Gå til innhold

Gaver til tantebarn over 18 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser mange skriver at de ikke gir gaver til barna i familien som er over 18 år. Selv har jeg et tantebarn som er over 18 og bor alene. Jeg synes egentlig det er litt tullete å gi henne gaver, for hun kjøper jo aldri gaver til andre selv og vi ser henne aldri/kjenner henne egentlig ikke. Vi gir ikke gaver til foreldrene (det er en avtale vi har, at vi bare gir til barna). Men hvordan skal man evt ta opp dette? 

Selv er jeg vant til at gavene stoppet når jeg ble 18 år, med unntak av et par tanter og onkler jeg hadde/har et veldig nært forhold til. Synes det er litt vanskelig, og vet ikke helt hvordan jeg skal legge det frem at gaver kanskje bør stoppe etter at barna er voksne og har flyttet hjemmefra...

Anonymkode: 6503b...d10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen sin bror har et par barn som er godt voksne, de er vel 27 og 32 år gamle, har barn selv osv. Vi gav vel gave til de var rundt 20 år, og etter det fikk de en flaske vin og et julekort. Nå får de bare julekort. Vi har ikke noe nært forhold til disse i det hele tatt, mannen er atpåkladd og hans bror og hans barn/barnebarn bor langt unna oss så det har ikke vært naturlig å fortsette med gaver til jul og bursdag. Husker ikke helt hvordan det ble tatt opp da, mulig mannen pratet med broren sin?

Søsteren min har to tenåringer som vi har et veldig nært forhold til, de kommer til oss på besøk og overnatting osv. Ser ikke for meg at jeg skal slutte gi de gaver når de blir 18 år, men det blir kanskje enklere ting som ikke er så dyrt. Mer en hilsen liksom...

Anonymkode: 66b28...d12

Skrevet (endret)

Kan dere ikke ta dette opp med foreldrene hennes da? Og bli enige om hvor grensen går hen? Bare spør om det er ok at dere setter en strek når barna er fylt 18. 

Endret av Kari Mari
Skrevet

For folk som ikke gir gaver selv og som dere ikke har noe personlig forhold til er det jo bare å slutte. Barn må jo lære seg at gaveutveksling er en gjensidig "avtale". Det er noe man gjør for å vise at man bryr seg om hverandre. Gaver er ikke noe barn og ungdom har krav på uten å yte noe igjen.

Anonymkode: e1f54...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...