelene med å drive pensjonssparing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det gunstigere rente på innskudd, lavere risiko ved plassering av pengene i fond, skattefordel?

Eller kan en like så gjerne sørge for god økonomi på egenhånd?

Er det egentlig bankene eller kundene som tjener på pensjonssparing?

40 år og lurer på om eg BØR ha privat pensjonssparing. Har alltid hatt god økonomisk sans. (Forsiktig med pengene). 

Anonymkode: d5a4c...838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er bankene som tjener mest på det. Den beste "pensjonssparingen" er å nedbetale all gjeld før du blir pensjonist, og bo i en nedbetalt bolig uten lån, hvor alle store utbedringer (nytt tak, gammelt bad oppgradert, osv) er "tatt".

Anonymkode: f528e...687

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Den største fordelen er at bankene tjener masse penger på at folk sparer til pensjon istedenfor å betale ned på lånene sine.

Og du mente fordeler for deg? Beklager, der har jeg ingenting...

Skrevet

Takk for svar. 😀

Da fortsetter vi som før med god samvittighet. Lurte bare på om "alle andre" visste noke eg ikkje skjønte, og meinte at det er viktig å spare til sin egen pensjon gjennom pensjonssparing.

Tenker sjølv at det er like greit å kjøpe og betale ned det en ønsker å eie.

Skrevet

Sparer pensjon i fond. Gevinsten for meg er at det har vært veldig god avkastning de årene jeg har spart, fondene har nesten doblet seg. Betaler ned på bolig også og vil være gjeldsfri om 7 år. Er 35 år.

Anonymkode: f0dbd...e12

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. 😀

Da fortsetter vi som før med god samvittighet. Lurte bare på om "alle andre" visste noke eg ikkje skjønte, og meinte at det er viktig å spare til sin egen pensjon gjennom pensjonssparing.

Tenker sjølv at det er like greit å kjøpe og betale ned det en ønsker å eie.

Pensjonsavtalene blir dårligere og dårligere. Staten legger opp til at man må ha  tilleggssparing. Det beste er å spare i aksjefond. Ja, leverandøren tjener, det skulle da bare mangle, ettersom de gjør en jobb for deg? Velg et bra fond, eller flere fond, hvis du ikke vil fortsette i den gamle tralten din da, slik du skriver at du ønsker å gjøre. Håper at du ikke sitter på forumet her om 35 år og sier at du har dårlig pensjon ihvertfall. Sjekk ut hva du har ved å logge deg inn på NAV!

Anonymkode: 97bd9...50e

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pensjonsavtalene blir dårligere og dårligere. Staten legger opp til at man må ha  tilleggssparing. Det beste er å spare i aksjefond. Ja, leverandøren tjener, det skulle da bare mangle, ettersom de gjør en jobb for deg? Velg et bra fond, eller flere fond, hvis du ikke vil fortsette i den gamle tralten din da, slik du skriver at du ønsker å gjøre. Håper at du ikke sitter på forumet her om 35 år og sier at du har dårlig pensjon ihvertfall. Sjekk ut hva du har ved å logge deg inn på NAV!

Anonymkode: 97bd9...50e

Tenker at det ikkje gjør så mykje å bare ha 50-60% av lønna om en har nedbetalt lån, eiger sitt eget hus, ikkje har barn som er dyre i drift osv. Skulle tru at det går fint an å leve av det ein får. Og forhåpentligvis har vi også en del penger på konto. Kan låne opp på hus om det blir nødvendig. 

Skrevet

Renten er jo gunstig på innskudd, men man må jo betale rente når man tar ut pensjonen, så forstår ikke helt fordelen med det. Det er som en her ovenfor skriver at man nok heller bør spare i fond eller aksjer i dteden fpr å ha huslån... men jeg som har huslån velger å heller betale ned på det, er jo en del renter der også. Dessuten er jeg livredd for å binde opp pengene mine, bedre å spare de i bolig. Med en nedgående offentlig helsetjeneste så tør jeg ikke satse på hjelp i alle situajsoner man kan komme opp i. Eks om man får en type kreft som det finnes behandling for, men som b vurderes for dyr for ststen, da vil jeg heller ha pengene mine i et hus, og dermed ha muligheten til å løse ut huset og kjøpe meg frisk (kanskje satt litt på spissen, men det kan jo skje). Eller om huset er nedbetalt er det jo mulig å spare  vanlige aksjefond også, der man har muligheten til å løse ut pengene om de skulle trengs

Anonymkode: 87547...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...