Gå til innhold

dere som har barn som bruker briller vil dere hjelpe meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var til øyelegen med jenta vår i dag. Hun er +3.5 og +3.25 og har skal ha briller.

Vi har vært forberedt på at hun kanskje skal starte med briller en stund og har derfor snakket litt med henne. Hun har vært såpass positiv at hun gledet seg stort til at hun skulle få briller:-) Hvis synet var ok så skulle det bli solbriller:-)

Så dro vi på brillebutikken - og etter et par prøvinger har hun satt seg totalt på bakbeina. Har utsatt nytt besøk hos brillebutikken til i morgen i håp om at hun bare ikke hadde dagen. Men her ble både anna og elsa briller og glitterbriller totalt avvist mens hun hylskrek at hun IKKE skulle ha briller..

Andre med lignende erfaring der det gikk seg til etterhvert og at dere fikk prøvd briller på? 

Superbekymret for at hun vil nekte å bruke briller og at hver eneste dag blir en kamp.. Hun er veldig viljesterk. Faktisk såpass viljesterk at de ansatte i barnehagen hadde opplæring fra ppt i forhold til å håndtere viljesterke barn.

Lurer på en annen ting også. Har lest at barn stort sett er langsynte og at det ikke er uvanlig å være +2 ved skolestart og at dette normaliserer seg. Betyr det at min datters syn kan normalisere seg med årene? Evt når? Noen med erfaringer?

Øyelegen sa at det var viktig å bruke brillene for at synet skal kunne utvikle seg rett. Hva betyr det?

Som mamma er en jo bestandig bekymret for barna. I barnehagen tror jeg barna enter ikke reagerer på at en bruker briller eller at de synes det er litt spennende. Hvordan er det på skolen? Er det noen som har skolebarn som bruker briller? Har de opplevd erting eller mobbing pga briller?

Anonymkode: e2e23...d51

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt på 8 år har akkurat begynt med briller. Han har -0.5. Jeg visste at det var noe men ventet til etter sommerferien. Jeg har fortalt ham hele tiden at han skal få super syn, på skolen kunne han ikke se klart på tavla så jeg fortalte ham at han skal ikke ha sline problemer mer. Det hjalp også da jeg sa at jeg også brukte briller. Måtte forsikre ham at han kunne drive med hvilken som helst idrett. Vi dro sammen til byen, hadde det moro, gikk fra brillebutikken til brillebutikken og prøvde flere så han kunne velge mellom. For meg var det viktig at han valgte briller han likte, at jeg kunne navigere litt hvilken briller han valgte. Jeg er ikke helt fornøyd med kvaliteten på briller men han liker dem,passer på dem, jenta han liker,har også briller. Etterpå dro vi til mcdonalds. Han var kjempefornøyd med hele dagen. Han var stolt over sine briller, det hjalp litt at hans venn også begynte med briller. 

Anonymkode: 806f9...665

Skrevet

Da tror jeg bare jeg ville valgt en innfatning til henne, og få laget brillene med riktig styrke i glasset. 

Da kan du f.eks. gjøre avtale om ulike belønninger for å bruke brillene noen få minutter, en halvtime, en time, og så øke etterhvert. Det er sikkert noe hun har lyst på, leke, kinobesøk, svømmehall, bake boller eller hva som helst, som dere kan gjøre etter å ha gått med briller fem ganger f.eks. 

Anonymkode: 79e7a...d1e

Skrevet

Hadde heldigvis ikke noe problemer når sønnen min begynte med briller. Han er nærsynt og det virket som om at han satte stor pris på å begynne med briller. Han var 6år.

Anonymkode: a3afb...90b

Skrevet (endret)

Jeg har tre gutter, og de to eldste bruker briller. Begynte når de var hhv 3 og 5 år. Jeg har ikke hatt problemer med å få de til å bruke brillene for når de har fått dem på har de nok vært til hjelp for dem, og da vil de ha dem på. Jenta de har ikke veldig stor korreksjon, men stor nok til at jeg ikke tror øynene vil normalisere seg helt, kanskje vil det justere seg noe. Det er svært viktig at hun bruker brillene, ellers kan synet hennes bli mye dårligere, særlig på det svakeste øyet. Hun må nesten være med når dere velger innfatningen, for å sjekke at den sitter ok på henne. Siden dette er vanskelig ville jeg tydd til litt bestilkkelser. Si hun kan få noe hun ønsker seg om hun velger innfatning og lover å bruke brillene. 

Jeg har aldri opplevd at guttene mine har blitt ertet for brillene. Det er mye vanligere at barn har briller nå enn før. 

Endret av Blondzilla
Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var til øyelegen med jenta vår i dag. Hun er +3.5 og +3.25 og har skal ha briller.

Vi har vært forberedt på at hun kanskje skal starte med briller en stund og har derfor snakket litt med henne. Hun har vært såpass positiv at hun gledet seg stort til at hun skulle få briller:-) Hvis synet var ok så skulle det bli solbriller:-)

Så dro vi på brillebutikken - og etter et par prøvinger har hun satt seg totalt på bakbeina. Har utsatt nytt besøk hos brillebutikken til i morgen i håp om at hun bare ikke hadde dagen. Men her ble både anna og elsa briller og glitterbriller totalt avvist mens hun hylskrek at hun IKKE skulle ha briller..

Andre med lignende erfaring der det gikk seg til etterhvert og at dere fikk prøvd briller på? 

Superbekymret for at hun vil nekte å bruke briller og at hver eneste dag blir en kamp.. Hun er veldig viljesterk. Faktisk såpass viljesterk at de ansatte i barnehagen hadde opplæring fra ppt i forhold til å håndtere viljesterke barn.

Lurer på en annen ting også. Har lest at barn stort sett er langsynte og at det ikke er uvanlig å være +2 ved skolestart og at dette normaliserer seg. Betyr det at min datters syn kan normalisere seg med årene? Evt når? Noen med erfaringer?

Øyelegen sa at det var viktig å bruke brillene for at synet skal kunne utvikle seg rett. Hva betyr det?

Som mamma er en jo bestandig bekymret for barna. I barnehagen tror jeg barna enter ikke reagerer på at en bruker briller eller at de synes det er litt spennende. Hvordan er det på skolen? Er det noen som har skolebarn som bruker briller? Har de opplevd erting eller mobbing pga briller?

Anonymkode: e2e23...d51

Jeg har ikke opplevd at barna blir ertet fordi de bruker briller. Du får bare si til henne at hvis hun ikke velger briller må du gjøre det for henne. Briller må hun ha uansett ellers ødelegger hun øynene sine. Dessverre har jeg ikke opplevd at synet bedrer seg ved bruk av briller men det kan holdes på det nivået det er hvis brillene brukes. Denne kampen må du bare ta og gi klar beskjed fra første dag at brillene må være på ellers ødelegger hun øynene sine. Greit at hun er viljesterk men brillene kan hun ikke få velge bort. Da får du heller godta å ha en sur unge. Det finnes grenser for hva man skal godta fra barn .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...