Gå til innhold

Sier du formiddagsmat eller lunsj?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eventuelt lunsh? Kanskje ikke så mange som sier formiddagsmat lenger.

Anonymkode: cc517...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lunsj

Anonymkode: b6223...99d

Skrevet

Lunch. 

Men formiddagsmat er et koselig ord. 

Anonymkode: 5e9c2...506

Skrevet

Lunsj😊Får forresten stadig snapper fra folk som er ute til «lunch»😂Lurer på om de sier det på engelsk også😂

Anonymkode: 9880f...234

Skrevet

Lunch 

Anonymkode: 04b38...965

Skrevet

Lunsj. Jeg er ikke 80 år.

Anonymkode: a56dd...ed1

Skrevet

Formiddagsmat. Det er norsk, det et mye hyggeligere ord, samt at det dekker når jeg faktisk spiser.

Skrevet

Lunch

Anonymkode: a9315...9c7

Skrevet

Lunsj

Anonymkode: 04698...b17

Skrevet

Dette fikk meg til å lure. Jeg kaller det lunsj altså, men jeg tror ikke jeg alltid har sagt det. Faktisk mener jeg å huske at jeg syntes det hørtes fjongere ut med lunsj da jeg var sånn 18-19 (det var sånn på midten av 90-tallet) og da tror jeg både jeg og resten av verden gikk over til å si det. Men kalte jeg det formiddagsmat før? Var det vanlig sånn på for eksempel 80-tallet?

Anonymkode: 6d9d1...c13

Skrevet

Lunsj.

Anonymkode: 84024...736

Skrevet

Jeg bruker formiddagsmat hvis det spises før 12 (sånn ca kl 10-11), og lunch når det er rundt 12-13 😊🤷🏻‍♀️

I bhg til sønnen min brukte de ordet formiddagsmat, så han bruker det også.

Anonymkode: feccd...5c8

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette fikk meg til å lure. Jeg kaller det lunsj altså, men jeg tror ikke jeg alltid har sagt det. Faktisk mener jeg å huske at jeg syntes det hørtes fjongere ut med lunsj da jeg var sånn 18-19 (det var sånn på midten av 90-tallet) og da tror jeg både jeg og resten av verden gikk over til å si det. Men kalte jeg det formiddagsmat før? Var det vanlig sånn på for eksempel 80-tallet?

Anonymkode: 6d9d1...c13

Jeg tenkte akkurat det samme som deg. Lunsj tok jeg nok i bruk på 80-90-tallet. Men hva sa jeg før? Formiddagsmat er ikke et naturlig ord i min dialekt, så det sa vi ikke her. 

Anonymkode: 6af46...212

Skrevet

På jobb sier jeg matpause. Spiser jeg på formiddagen hjemme, sier jeg ingenting, bare spiser :)

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lunsj😊Får forresten stadig snapper fra folk som er ute til «lunch»😂Lurer på om de sier det på engelsk også😂

Hva mener du?

Skrevet

Lunsj 🙂 spør aldri venner om de vil være med å ut spise formiddagsmat på lørdagen 😜😉😂

Anonymkode: b2ba3...4cb

Skrevet

Lunsj 😋😋

Anonymkode: 078ee...b1c

Skrevet

Fôring... 

Ev lunsj. 

I min barndom spiste vi dugurd. [dugguL] (tjukk L). 

Anonymkode: fc700...dc7

Skrevet

På jobb spiser jeg lunsj, men hjemme i helger og ferier, spiser vi formiddagsmat. Lager noe godt og koser oss

Anonymkode: 58bbc...f4c

Skrevet

Sier lunsj nå, men er oppvokst med formiddagsmat. Bruker vel egentlig ikke det ordet særlig ofte, på jobben er det matpause, evt bare matpakke. Slår meg ned og spiser matpakka sammen med dere liksom.

Om jeg skal ut og spise sammen med ei venninne, så sier vi lunsj.

Anonymkode: 06d11...31d

Skrevet

Sier ofte lunsj, men prøver å bruke formiddagsmat (og aftensmat) når jeg husker det. Koselig ord. 

Anonymkode: a62a2...1bf

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du?

Jeg mener at på norsk heter det «lunsj» og ikke «lunch».Lunch er engelsk og ikke norsk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...