Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #1 Skrevet 4. oktober 2018 https://www.minmote.no/#!/artikkel/24455455/naa-faar-bloggere-etiske-retningslinjer-mot-kroppspress Likevel, er litt skeptisk til hvordan disse skal håndheves. Håper det fører til en endring, noe må skje i forhold til denne syke bransjen. Er veldig glad for at jeg ikke vokser opp i denne SoMe-tiden der man blir pepret med manipulerte bilder og reklame for kosmetiske inngrep og slankepiller, men er samtidig bekymret for ungene mine som må forholde seg til denne verdenen med "perfekte" barbiedukker og håper de klarer å se forbi staffasjen og vite hva som faktisk betyr noe i livet. Jeg skal i hvert fall gjøre mitt for å hjelpe de med det, men tror vi er litt hjelpeløse som foreldre i dette dessverre. Man kan bare påvirke en tenåring så mye... Anonymkode: a382e...2ba
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #2 Skrevet 4. oktober 2018 Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg tror faktisk tenåringene kan ta avstand fra dette presset selv jeg, ihvertfall mange av dem. Har en 15-åring og en 17-åring selv, og de er veldig naturlige. Det brukes ikke så mye sminke, de tar avstand fra operasjoner osv. Jeg er ikke veldig bekymret for dem og deres venner ihvertfall. Anonymkode: 37164...aa4
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #3 Skrevet 4. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke lest artikkelen, men jeg tror faktisk tenåringene kan ta avstand fra dette presset selv jeg, ihvertfall mange av dem. Har en 15-åring og en 17-åring selv, og de er veldig naturlige. Det brukes ikke så mye sminke, de tar avstand fra operasjoner osv. Jeg er ikke veldig bekymret for dem og deres venner ihvertfall. Anonymkode: 37164...aa4 Nei, det er selvsagt ikke alle som er like påvirkelige, men syns det er så mye av dette. Tenårene er en sårbar tid, særlig når det kommer til utseende og det å passe inn. I tillegg foregår dette i en verden ungene får rett hjem til seg på mobilen. At mange ungdommer sliter med utseendepress, og at de er flere enn før er jo ikke til å stikke under en stol. Da er det viktig å jobbe mot at bloggere/influencere kan herje på i SoMe som de vil uten konsekvenser. Anonymkode: a382e...2ba
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2018 #4 Skrevet 4. oktober 2018 synes det er så TEIT. at man ikke kan gjøre som man vil Anonymkode: 04e98...cea
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #5 Skrevet 8. oktober 2018 På 04.10.2018 den 17.56, Anonym bruker skrev: synes det er så TEIT. at man ikke kan gjøre som man vil Anonymkode: 04e98...cea Ja, det var jo en veldig gjennomtenkt kommentar. At ikke alle bare kan gjøre som de vil. Da blir det sikkert et flott samfunn å leve i Anonymkode: a382e...2ba
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #6 Skrevet 8. oktober 2018 På 4.10.2018 den 17.56, Anonym bruker skrev: synes det er så TEIT. at man ikke kan gjøre som man vil Anonymkode: 04e98...cea Antageligvis den dummeste kommentaren på forumet...noensinne!! Anonymkode: 0b36f...9aa
MrGoodMan Skrevet 8. oktober 2018 #7 Skrevet 8. oktober 2018 DE NYE RETNINGSLINJENE FOR INFLUENCERE I KORTE TREKK: • Ikke markedsføre eller promotere kosmetiske inngrep eller injeksjoner som har til hensikt å gi en varig eller langvarig endring av utseende, for eksempel silikon og fillers. • Ikke markedsføre eller promotere kosttilskudd og tilsvarende produkter som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal. • Ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk. • Merke eller gjøre oppmerksom på manipulerte bilder som skaper et falskt inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende. --------------- Må si at det siste punktet er litt artig. Jeg jobber en del som fotograf og har dermed også sett modeller både før og etter sminke. Det er ikke samme dama for å si det sånn En av modellene jeg har jobbet med skulle blant annet levere bilder til modellbyrå helt uten sminke. Hadde jo aldri sett henne slik så kjente jo knapt dama igjen Er forøvrig enig at det er viktig at det kommer på plass ett regelverk rundt dette. Spesielt ting som går på varig eller langvarig endring av utseende.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #8 Skrevet 8. oktober 2018 3 minutter siden, MrGoodMan skrev: DE NYE RETNINGSLINJENE FOR INFLUENCERE I KORTE TREKK: • Ikke markedsføre eller promotere kosmetiske inngrep eller injeksjoner som har til hensikt å gi en varig eller langvarig endring av utseende, for eksempel silikon og fillers. • Ikke markedsføre eller promotere kosttilskudd og tilsvarende produkter som er ment å gi vektreduksjon, større muskler eller på annen måte fremme et bestemt kroppsideal. • Ikke bidra til å spre uriktige eller udokumenterte påstander om kropp og helse. Spesifikke anbefalinger skal overlates til fagfolk. • Merke eller gjøre oppmerksom på manipulerte bilder som skaper et falskt inntrykk av kroppsfasong og/eller utseende. --------------- Må si at det siste punktet er litt artig. Jeg jobber en del som fotograf og har dermed også sett modeller både før og etter sminke. Det er ikke samme dama for å si det sånn En av modellene jeg har jobbet med skulle blant annet levere bilder til modellbyrå helt uten sminke. Hadde jo aldri sett henne slik så kjente jo knapt dama igjen Er forøvrig enig at det er viktig at det kommer på plass ett regelverk rundt dette. Spesielt ting som går på varig eller langvarig endring av utseende. Ja, sminke kan gjøre folk ukjennelige, men samtidig er det som regel ikke vanskelig å se at en person har sminke på. Verre med bilder der man har retusjert på en måte som gjør at det skal fremstå som virkeligheten uten å gjøre obs på det, for eks å redigere seg selv tynnere, blåse opp lepper, forminske nesen osv. Dersom bloggere må opplyse om bilderedigering på denne måten, vil man forhåpentligvis se mindre av det, eller i det minste gjøres obs på at "dette er faktisk ikke virkeligheten", og dermed heller ikke føle det samme presset på å måtte se ut sånn-eller-sånn eller være så-og-så tynn. Anonymkode: a382e...2ba
MrGoodMan Skrevet 8. oktober 2018 #9 Skrevet 8. oktober 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sminke kan gjøre folk ukjennelige, men samtidig er det som regel ikke vanskelig å se at en person har sminke på. Verre med bilder der man har retusjert på en måte som gjør at det skal fremstå som virkeligheten uten å gjøre obs på det, for eks å redigere seg selv tynnere, blåse opp lepper, forminske nesen osv. Dersom bloggere må opplyse om bilderedigering på denne måten, vil man forhåpentligvis se mindre av det, eller i det minste gjøres obs på at "dette er faktisk ikke virkeligheten", og dermed heller ikke føle det samme presset på å måtte se ut sånn-eller-sånn eller være så-og-så tynn. Anonymkode: a382e...2ba Enig med du Det du nevner går forøvrig litt mer under kategorien bildemanipulasjon. Retusjering gjøres av de fleste fotografer. Fjerning av kvise, sesamfrø mellom tenna, lysne øyne, fjerne en tråd som burde vært klipp av på genseren etc etc. Så handler litt om graden av retusjering og så kan man heller si at manipulering hvor man "dytter" inn midjen eller lignende ikke er greit. De vi gjør av retusjering er ofte ting som ikke er helt optimalt akkurat på det gitte tidspunkt bildet blir tatt. Så kan man kanskje si at noen kilo for mye ikke er optimalt på det gitte tidspunkt
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #10 Skrevet 8. oktober 2018 Jeg synes det er fint hvis bloggerens kan bli mer sannferdige, men jeg lurer på hvem som egentlig skal omfattes av reglene og hvordan de skal håndheves. Hvilken lov er det som regulerer dette? Anonymkode: 74ef3...5f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå