Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #1 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg får noia jeg. Har 4 barn og aldri opplevd dette før. Men idag fikk jeg høre at mini har to hull. Samme jeksel på hver side. Ganske rart i seg selv. Til og med de bakerste tennene var veldig pene, så det var rart dette skjedde med to lenger frem. Vi er nøye med tannpuss og fluor. Han har hatt ganske heftig reflux, men det har roet seg kraftig. Kan dette komme pga det? Tannlegen sa det kan være svak emalje, barnet har ikke vondt eller viser tegn til det. Får helt vondt av gutten min og etter å ha lest så mye rart her inne er folk livredde for at tannlegen melder til barnevernet grunnet hull i tenner? Kan dette virkelig skje? Han har for ett år siden skader fortenne sine i et fall, men først nå de har blitt litt misfargede( bare litt). Men så mente hun det ikke kom av fall virket det som. Altså som sagt vi er flinke med tannhygiene, jeg selv har aldri hatt hull. Kan de faktisk bli mistenksomme på omsorgssvikt? Jeg ble kjempe lei meg for at han har fått dette stakkars!! Anonymkode: 629f2...a66
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #2 Skrevet 2. oktober 2018 Slapp av. Hull i tennene er ikke noe å lage en stor sak av. Det er enkelt å fikse. Jeg ville tro refluks kan ha betydning, eller så har han kanskje vært syk når disse tennene ble laget eller noe. Anonymkode: 64262...c37
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #3 Skrevet 2. oktober 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slapp av. Hull i tennene er ikke noe å lage en stor sak av. Det er enkelt å fikse. Jeg ville tro refluks kan ha betydning, eller så har han kanskje vært syk når disse tennene ble laget eller noe. Anonymkode: 64262...c37 Takk for svar! Null erfaring og når man leser litt så blir det nærmest oppstandelse grunnet det.. tannlegen sa jo selv jeg skjønner du blir trist over dette altså.... Anonymkode: 629f2...a66
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #4 Skrevet 2. oktober 2018 Mine gutter fikk hull i tennene da de var små, selv om vi var flinke å pusse og bruke fluortabletter. Var også jeksler oppe på hver side, og ble så ille at de måtte trekkes. Fikk beskjed av tannlegen til minstemann at han mest sannsynlig hadde nedsatt spyttproduksjon. Så vi ble veldig nøye med tanntråd og pussing, og brukte fluorskyll en stund. Ser heldigvis ut til at det går bedre med de nye tennene. Et tips er å bruke syrenøytraliserende pastiller etter måltidene, kan kjøpes i dagligvarebutikker. Anonymkode: 41fcc...d71
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #5 Skrevet 2. oktober 2018 Man kan pusse til den store gullmedalje, ligger forholdene til rette med munntørrhet, feil bakterier eller syre, så får man hull i tennene. Anonymkode: 22bc4...f52
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #6 Skrevet 2. oktober 2018 Kan kjøpe tabletter mot munntørrhet på apoteket, de øker spyttproduksjonen og har fluor i seg Anonymkode: 7da9d...725
Mamma_til_2 Skrevet 2. oktober 2018 #7 Skrevet 2. oktober 2018 Svaj emalje og reflux er nok årsaken, slapp av.
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #8 Skrevet 2. oktober 2018 Slapp av. Spesielt melketenner kan være ganske dårlige. Alle mine melketenner knakk, brakk, fikk hull osv da jeg var liten. Lenge før de skulle ut. Mine foreldre var nøye med tannpuss og det gjaldt kun meg som en av fem barn. Det ble mye bedre med voksentenner. Anonymkode: 684ed...599
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #9 Skrevet 2. oktober 2018 Gud a meg så godt å høre dette! Jeg ble nok ekstra usikker da hun tannlegen ikke var verken enkel å kommunisere med og virket ganske streng på dette. Men da ser det ut til at jeg langt ifra er en av «få» som opplever det. Vet dere hva de pastillene heter? Kan de hjelpe på altså?vi fikk beskjed om å komme tilbake om en mnd så han kan bli vant til legen. For deretter å se Ann veien videre Anonymkode: 629f2...a66
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #10 Skrevet 2. oktober 2018 Det ene barnet har plass mellom tenner og ingen problemer med tenner. Det andre barnet har trolig svak tannemalje og hadde flere hull. Det er så trist men tannlegen sa at han måtte bruke tanntråd (har munnen full av tenner). Anonymkode: 8738e...f6f
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 Min ene hadde plutselig tre hull i melketenner samtidig. Var vel ca 10 år. Dette barnet har også refluks, så jeg antar at det skyldes refluksen, for søsken har ikke hatt hull i tenner og har hatt samme oppfølgning i forhold til tannpuss. Anonymkode: d1d9d...08b
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 Det yngste barnet vårt hadde tre hull da hun var rundt den alderen. Vi er kjempehøye på tannpuss og fluor, jeg har selv aldri hatt et eneste hull. Far derimot har mye hull selv om han er nøye, så det er nok en kombinasjon av gener i tillegg til at hun gikk på veldig mye antibiotika den perioden og var mye syk. (Måtte ofte ha medisin på kveldstid etter tannpuss blant annet.) Det som hjalp veldig hos oss var å gi fluortablett morgen og kveld (25mg eller hva det er.) Jeg ville ikke engstet meg, men heller spurt tannlegen om råd til hvordan dere kan prøve å unngå det. Noen er dessverre bare mer utsatt enn andre. Anonymkode: b9a48...e02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå