Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Leste nettopp av kvinner utgjør 90% av de som tar sosionomstudiet. Bør menn kvoteres inn for å få en mer jevn fordeling? Anonymkode: 16802...6af
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Vil det hjelpe på andelen menn? Jeg kjenner ikke karaktersnittet for å komme inn på sosionomstudiet. Når det gjelder studier med høyt snitt (som medisin, odontologi og psykologi), mener jeg kjønnskvotering kunne være nyttig. Vi trenger leger, tannleger og psykologer av begge kjønn, og her er uansett snittet så høyt, og søknadens stor, at marginene blir små. Det er ikke så stor forskjell på en jente med 5,9 i snitt og en gutt med 5,8. Hvis søknaden er lav vil det kunne bli større forskjeller. Det er ikke rettferdig for jenter med 4,0 i snitt om gutter kommer inn med 3,3. Anonymkode: 1b1a8...24d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 5 minutes ago, Anonym bruker said: Vil det hjelpe på andelen menn? Jeg kjenner ikke karaktersnittet for å komme inn på sosionomstudiet. Når det gjelder studier med høyt snitt (som medisin, odontologi og psykologi), mener jeg kjønnskvotering kunne være nyttig. Vi trenger leger, tannleger og psykologer av begge kjønn, og her er uansett snittet så høyt, og søknadens stor, at marginene blir små. Det er ikke så stor forskjell på en jente med 5,9 i snitt og en gutt med 5,8. Hvis søknaden er lav vil det kunne bli større forskjeller. Det er ikke rettferdig for jenter med 4,0 i snitt om gutter kommer inn med 3,3. Anonymkode: 1b1a8...24d Er ikke all kvotering urettferdig? Anonymkode: 16802...6af
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er ikke all kvotering urettferdig? Anonymkode: 16802...6af Jeg synes ikke det. Anonymkode: 1b1a8...24d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ikke all kvotering urettferdig? Anonymkode: 16802...6af Det kan være nyttig for staten å få mennesker med ulik erfaringsbakgrunn i de fleste yrker. Derfor kan det også være fornuftig å kvotere inn mennesker, enten det gjelder kjønn, opprinnelse, alder, legning eller andre objektive ulikheter både til studier og til stillinger i arbeidslivet. Mennesker er mer enn sin utdanning. Anonymkode: d307e...5c1
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 21 minutes ago, Anonym bruker said: Jeg synes ikke det. Anonymkode: 1b1a8...24d Nei, det er vel bare urettferdig når det rammer kvinner. Sånn det nok nok. LOL. Anonymkode: 16802...6af
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er vel bare urettferdig når det rammer kvinner. Sånn det nok nok. LOL. Anonymkode: 16802...6af Hæ? Anonymkode: 1b1a8...24d
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er vel bare urettferdig når det rammer kvinner. Sånn det nok nok. LOL. Anonymkode: 16802...6af Lol, faktisk 😂 Anonymkode: d0e96...13b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 Nei. Det er så lett å komme i på sosialt arbeid at er de motiverte behøves ingen kvotering. Mange steder i landet behøves kun studiekompetanse. Anonymkode: 9bbac...d7e
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Det er så lett å komme i på sosialt arbeid at er de motiverte behøves ingen kvotering. Mange steder i landet behøves kun studiekompetanse. Anonymkode: 9bbac...d7e https://utdanning.no/studiebeskrivelse/sosialt_arbeid_sosionom Er vel ikke helt riktig det du sier..... Anonymkode: 6e8a9...946
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 Likestilling gjelder ikke for menn som for kvinner, så det kan du nok bare drømme om. I likestillingsloven står det at denne "tar særlig sikte på å bedre kvinners" stilling. Dette er fulgt opp av likestillings- og diskrimineringsombudet ved bl.a. å gi kvinner fordel på alle områder hvor det er skjev kjønnsfordeling. Tilsvarende positiv særbehandling er ikke lov å gi menn, med unntak ved omsorg for barn. Det står her: http://www.ldo.no/diskriminert/arbeidsliv/positiv-sarbehandling/ Det er over 90 % jenter på tannlegestudiet også, men det samme gjelder selvsagt der. Anonymkode: e4a78...faa
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: https://utdanning.no/studiebeskrivelse/sosialt_arbeid_sosionom Er vel ikke helt riktig det du sier..... Anonymkode: 6e8a9...946 Har man ikke såpass til karakterer bør man uansett finne seg noe annet å gjøre enn høyere utdanning. Anonymkode: e0bd8...0e8
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 Nei, de bør ikke kvoteres inn, på samme måte som at kvinner ikke bør kvoteres inn i Forsvaret. Man må jobbe for de målene man ønsker å nå. Anonymkode: 4e68b...691
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #14 Skrevet 7. oktober 2018 Jeg synes det er en uting. Man skal komme inn basert på karakterer, ikke kjønn, etnisitet eller legning. I USA, f.eks, ville jeg vært skeptisk til afro-anerikanske leger nettopp fordi så mange slipper kravene. Dette skaper bare flere fordommer. Kvinner og andre etnisiteter trenger ikke barnevakter. Anonymkode: 3058e...262
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #15 Skrevet 7. oktober 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er en uting. Man skal komme inn basert på karakterer, ikke kjønn, etnisitet eller legning. I USA, f.eks, ville jeg vært skeptisk til afro-anerikanske leger nettopp fordi så mange slipper kravene. Dette skaper bare flere fordommer. Kvinner og andre etnisiteter trenger ikke barnevakter. Anonymkode: 3058e...262 😂😂😂 Anonymkode: 1b1a8...24d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #16 Skrevet 7. oktober 2018 Kvotering er riktig dersom det er farlig ubalanse, som skader profesjonen, og der det ikke medfører senking av nivået. Det er også riktig der man aktivt trenger ett kjønn, slik Forsvaret gjør til fx husransaking, hospitering og avhør i strengt kjønnssegregerte samfunn. Det er ingen senking av nivå å ta opp menn til psykologi med noen tiendedels dårligere karakterer når snitter uansett ligger så høyt. Når det gjelder ansettelser er en preferanse for det underrepresenterte kjønnet ved ellers like kvalifikasjoner et gode. Anonymkode: e0bd8...0e8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #17 Skrevet 7. oktober 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kvotering er riktig dersom det er farlig ubalanse, som skader profesjonen, og der det ikke medfører senking av nivået. Det er også riktig der man aktivt trenger ett kjønn, slik Forsvaret gjør til fx husransaking, hospitering og avhør i strengt kjønnssegregerte samfunn. Det er ingen senking av nivå å ta opp menn til psykologi med noen tiendedels dårligere karakterer når snitter uansett ligger så høyt. Når det gjelder ansettelser er en preferanse for det underrepresenterte kjønnet ved ellers like kvalifikasjoner et gode. Anonymkode: e0bd8...0e8 Visitering, ikke hospitering. Autokorrekt. Anonymkode: e0bd8...0e8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #18 Skrevet 7. oktober 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er en uting. Man skal komme inn basert på karakterer, ikke kjønn, etnisitet eller legning. I USA, f.eks, ville jeg vært skeptisk til afro-anerikanske leger nettopp fordi så mange slipper kravene. Dette skaper bare flere fordommer. Kvinner og andre etnisiteter trenger ikke barnevakter. Anonymkode: 3058e...262 Selvsagt er det ikke slik at svarte leger har "sluppet kravene". Det er ingen grunn til å være misfornøyde hvite søkers papegøye. Du bør lese den statistiske analysen av inntaket. https://www.statnews.com/2018/01/09/affirmative-action-doesnt-hurt-white-medical-school-applicants/ Anonymkode: e0bd8...0e8
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #19 Skrevet 7. oktober 2018 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er en uting. Man skal komme inn basert på karakterer, ikke kjønn, etnisitet eller legning. I USA, f.eks, ville jeg vært skeptisk til afro-anerikanske leger nettopp fordi så mange slipper kravene. Dette skaper bare flere fordommer. Kvinner og andre etnisiteter trenger ikke barnevakter. Anonymkode: 3058e...262 Hvor har du det fra at afroamerikanere slipper kravene? Er du skeptisk til asiater også? Er du skeptisk til mannlige vetrinærer? Der er det nemlig guttekvote. Eller kvinnelige sivilingeniører? Der er det kvinnepoeng. Det diskuteres om man skal begynne å kvotere gutter inn på medisinstudiet. Tror du man er en dårligere lege om man har 5,7 i snitt enn 5,9? Balanse mellom kjønn har innvirkning på læringsmiljø og arbeidsmiljø. Det handler ikke om barnevakt. Anonymkode: f757b...2b2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #20 Skrevet 7. oktober 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Hvor har du det fra at afroamerikanere slipper kravene? Er du skeptisk til asiater også? Er du skeptisk til mannlige vetrinærer? Der er det nemlig guttekvote. Eller kvinnelige sivilingeniører? Der er det kvinnepoeng. Det diskuteres om man skal begynne å kvotere gutter inn på medisinstudiet. Tror du man er en dårligere lege om man har 5,7 i snitt enn 5,9? Balanse mellom kjønn har innvirkning på læringsmiljø og arbeidsmiljø. Det handler ikke om barnevakt. Anonymkode: f757b...2b2 Det bør innføres en kvote på 25% til sosionomstudet. Altså 25% menn, og 75% kvinner, med forskjellige karakterkrav. Det samme kan gjøres i IT-studier, 25% kvinner og 75% menn. Problemet blir kanskje at en da får inn mange av det underreprenterte kjønn med dårlige skoleresultater og lav motivasjon til faget, men målet helliger middelet? Anonymkode: 16802...6af
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #21 Skrevet 7. oktober 2018 Det synes jeg ikke. Og på Vernepleier studiet, så er det nå bare flere og flere menn. Mener jeg nylig leste om et vernepleier studie nå, det var ca 50% menn på. Og Vernepleiere kan ta de fleste jobber en sosionom kan. Anonymkode: 8af08...bd2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #22 Skrevet 7. oktober 2018 På 2.10.2018 den 17.06, Anonym bruker skrev: Leste nettopp av kvinner utgjør 90% av de som tar sosionomstudiet. Bør menn kvoteres inn for å få en mer jevn fordeling? Anonymkode: 16802...6af Ja. Anonymkode: da8b7...a6e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2018 #23 Skrevet 7. oktober 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Det bør innføres en kvote på 25% til sosionomstudet. Altså 25% menn, og 75% kvinner, med forskjellige karakterkrav. Det samme kan gjøres i IT-studier, 25% kvinner og 75% menn. Problemet blir kanskje at en da får inn mange av det underreprenterte kjønn med dårlige skoleresultater og lav motivasjon til faget, men målet helliger middelet? Anonymkode: 16802...6af Både karakterer og motivasjon vil være høye nok uansett. Anonymkode: da8b7...a6e
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #24 Skrevet 8. oktober 2018 På 2.10.2018 den 17.12, Anonym bruker skrev: Det er ikke rettferdig for jenter med 4,0 i snitt om gutter kommer inn med 3,3. Anonymkode: 1b1a8...24d Viktigere saker står på spill i andre yrker enn for sosionomer. Få mannlige psykologer, som kanskje gutter åpner seg mer for, ved tanke på de høye selvmordsratene blant menn. Antall mannlige rollemodeller for gutter i barnehagen. Selv om det er lov innen helse, har vi ikke resultatene samfunnet har godt av. Det burde veie tungt mener jeg. Anonymkode: 456d2...eff
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2018 #25 Skrevet 8. oktober 2018 Det er jo ikke karakterene som fører til få menn i sosialfagene, det er lønna. Anonymkode: 9bbac...d7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå