Gå til innhold

Treåring som ikke kan leke alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en som nettopp er fylt tre år som ikke klarer å leke alene i det hele tatt. Nå har hun nettopp fått masse nye leker til bursdagen sin og selv med dem klarer hun ikke å leke alene. Må ha tilskuere og noen som jatter med i leken hele tiden. Hvordan kan jeg fikse dette? 

Må jeg la henne kjede seg og sutre helt til hun begynner å leke selv, eller er det en annen måte som er bedre? 

Å leke litt sammen med henne for så å trekke meg ut fungerer ikke. Er jeg ferdig, så er hun ferdig.

Hun er oppå meg hele tiden og vi gjør absolutt alt sammen. Hun hjelper til å lage middag hver dag, hjelper til å vaske opp helt på eget initativ. Blir jammen meg med meg på do også! 😄

Anonymkode: 74bc6...677

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge hun ikke har noen mentale utfordringer som er årsaken så er det rett og slett «avvening» som er tingen :) 

Sett av 15min som du leker aktivt med henne og er 100% tilstede, Forbered med å si at når vi har lekt ferdig med dette så skal mamma (du må gjøre en voksen ting som holder deg opptatt, lese bok, jobbe på PC, rydde i boden...you name it). Og da må du bare la det stå til. I korte øyeblikk (10-15-20min?) i starten :) 

Det blir sutring og uffing, men det går over. Ved å alltid leke med og ha med henne så har hun ikke fått trent sin egen fantasi... Du kan jo hjelpe med å si «jeg forstår at det er kjedelig, men her er et forslag -hva med å perle/tegne/gå på lekerommet? Neivel? Da får du sitte her da, men jeg må gjøre dette først, alene»

Og inn på do? Nei, der satt jeg grensen tidlig. Man har rett på privatliv fra de er store nok til å klare seg i fem minutter altså. Hadde nok døren åpen, men sa at mamma ville være litt i fred. -og for all del, tydde til nettbrettbarnevakten for akkurat det noen ganger 😂😅

Anonymkode: 8100e...b2b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så lenge hun ikke har noen mentale utfordringer som er årsaken så er det rett og slett «avvening» som er tingen :) 

Sett av 15min som du leker aktivt med henne og er 100% tilstede, Forbered med å si at når vi har lekt ferdig med dette så skal mamma (du må gjøre en voksen ting som holder deg opptatt, lese bok, jobbe på PC, rydde i boden...you name it). Og da må du bare la det stå til. I korte øyeblikk (10-15-20min?) i starten :) 

Det blir sutring og uffing, men det går over. Ved å alltid leke med og ha med henne så har hun ikke fått trent sin egen fantasi... Du kan jo hjelpe med å si «jeg forstår at det er kjedelig, men her er et forslag -hva med å perle/tegne/gå på lekerommet? Neivel? Da får du sitte her da, men jeg må gjøre dette først, alene»

Og inn på do? Nei, der satt jeg grensen tidlig. Man har rett på privatliv fra de er store nok til å klare seg i fem minutter altså. Hadde nok døren åpen, men sa at mamma ville være litt i fred. -og for all del, tydde til nettbrettbarnevakten for akkurat det noen ganger 😂😅

Takk for svar!

Dette som du skriver her har jeg prøvd mange ganger dessverre. Hun ender alltid opp med å velge alternativet om å sitte i protest ved siden av meg og ikke si et pip og vente til jeg er ferdig. Jeg kan ikke i min villeste fantasi skjønne at det er morsommere enn å leke. Og når jeg leker sammen med henne hører jeg jo at fantasien hennes er jo der. Hun er aktiv i rollelek og tar initativ til ulike type leker. Men så fort jeg går så gidder hun ikke mer. I barnehagen har de en helt annen oppfatning. Der liker hun faktisk best å leke alene. Jeg skjønner ikke hva jeg gjør feil.

Vi har lange ettermiddager sammen, lager mat sammen når vi kommer hjem, spiser middag på dekket bord. Deretter pleier vi å spille brettspill eller lese og noen ganger leker vi en liten stund også. Etter det pleier jeg å si at "nå skal mamma gå å rydde opp middagen, så da kan du leke litt imens". Men nei, ikke aktuelt i det hele tatt. Da blir hun heller med på kjøkkenet for å rydde og vaske, og deretter henger hun etter meg uansett hva jeg gjør.

Men ja, jeg skal absolutt sette grensen ved å bli med inn på do altså. Tidligere har jeg jo hatt henne med fordi jeg ikke har likt å hatt henne ute av syne, men fremover skal hun pent få vente i stua. 

Skrevet

Hva i alle dager skjedde nå. Jeg ga beskjed til henne i stad at "nå skal mamma jobbe litt på pcen" (jobbe på dib, men det vet hun ikke),😁 Hun har sittet i sofaen ved siden av meg i en halvtime nå uten å si noe som helst og det var like før jeg skulle forslå at vi går på butikken når hun plutselig nå reiste seg opp, dro fram dukkesenga og alt dukkeutstyret og leker alene på stuegulvet. Kanskje jeg har gitt opp for tidlig før 😅 "Babyen er syk så den trenger luft" og dermed henta hun vifta fra soverommet. Godt å se at fantasien er der til tross for at vi må jobbe litt for at hun skal ta den i bruk frivillig! 

hi

Skrevet

det må hun bare lære seg til, gjør det hver dag så kommer det

Anonymkode: 1b6c4...90e

Skrevet

Barnehagen hadde samme problem med sønnen min så der begynte  de med å sette han igang i lek for så å trekke seg ut å dette gjorde konsekvent hele tiden. Da lærte han seg å leke alene/med andre barn etter hvert. 

Anonymkode: 3d93f...72c

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager skjedde nå. Jeg ga beskjed til henne i stad at "nå skal mamma jobbe litt på pcen" (jobbe på dib, men det vet hun ikke),😁 Hun har sittet i sofaen ved siden av meg i en halvtime nå uten å si noe som helst og det var like før jeg skulle forslå at vi går på butikken når hun plutselig nå reiste seg opp, dro fram dukkesenga og alt dukkeutstyret og leker alene på stuegulvet. Kanskje jeg har gitt opp for tidlig før 😅 "Babyen er syk så den trenger luft" og dermed henta hun vifta fra soverommet. Godt å se at fantasien er der til tross for at vi må jobbe litt for at hun skal ta den i bruk frivillig! 

hi

he he Så bra :D  

Det går seg nok til av seg selv etterhvert, men sikkert kjekt at du er litt bevist det...ikke minst for din egen del, for det er litt digg å kunne drikke den kaffekoppen mens den er varm innimellom ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...