Gå til innhold

Noen her som har prøvd probiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt anbefalt av en venninne å prøve det, men jeg er litt skeptisk til om jeg tror det hjelper, i tillegg synes jeg det var litt dyrt.

Hjalp det deg, eller var det bortkastede penger?

Anonymkode: 55572...7e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjelper, hva skal det hjelpe mot da?

At probiotika tilfører tarmen bakterier er det jo ingen tvil om, så at det virker når man f.eks tar antibiotika er opplest og vedtatt. Du dreper ikke bare bakterier du ikke vil ha med antibiotika, du dreper også sunne bakterier du vil ha og kan derfor bli løs i magen osv. Tar du probiotika kan du i stor grad påvirke dette positivt.

At mye av immunforsvaret vårt sitter i tarmen er det heller ikke noe tvil om, bakteriebalansen der er viktig for å opprettholde et godt immunforsvar. Så har du spist usunt, f.eks mye sukker osv kan det å ta probiotika hjelpe deg å få riktig balanse på bakteriene i tarmen.

Det er vel også påvist at mange overvektige pga sitt kosthold har en veldig uriktig bakteriebalanse i tarmen så de mener det å ta probiotika kan hjelpe dem å få mer riktig balanse.

Jeg har blitt anbefalt å ta probiotika fordi jeg har en autoimmun sykdom, og da er det veldig viktig å ha et godt immunforsvar. Jeg merker stor forskjell på hvordan magen fungerer når jeg tar og ikke tar, så det er ingen tvil om at det påvirker tarmfloraen riktig. Men jeg merker ikke noe særlig forskjell på sykdommen min, jeg velger likevel å ta det, for det gir så mange andre posivive virkninger på kroppen og det er særdeles merkbart.

Om du ikke er vant til å ta det så begynn med en intensivkur som du får på helsekosten, f.eks super 8, også kan du fortsette med de de har på apoteket etterpå som inneholder langt færre bakterier om du ønsker.

Anonymkode: 8f530...8c1

Skrevet

Takk for bra svar :)
Jeg har fått endel trøbbel med magen etter en lang periode med mye medisiner (ikke antibiotika). Har alltid hatt litt sart mage, men nå er jeg mye kvalm, oppblåst og reagerer endel på mat.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått endel trøbbel med magen etter en lang periode med mye medisiner (ikke antibiotika). Har alltid hatt litt sart mage, men nå er jeg mye kvalm, oppblåst og reagerer endel på mat.

Dette var da svar til deg anonym 8c1, siteringen forsvant visst

Hi

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes absolutt du bør prøve, det er ingen tvil om at det er positivt å tilføre magen og tarmen riktige bakterier.

Det koster en del penger, men om du sammenligner med hva biola o.l. koster er det ikke så aller verst likevel. I tablettene får du alle bakteriene hver eneste dag og du slipper svinn eller at du har tatt for lite.

Jeg personlig fikk anbefalt super 8 av tannlegen min så jeg prøvde den og er veldig fornøyd, det er en intensivkur som skal tas i en måned. Men det finnes mange andre også, spør i helsekosten så får du råd. De har på apoteket også, men de inneholder ikke en brøkdel av antallet bakterier som det er i intensivkurene så jeg ville absolutt tatt en slik først.

https://www.life.no/produkter/mage-tarm/melkesyrebakterier/udo-s-choice-melkesyrebakterier-super-8-30-kpsl?gclid=EAIaIQobChMI6dmUm6Xl3QIVw4ayCh3tNwt9EAYYAyABEgIB2_D_BwE

Anonymkode: 8f530...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...