Gå til innhold

Ang seksåringers skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste VG i helgen, og ble lei meg. Finnes det noe politisk parti som ønsker å utsette skolestart til 7 år igjen? Ev. er villige til å skape en reform for seksåringene slik at det blir bedre? 

Anonymkode: eedb6...101

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva føler du at er galt? 

Min erfaring mtp min eldste sin skolestart (6år og 4mnd da) er at det har gått over all forventning. De fikk en varm mottagelse, skolen har en ryddig plan og oversikt, vi får god info, det er stor åpenhet rundt at man er individer (feks så reduseres lekser ved behov, eller man kan finne alternativer som passer ditt barn), de leker, er på turer, har "uteskole" mm... 

Godt mulig at vi er veldig heldige med skolekrets og lærere, men her kjenner vi ikke igjen fremstillingen media har på det. 
-Min 6åring ville blitt ekstremt rastløs et år til i bhg. Han hadde en stor apetitt på å lære og å få struktur i dagen. De var også veldig godt forberedt med "førskole" siste året i bhg :)

Anonymkode: b9a54...ca5

Skrevet

Om skolestart skal utsettes til 7 år igjen må det jo skje en reform i barnehagen... 

Har fire barn selv, alle skolebarn nå, og de har vært så utrolig klar for skole når de ble 6 år, et år til i barnehagen ville jo vært gørrkjedelig.

Har ikke vært noe problem for noen av mine å begynne på skolen ihvertfall.

Anonymkode: 0f7fb...351

Skrevet
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om skolestart skal utsettes til 7 år igjen må det jo skje en reform i barnehagen... 

Har fire barn selv, alle skolebarn nå, og de har vært så utrolig klar for skole når de ble 6 år, et år til i barnehagen ville jo vært gørrkjedelig.

Har ikke vært noe problem for noen av mine å begynne på skolen ihvertfall.

Neivel men mange av oss andre har unger som absolutt ikke er klar for skole når de er så små. De må sitte lenge i ro og det er veldig lite lek.På vår skole har de mye lekser allerede i 1.klasse også. Min sønn hadde hatt godt av ett år til i barnehagen for å bli mer moden til å begynne på skole.

Anonymkode: 64686...5ef

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neivel men mange av oss andre har unger som absolutt ikke er klar for skole når de er så små. De må sitte lenge i ro og det er veldig lite lek.På vår skole har de mye lekser allerede i 1.klasse også. Min sønn hadde hatt godt av ett år til i barnehagen for å bli mer moden til å begynne på skole.

De som ikke er skolemodne er da i mindretall?

Hvorfor skal et opplegg som fungerer for de fleste endres pga et mindretall?

Da er det bedre å finne et opplegg som fungerer for alle.....

På skolen her hadde de også lekser i 1.klasse, men skoledagen var overhodet ikke lagt opp så de skulle sitte rolig en hel dag. Alle dager var delt opp i kortere puljer, og siden forskning viser at barn mister konsentrasjonen etter 10 min har de mange bolker på nettopp 10 min med lek mellom osv. De har en utedag i uka hvor de har "uteskole" og er ute i skogen og lærer gjennom lek.

Her er det helt topp å begynne på skolen for de aller fleste, selv om det selvfølgelig også her er noen som ikke er klar for en så strukturert hverdag. Jeg føler likevel at det fåtallet ikke han diktere flertallet.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva føler du at er galt? 

Min erfaring mtp min eldste sin skolestart (6år og 4mnd da) er at det har gått over all forventning. De fikk en varm mottagelse, skolen har en ryddig plan og oversikt, vi får god info, det er stor åpenhet rundt at man er individer (feks så reduseres lekser ved behov, eller man kan finne alternativer som passer ditt barn), de leker, er på turer, har "uteskole" mm... 

Godt mulig at vi er veldig heldige med skolekrets og lærere, men her kjenner vi ikke igjen fremstillingen media har på det. 
-Min 6åring ville blitt ekstremt rastløs et år til i bhg. Han hadde en stor apetitt på å lære og å få struktur i dagen. De var også veldig godt forberedt med "førskole" siste året i bhg :)

Så siden dere ikke kjenner den igjen er det ikke et problem?

Her var det masse styr med guttene i første klasse. Mange av dem slet med å sitte stille. Det ødela selvsagt for resten av klassen. Lærerene er flinke de, men de har begrenset mulighet til å gi førsteklassingene lekemuligheter.

Det har ingenting med intelligensen til guttene å gjøre. De er smarte, kan ofte lese og skrive før de begynner og er sterke i alle fag. De er bare annerledes skrudd sammen og den stillesittingen som den gammeldagse skolen bygger på passer ikke. Det som da dessverre skjer at disse guttene stemples som urokråker og bråkmakere. Når de egentlig bare er helt vanlige gutter. 

Anonymkode: 7bdd1...792

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På skolen her hadde de også lekser i 1.klasse, men skoledagen var overhodet ikke lagt opp så de skulle sitte rolig en hel dag. Alle dager var delt opp i kortere puljer, og siden forskning viser at barn mister konsentrasjonen etter 10 min har de mange bolker på nettopp 10 min med lek mellom osv. De har en utedag i uka hvor de har "uteskole" og er ute i skogen og lærer gjennom lek.

Her er det helt topp å begynne på skolen for de aller fleste, selv om det selvfølgelig også her er noen som ikke er klar for en så strukturert hverdag. Jeg føler likevel at det fåtallet ikke han diktere flertallet.

Poenget er jo det at ikke alle 1 klassinger har det sånn det første året. Det er for mange lærere som ikke har nok kompetanse til å møte de aller minste barna i skolen, og for veldig mange er derfor ikke 1 klasse sånn som det var tenkt det skulle være når det ble bestemt at 6 åringene skulle begynne på skolen.

Anonymkode: 972c6...951

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er jo det at ikke alle 1 klassinger har det sånn det første året. Det er for mange lærere som ikke har nok kompetanse til å møte de aller minste barna i skolen, og for veldig mange er derfor ikke 1 klasse sånn som det var tenkt det skulle være når det ble bestemt at 6 åringene skulle begynne på skolen.

Veldig enig med deg! Her tok de lite hensyn til at barna er små å de måtte sitte lenge i ro i timene. Friminuttene er så korte at det nesten ikke er noe vits! Som sønnen min fortalte om vinteren så hadde han bare akkurat fått på seg uteklærene før det ringte igjen. 10 minutter er latterlig kort for så små barn.

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fåtallet diktere flertallet? Det var da en veldig snever forståelse av problemstillingen. Jeg tenker lærerene må ha de rette rammebetingelsene og den rette kompetansen til å håndtere normale seksåringer sånn at alle barna i klassen blir ivaretatt.

Skrevet

Hi her. 

Jeg er i prinsippet enig i at skole for seksåringer er fint. Men. Det må legges opp riktig, slik at barna får lekt og beveget seg. Det er ikke naturlig for en seksåring å sitte i ro i 1,5 time to ganger om dagen. Slik er nemlig skoledagen for 1. klassinger lagt opp her vi bor. 

Jenta vår går nå i 2. klasse, og det tok henne et halvt år å venne seg til dette. Hun er i tillegg født i februar, så hun var 6,5 år da hun startet. Tvillingguttene mine, derimot, er født i desember, og jeg er bekymret for hvordan det vil gå til høsten når de starter, 5,5 år gamle. 

Det er sikkert for sent, politisk mener jeg, for mine gutter, men hvilket politisk parti ønsker å bedre dette?

Anonymkode: eedb6...101

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så siden dere ikke kjenner den igjen er det ikke et problem?

Her var det masse styr med guttene i første klasse. Mange av dem slet med å sitte stille. Det ødela selvsagt for resten av klassen. Lærerene er flinke de, men de har begrenset mulighet til å gi førsteklassingene lekemuligheter.

Det har ingenting med intelligensen til guttene å gjøre. De er smarte, kan ofte lese og skrive før de begynner og er sterke i alle fag. De er bare annerledes skrudd sammen og den stillesittingen som den gammeldagse skolen bygger på passer ikke. Det som da dessverre skjer at disse guttene stemples som urokråker og bråkmakere. Når de egentlig bare er helt vanlige gutter. 

-Nå legger du ord i min munn. Tydeligvis er du alt for sår på dette temaet til å kunne ha en dialog om det med noen som muligens har en annen erfaring en deg. 
...litt mindre pigger og eddik, så kanskje vi kunne ha hatt en grei erfaringsutveksling.

Lykke til

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

-Nå legger du ord i min munn. Tydeligvis er du alt for sår på dette temaet til å kunne ha en dialog om det med noen som muligens har en annen erfaring en deg. 
...litt mindre pigger og eddik, så kanskje vi kunne ha hatt en grei erfaringsutveksling.

Lykke til

Hun har da ikke noe mer pigger og eddik enn det du har

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til

Pigger og eddik...? Jøss, har du røyka?

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til

Og du er veldig nedlatende til en som opplever verden annerledes enn deg selv, dette er hersketeknikk.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men de sitter virkelig ikke stille så lenge om gangen. Min førsteklassing er frustrert over at det er for lite «ordentlig skole», altså for lite sitte ved pulten å lære ting og gjøre oppgaver ;)

alt i alt er vår erfaring med to skolebarn at de minste blir veldig godt tatt imot!

artikkelen i VG helg tegner jo egentlig et bilde av en gutt litt utenom det vanlige for ikke fikk den tilretteleggingen han skulle han. Men det betyr jo ikke at det ikke funker for det store flertallet. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/xRkyOB/Professor-avliver-myte-om-mistrivsel-Hvordan-opplever-6-aringene-skolen-Vi-spurte-dem--Thomas-Nordahl

om det finnes noe parti som ønsker å reversere denne reformen vet jeg ikke, men tviler. Må huske at Norge fortsatt starter med skole sent i forhold til mange andre land :)

Anonymkode: 5c861...b0c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de sitter virkelig ikke stille så lenge om gangen. Min førsteklassing er frustrert over at det er for lite «ordentlig skole», altså for lite sitte ved pulten å lære ting og gjøre oppgaver ;)

alt i alt er vår erfaring med to skolebarn at de minste blir veldig godt tatt imot!

artikkelen i VG helg tegner jo egentlig et bilde av en gutt litt utenom det vanlige for ikke fikk den tilretteleggingen han skulle han. Men det betyr jo ikke at det ikke funker for det store flertallet. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/xRkyOB/Professor-avliver-myte-om-mistrivsel-Hvordan-opplever-6-aringene-skolen-Vi-spurte-dem--Thomas-Nordahl

om det finnes noe parti som ønsker å reversere denne reformen vet jeg ikke, men tviler. Må huske at Norge fortsatt starter med skole sent i forhold til mange andre land :)

Men selv om din gutt ikke opplever det, så betyr det ikke at ingen andre gjør det. Hvordan kan du konkludere med at ingen førsteklassinger sitter stille så lenge om gangen, kun ut i fra din sønn sin erfaring? Tror du at hun du siterer lyver?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet vel du om hvor mye de sitter stille på andre skoler?? Nå er vi to andre her som sier at på VÅR skole så sitter de hvertfall mye i ro. Dette er jo forskjellig fra skole til skole!

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet vel du om hvor mye de sitter stille på andre skoler?? Nå er vi to andre her som sier at på VÅR skole så sitter de hvertfall mye i ro. Dette er jo forskjellig fra skole til skole!

Ok - unnskyld at jeg ikke var tydelig nok: på vår skole sitter de ikke kjempemye stille i førsteklasse!!

men spør du 6-åringene selv så sier de altså langt på vei at de har det ganske så greit på skolen (ref. Nordahl)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...