Gå til innhold

Flytte lengre vekk fra samværsforelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barn på 8 og 6. Jeg har også en liten baby med ny samboer. Barnas far gikk da de var 1 og 3 og har siden hatt samvær annenhver helg. Jeg ble i hans by for barnas skyld og har faktisk angret. Min nye samboer jobber som fisker og er mye borte. Leker med tanken på å flytte 3 t unna, til familien. Da foår jeg et veldig mye bedre liv... med hjem, støtte, billigere boliger osv. Min samboer ønsker det samme.

Hva tenker dere? Er det for egoistisk? At mamma må ha det bra for at barna skal ha det best mulig. Lovlig tanke? 

Anonymkode: b1c4d...e0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe alternativ.

Jeg mener man har valgt hjemsted for barna når man har slått seg ned et sted og fått dem. De har begynt på skolen, fått venner og slått rot. Deres hjemplass er der dere har bestemt at de skal bli født og der dere har bodd med dem.

Jeg mener det skal mer alvorlige ting til før man velger å rykke barn opp med roten og flytte på dem...

Men det er mye mulig jeg er litt for farget av min egen barndom, jeg flyttet vel noe sånt som 14 ganger i min oppvekst og har ikke noe hjemsted.

Anonymkode: e8bb1...f08

Skrevet

Takk for svar. Det er jo derfor jeg har blitt. For å være flink. Men disse årene har lært meg at det er ikke nok. Jeg er revet i stykker og sliten og grå i fjeset. Jeg tror hverdagen ville vært bedre om vi bodde nært familie og hadde råd til større bolig. Jeg er knøvlet inn i tidsklemma i for stor grad til at det er hyggelig.

HAN gikk forresten. Han var utro og skyldte på meg (var ikke sexy nok). hans failie backer ham. Jeg føler meg veldig ensom som voksen og har få ressurser rundt. Så dette emd at jeg valgte å gå barn og slå meg ned her, ja det er sant, en jeg valgte ikke brudd og situasjonen slik den er nå. Det var ikke det jeg så for meg da jeg fikk barna.

Uansett er barnas beste det viktigste. Derfor jeg spør etter deres tanker og meninger her. Og særlig eldste er etablert her emd venner osv, så det vil være smertefullt å rykke henne ut av, selvsagt!

Ta

Skrevet

Har dere 50/50?

Om dere har det, så må du prøve å få til en avtale på familievernkontoret for å diskutere på ordentlig vis hva som er best for barna og samvær. 

Det er viktig at du også har det bra, snakk med barna dine, latt de få ta del i situasjonen. Vi skal også flytte, og det er på grunn av at det ikke er barnehage her pluss at jeg ikke trives i det hele tatt og har begynt å bli deprimert. Vår eldste er 9 år og slet veldig i begynnelsen da vi fortale om det, men nå går det veldig bra. Han får se på de husene vi har vurdert, han har fått vært med for å se på tomt, for vi vurderer å bygge også, vi tar han med på alt og lar han få spørre og få svar på alt. Vi tror at på grunn av inkluderingen, så tar han dette mye bedre, vi har i tillegg sett på skolen som han skal gå på, og den likte han kjempegodt. Han syns det er litt trist, og det er jo naturlig, for han finner hjemplassen sin som trygg, og det er godt at han har hatt det bra her. Hadde vært ille om han ikke hadde trivdes. Vi snakker også veldig positivt om dette, alt han får tilgang til som vi ikke har her vi bor nå og nye venner og får komme nærmere andre i familien, så nå ser han litt frem til det, men det er klart at det er litt blandende følelser. Min mann jobber som skipper, så han er også mye borte, så føler med deg.

Hvis du får det bedre av dette og du har barna mest, så syns jeg at det skal prioriteres dersom barna ikke legger seg totalt på bakbena. 

Men, latt ikke dine følelser for barnas far ta over, for uansett hva han har gjort mot deg så har han ikke gjort det mot barna. De har ingenting med den situasjonen å gjøre. Lykke til, håper det ordner seg :) 

Anonymkode: a17ce...2fe

Skrevet

Og jeg risikerer jo konflikt med de to eldste barnas far 😕 Føkk. 

Vi har ikke 50/50. Han har den annenhver helg. Vært sånn hele tiden.

hi

Skrevet

Er han en god pappa? Hvis han er flink til å stille opp utenom samværet, at han kommer på skoleavslutninger, fotballkamper osv. så vil jeg nok ikke flyttet. Men om han er den typen som kun har helgesamvær for å lette egen samvittighet og ikke viser interesse utover det ville jeg kunne vurdert det. Barna er enda ganske små og vil nok greie flyttingen fint dersom du er flink til å håndtere flyttinga og gir dem tid og trøst når det er vanskelig. Fordelen er jo at de har jo pappaen boende på det gamle stedet, så de mister ikke kontakten med vennene sine for alltid. Kanskje er det å ha vennene der enda en god grunn til å besøke pappa og gjør det verdt den kjedelige kjøreturen. 

Også må jo du regne med kjøring da. Siden du er den som flytter syns jeg det er rettferdig at du tar halve kjøringa. Enten at dere møtes halvveis eller en henter og en leverer. 

Og til slutt, er det nærmere din familie eller samboers? Hvis det er nærmere samboers familie ville jeg ikke gjort det. Da kan barna fort føle at det det er han som er grunn til at dere flytter. Hvis det er nærmere din familie er det jo en fordel for dem. 

Anonymkode: 58c83...b45

Skrevet

Det bedre for barna er selvsagt å slippe å pendle 6 timer annenhver helg, samt å slippe å bytte skole og bryte opp fra vennene. 

Dette vet du da?

Anonymkode: d94e4...5ce

Skrevet

Konflikt kan fort oppstå. Slikt er det, men ja enig i hun over at hvis det er din familie det er snakk om så er det tommel opp for å dra. Når faren bare har helgesamvær, så kan han ha de en helg i mnd eller annen hver helg, da må du belage deg på å kjøre halve veien eller til og han leverer. Det må dere nesten finne ut av på familievernkontoret. 

Anonymkode: a17ce...2fe

Skrevet

Det er bare å flytte nærmere din familie.

Når han allikevel bare ser barna annenhver helg kan ingen forvente at du blir for hans del. Han har heller ingen rett til å bestemme noe om hvor du bor med ny mann.

Om han blir sint som du antyder bør du spare på eposter osv. Da kan han enten roe seg, ellers trenger han ikke tenke på samvær. Å skape konflikt av noe slikt vil bare straffe han selv.

Anonymkode: f25f2...e6d

Skrevet

Jeg ville flyttet nærmere din familie. Far valgte å være utro, han gikk. Dermed kan han komme til din by å ha samvær med ungene.

Anonymkode: e209c...2d5

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville flyttet nærmere din familie. Far valgte å være utro, han gikk. Dermed kan han komme til din by å ha samvær med ungene.

Anonymkode: e209c...2d5

Men ungene har ikke valgt å ikke bo med begge foreldrene sine. 

Det er vel viktigere å ta hensyn til dem enn å straffe mannen?

Anonymkode: d94e4...5ce

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg risikerer jo konflikt med de to eldste barnas far 😕 Føkk. 

Vi har ikke 50/50. Han har den annenhver helg. Vært sånn hele tiden.

hi

Det du risikerer, er at han går til sak mot deg og krever hovedomsorg. Og hvis han blir og du flytter, kan han begrunne med at han tilbyr større stabilitet ved at de slipper å bytte venner, skole etc. 

Det har ingen ting å si i sammenhengen at han gikk eller at han var utro. 

Anonymkode: d405e...e27

Skrevet

Vi bor 40 min fra hverandre nå og deler ikke venne og skolekrets 

Skrevet

Jeg er ikke enig med meg selv her.

Barna kan ikke noe for at du og far har skilt lag, selv om det var han som brøt. De er nok tjent med å bo nærmest mulig pappaen sin. Og at du er sliten, vel du har jo selv valgt å få nytt barn med en som jobber på sjøen. 

Og dere som sier at HI bare skal flytte, hvordan hadde dere syntes at det var om mannen tok med barna og flyttet tre timer unna. Jeg vet jo at svært mange her inne er imot 50/50 fordeling. Sett at dere hadde latt mannen få hovedomsorgen og blitt helgemamma for at barna skal bo fast. Så tar eksen med seg barna til en annen kant av landet...

Anonymkode: 7e77c...8b5

Skrevet

Her var det mange rare svar! Man kan ikke flytte fra ett sted til et annet om man har barn på skole? Far har helgesamvær og bor 40 min fra barnas nærmiljø. Med mindre han flytter dit Hi bor nå, vil han ALDRI kunne argumentere med å få hovedomsorgen basert på barnas nærmiljø. 

Hi, pakk sakene og dra hjem. Mistrivsel er en GOD grunn til å relokere og barna får tettere bånd til sin morsfamilie, som er den siden som kanskje stiller mest opp for dem? Jeg ville prøvd det ett år først, Dvs ikke solgt huset og sagt opp jobben før du ser at barna er godt integrert i sitt nye nærmiljø. Da har du angremulighet dersom ungene ikke klarer overgangen. Lykke til :) 

Anonymkode: f449e...bb8

Skrevet

Selvfølgelig kan du flytte... Bare at du har slike ting i tankene, er bare en bekreftelse på at det er riktig valg.

Gjør det!❤️

Anonymkode: e7761...0b0

Skrevet

Ja er veldig egoistisk, her tenker du kun på deg selv og ikke barna

Anonymkode: b45dd...08a

Skrevet

Så barna bør ha en utslitt ulykkelig mor for å ha det bra. Fremfor en mor som har det godt og mestrer livet? Jeeez. Gå for flytting. Du har vært kuet og flink lenge nok. Barns vil profitere på at du setter dine helt basale behov først. 

Skrevet
On 10/4/2018 at 7:53 PM, Anonym bruker said:

Så barna bør ha en utslitt ulykkelig mor for å ha det bra. Fremfor en mor som har det godt og mestrer livet? Jeeez. Gå for flytting. Du har vært kuet og flink lenge nok. Barns vil profitere på at du setter dine helt basale behov først. 

hvorfor skal dette gå utover faren da mener du?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvorfor skal dette gå utover faren da mener du?

Ikke meg du svarte, men skjønner ikke hvorfor i helvete hun skal ta hensyn til en mann som selv valgte å stikke til fordel for en «mer sexy» dame? Ta hensyn til barna, ja såklart. Til en utro eks? Nei. 

Anonymkode: c4b08...527

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ikke meg du svarte, men skjønner ikke hvorfor i helvete hun skal ta hensyn til en mann som selv valgte å stikke til fordel for en «mer sexy» dame? Ta hensyn til barna, ja såklart. Til en utro eks? Nei. 

Anonymkode: c4b08...527

barn trenger begge foreldrene ,ikke bare mor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...