Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #1 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg kjenner til en familie, mor, far og et barn i skolealder pluss et til på vei med termin før jul. Disse har flyttet til Norge for 3-4år siden fra et land i Europa, far og skolebarnas snakker godt norsk og mor er i ferd med å lære. De har ingen familie her, kun et fåtall venner. Jeg vet at de ikke har det romslig økonomisk, og leier en liten leilighet. Akkurat nå går de også igjennom en krise etter at de mistet noen de var glade i. Jeg har så lyst til å hjelpe... Selv fikk jeg barn nylig, og har masse vinterklær til nyfødt feks. Samme med noe utstyr og leker. -Ting jeg kunne ha solgt sikkert, men min økonomi er ikke avhengig av det. Disse kjenner ikke meg, kun møtt meg en gang. Er det veldig påtrengende å gi de tingene? Tror de er «stolte» mennesker, og de klarer seg bra utad, men jeg vet at de har økonomiske bekymringer. Jeg vil jo ikke at de skal tro jeg ser ned på eller syntes syndt på de, sånn sett. Det er kun for å hjelpe. -Hva tenker «folket» om ideen min? Evt hvordan skal jeg gå frem? Bare sette pakken på døren med et brev på deres språk? 😬🤷🏻♀️ Anonymkode: 71625...d2a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #2 Skrevet 1. oktober 2018 Min erfaring er at folk vil ha nytt. Dessverre. Jeg har forsøkt å gi bort barneutstyr og barneklær tidligere. Til flyktninger som ikke eier noe og ikke har jobb. Alt fint og pent brukt. Men ingen som vil ha det. De vil ha nytt. Men kanskje disse tenker annerledes. Så det skader ikke å spørre. Anonymkode: c7472...b31
Pobie Skrevet 1. oktober 2018 #3 Skrevet 1. oktober 2018 Bare hiv alt i en pose og gå på døra og spørre om de vil ha det fordi du vet de venter baby og ikke trenger det selv lenger. Vi har god råd og trenger ikke ting gratis, likevel har vi fått tilbud om masse gratis klær og utstyr. Det er ikke en fornærmelse å tilby, og det verste som kan skje er at de sier nei fordi de ikke trenger dem. Jeg har imidlertid tatt imot alt som har blitt tilbudt, sortert ut det jeg vil ha, og gitt bort resten via annonser (med tillatelse fra giver).
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #4 Skrevet 1. oktober 2018 Kanskje du skal prøve å bli litt bedre kjent med dem først? Inviter på kaffe osv, og så kan du eventuelt etterhvert lufte at du har masse bra baby-ting som du ikke vet hva du skal gjøre med, og så bra det er for miljøet med gjenbruk og om de er interessert i noe av det din baby har vokst fra. Selv om de kommer fra et land utenfor Norge, betyr jo ikke det at de ikke vil ha brukt,bare fordi en annen familie ikke ville det. "Utlending" er en ufattelig variert kategori. Anonymkode: c50b6...07d
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #5 Skrevet 1. oktober 2018 Takk for svar Jeg kan dessverre ikke involvere meg så mye mer (kaffebesøk osv). Men ja, jeg vurderer å bare levere tingene (alt er helt og pent, vasket og strøket) og si at de kan beholde det de vil ha og så bare gi bort videre det de eventuelt ikke trenger selv. Begrunner det med, som sant er, at jeg har ingen kjente å gi det bort til og at jeg har tenkt masse på de og håper at de har det bra. Anonymkode: 71625...d2a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #6 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg synes det er fantastisk å arve klær😊 Har arvet en god del fra en venninne sitt barn og fra søsteren min sine barn. Er jo bare å sortere ut det man ikke vil ha/trenger og gi resten til uff/fretex. I mine øyne er det galskap at alt MÅ være nytt. Anonymkode: b7bc6...7d9
Superdolly Skrevet 1. oktober 2018 #7 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Jeg pakket alt i poser, ringte på døra deres og presenterte meg. Så fortalte jeg at i Norge er det vanlig at man kan arve litt klær og utstyr etter venner eller familie, og om de hadde lyst til å arve litt etter mitt barn? Og de ble kjempeglade. Jeg sa også at de måtte bare se gjennom og eventuelt gi videre til andre det de selv ikke ville ha.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #8 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg hadde bare sendt en melding eller ringt og sagt at barnet mitt var vokst ut av en del utstyr og spurt om de ville ha det. No biggie. Anonymkode: c50fc...0ed
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #9 Skrevet 1. oktober 2018 Vi arver klær til tross for god økonomi. Grunnen min er gjenbruk og at jeg synes det er uøkonomisk å kjøpe alt nytt til barn som vokser fort. De kan kanskje bli si nei pga stolthet, men send en melding og spør, skader ikke! Godt tenkt ❤️ Anonymkode: c2b97...30f
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2018 #10 Skrevet 1. oktober 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi arver klær til tross for god økonomi. Grunnen min er gjenbruk og at jeg synes det er uøkonomisk å kjøpe alt nytt til barn som vokser fort. De kan kanskje bli si nei pga stolthet, men send en melding og spør, skader ikke! Godt tenkt ❤️ Anonymkode: c2b97...30f Enig med denne. Du kan vinkle det til at nå, med tapet deres, muligens har annet å tenke på, og ikke har tid til innkjøp, så kommer jeg til å henge en pose med klær til barnet dere venter. Jeg tenker på dere. Dere kan gi klærne bort om dere ikke liker, jeg kommer ikke til å "kontrollere" men håper at dere tar imot min gave gitt med den omsorg den er tiltenkt. Hilsen en som bryr seg om dere som familie Anonymkode: 776cf...df6
Pobie Skrevet 2. oktober 2018 #11 Skrevet 2. oktober 2018 8 timer siden, Superdolly skrev: Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden. Jeg pakket alt i poser, ringte på døra deres og presenterte meg. Så fortalte jeg at i Norge er det vanlig at man kan arve litt klær og utstyr etter venner eller familie, og om de hadde lyst til å arve litt etter mitt barn? Og de ble kjempeglade. Jeg sa også at de måtte bare se gjennom og eventuelt gi videre til andre det de selv ikke ville ha. Det er ikke noe typisk norsk å gi bort babyklær til folk altså. Jeg har familie i flere land, bodde i utlandet i flere år, og har venner fra andre deler av verden. I alle kulturene jeg kjenner til er det helt vanlig å gi bort gamle klær og utstyr til folk som venter barn eller som har barn som er yngre enn ens egne. Synes ikke dette krever noen forklaring annet enn at man har klær man vil gi bort, "har dere lyst på dem?"
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #12 Skrevet 2. oktober 2018 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Min erfaring er at folk vil ha nytt. Dessverre. Jeg har forsøkt å gi bort barneutstyr og barneklær tidligere. Til flyktninger som ikke eier noe og ikke har jobb. Alt fint og pent brukt. Men ingen som vil ha det. De vil ha nytt. Men kanskje disse tenker annerledes. Så det skader ikke å spørre. Anonymkode: c7472...b31 Ja, lettere å få nytt gjennom Nav, sikkert... Anonymkode: 1a470...490
Anonym bruker Skrevet 2. oktober 2018 #13 Skrevet 2. oktober 2018 5 timer siden, Pobie skrev: Det er ikke noe typisk norsk å gi bort babyklær til folk altså. Jeg har familie i flere land, bodde i utlandet i flere år, og har venner fra andre deler av verden. I alle kulturene jeg kjenner til er det helt vanlig å gi bort gamle klær og utstyr til folk som venter barn eller som har barn som er yngre enn ens egne. Synes ikke dette krever noen forklaring annet enn at man har klær man vil gi bort, "har dere lyst på dem?" Men det gjør det klart at det ikke er synd-på-vinklingen, men noe som tilhører kulturen de nå bor i. Selv om det OGSÅ tilhører den de kommer fra og mange andre. Anonymkode: 49034...bc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå