Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Vi flyttet fra Nord-Norge til Oslo i starten av august og datteren vår på 4 startet i bhg den 10.aug. Hun snakker enda nordlending. Hvor lang tid tar det før barn skifter dialekt? Hvor lang tid tok det for ditt barn og hvor gammelt var barnet? Anonymkode: 9f1d8...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #2 Skrevet 3. oktober 2018 Vi flyttet bare over ei fylkesgrense. Gutten forandret gradvis dialekt i løpet av første halvår. Anonymkode: 973b1...0a7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #3 Skrevet 3. oktober 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Vi flyttet bare over ei fylkesgrense. Gutten forandret gradvis dialekt i løpet av første halvår. Anonymkode: 973b1...0a7 Han var tre og et halvt år da vi flyttet. Anonymkode: 973b1...0a7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #4 Skrevet 3. oktober 2018 Vi (begge to fra Vestlandet) bodde i Oslo til vår eldste var 5. Da flyttet vi tilbake. Hun snakket "oslosk" helt fra starten, enda hun vokste opp med vår dialekt hjemme. Vi var også jevnlig vestover i ferier. Da vi flyttet, endret hun litt etter litt. Først ord etter ord, så til slutt tonefallet. Det var faktisk først ca 5.klasse at du ikke kunne høre forskjell på henne og de andre ift dialekt, så det tok lang tid. Jeg tenker at det sikkert kan ta lenger tid jo større forskjellene mellom dialektene er? At hvis de er like, sklir det liksom bare over? Det var helt uproblematisk for henne, men hun snakket en dialekt de andre forsto, så hun slapp spørsmål osv.. Det er også sikkert en grunn til at det varte så lenge. Veldig individuelt vil jeg tro. Anonymkode: 2ce62...9e7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #5 Skrevet 3. oktober 2018 Vi flyttet fra Oslo til Trøndelag da barna var 5,5 og 3 år. Nå er de 12,5 og 10 år og snakker fortsatt Oslo-dialekt. Anonymkode: ce833...e25
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #6 Skrevet 3. oktober 2018 Mine barn har alltid bodd på bygda hvor de snakker veldig bredt, men snakker «Oslo vest» som oss foreldre og har alltid gjort det. De er 8 og 10 år Anonymkode: 0ccb2...08c
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #7 Skrevet 3. oktober 2018 Mine byttet aldri dialekt. Flytta fra Måløy til Oslo da de var 3 og 7 år. Nå er de 10 og 14 år Anonymkode: 928e9...5b6
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #8 Skrevet 3. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mine byttet aldri dialekt. Flytta fra Måløy til Oslo da de var 3 og 7 år. Nå er de 10 og 14 år Anonymkode: 928e9...5b6 Så godt å høre. Da finnes det enda håp for at hun beholder dialekta 💖 Trodde alle barn byttet dialekt Anonymkode: 9f1d8...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #9 Skrevet 3. oktober 2018 Datteren min (vår) født og oppvokst i Stavanger, mor snakker stavangerdialekt, far er fra Trondheim å snakker trøndersk. Datter vår snakker for det meste østlandsdialekt med innslag av både stavangersk og trøndersk. Anonymkode: 7a520...833
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #10 Skrevet 3. oktober 2018 Mine - og jeg selv - byttet aldri. Vi var henholdsvis 2, 4 og 5 da vi flyttet. Anonymkode: d87db...c35
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #11 Skrevet 3. oktober 2018 Flyttet fra Bergen til østlandet sommeren før skolestart, byttet nesten umiddelbart. Beholdt bare enkeltord som forsvant det første året. Anonymkode: a29fc...bfc
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #12 Skrevet 3. oktober 2018 Jeg flyttet fra tromsø til oslo da jeg var baby. Snakket nordlending hjemme, og slo om til østlending når jeg snakket med andre 🙈 Nå som jeg er voksen har jeg sluttet å slå om, og snakker nordlending uansett hvem jeg snakker med😊 Dialekt er for meg en stor del av identiteten min, og jeg kommer fra nordnorge. Anonymkode: c1a75...7d0
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #13 Skrevet 3. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg flyttet fra tromsø til oslo da jeg var baby. Snakket nordlending hjemme, og slo om til østlending når jeg snakket med andre 🙈 Nå som jeg er voksen har jeg sluttet å slå om, og snakker nordlending uansett hvem jeg snakker med😊 Dialekt er for meg en stor del av identiteten min, og jeg kommer fra nordnorge. Anonymkode: c1a75...7d0 Helt enig at dialekt er en stor del av identiteten. Dermed blir det veldig uvant hvis/når 4-åringen legger om til søring Anonymkode: 9f1d8...5f4
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #14 Skrevet 3. oktober 2018 Flyttet fra Nord-Norge til Trøndelag da datteren min var 2 år. Hun er 13 nå og snakker kav nordlending. Da er det nesten værre med meg selv🙈😂 Anonymkode: 599fd...9f7
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2018 #15 Skrevet 3. oktober 2018 Det er veldig individuelt. Har et vennepar som begge er finnmarkinger, og snakker deretter som fikk barn mens de bodde i drammen. Barna var 2 og 4 når de flyttet hjem igjen. Yngste som så og si ikke snakket mens de bodde der nede snakker finnmarking, eldste har lagt delvis om, men blir nok aldri å bytte ordentlig om. De er 10 og 12 år nå. Gikk selv på skole i midtnorge i 1 år som tenåring. Jeg la om nesten umiddelbart, og kan enda legge om når jeg snakker med folk derfra. Har ei venninne som flyttet til oslo i 6. klasse. Hun la om umiddelbart, og snakker ikke finnmarking når hun kommer hjem på besøk. Anonymkode: ea56c...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå