Gå til innhold

Tre barn - yay or nay?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid drømt om å få tre barn, men har samtidig alltid tenkt at vi får ta ett barn av gangen, noen barn er jo mer krevende enn andre, pluss at man må finne ut hva man selv orker og ønsker som forelder.

Nå har vi to flotte jenter på 4 og 1.5 år og det er selvfølgelig litt hektisk til tider, men desidert mest kos foreløpig :) Selv er jeg derfor blitt veldig lysten på en liten en til, mens sambo vel er mer i tankeboksen foreløpig. Vi er begge over 35, så vi kan ikke vente i det uendelige heller med å bestemme oss for om vi skal prøve på en eventuell tredjemann.

(Jeg ble for øvrig gravid veldig kjapt med de to første og hadde kjempegreie svangerskap der jeg kunne jobbe 100% helt til permisjonsstart uten problem, men det er jo aldri noen garantier for at ting vil gå like greit en eventuell tredje gang.)

Jentene er verdens beste lekekamerater, og overgangen fra 1 til 2 barn var en drøm sammenliknet med overgangen fra 0 til 1 som jeg syns var et sjokk selv om det var et planlagt og høyt ønsket barn. Vi har to godt betalte jobber og plass nok (5 soverom og to stuer bl.a.), foreldrene mine bor i nærheten og stiller mye opp men uten at vi er avhengige av dem for å få hverdagslogistikken til å gå opp. Ungene trives i barnehagen og vi jobber 100% begge to. 

Så, dere som har tre barn - hvordan var ovrgangen fra 2 til 3? Var det tredje barnet det som veltet lasset slik at dere gikk fra kos til kaos, eller gikk det greit? (Skriv gjerne hvor gamle barna deres er også (aldersforskjell mellom ungene)).

PS! Det jeg vel er mest redd for, selv om det kanskje er tabu å si det, er å skulle få et barn som har så store handikap/sykdommer/ulike kroniske utfordringer at det blir en skikkelig belastning for de andre (friske) barna våre og også på forholdet vårt. Er det verdt å gamble på å få et friskt barn til når vi har det så fint sammen i dag, vi fire?

(Samtidig vet jeg med meg selv at jeg alltid vil angre og føle at vi har et barn for lite dersom vi gir oss med «bare» to barn.) 

Anonymkode: e1645...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes overgangen fra 1 til 2 var mye mye tyngre enn fra 2 til 3. Når 3'en kommer er dere så erfarne at det meste går av seg selv.

Anonymkode: 85cdb...c3a

Skrevet

Nummer 3 velta lasset. Det begynner å gå seg til nå, han er 5. De to andre er 11 og 14

Anonymkode: 0b999...29b

Skrevet

Anbefaler tre tette barn bare til de spesielt interesserte. Ingen lass som har veltet her, men tre små er veldig krevende både for hver av dere, og for parforholdet. Og det går ut over barna.

Nå er våre tre blitt eldre og det går greit. Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg enten hatt større aldersforskjell eller stoppet på to. 

Anonymkode: ef77d...c43

Skrevet

Jeg synes overgangen fra en til to var størst. 

Jeg synes to er litt lite så vi fikk tre, også kom nr fire helt uten å være planlagt 😉

Nr fire var veldig skummel synes jeg, med tre friske barn følte jeg vi hadde statistikken mot oss og valgte å betale for tidlig ul for å sjekke at alt var bra 

Vi føler oss veldig heldige som har fire friske barn som skikker seg vel, og vi har aldri angret 

Våre er nå fra 9 til 17 år. 

Anonymkode: 731e4...dd3

Skrevet

Tre er kjempefint, ville gjort det samme igjen, særlig nå som minstemann har rundet tre år (magisk tall). Det eneste er den uendelige mengden klesvask som aldri ALDRI tar slutt. 

Anonymkode: 577ca...75b

Skrevet

Eg tok ut spiralen då mine var like gamle som dine. Hadde ein menstruasjon, så vart eg gravid. Med tvillingar, det er krevjande, men forholda ligg til rette for det her med foreldre som bur nær og har stor kapasitet til å hjelpe. Du har større hus enn meg, og det er vel ein fordel for deg. Tanken var vel at den minste skulle kunne leike med dei andre. Overgangen frå to til tre veit eg ingenting om. Overgongen frå 2 til 4 var krevjande, og det har berre blitt vanskelegare med tida. Men no er tvillingane 2.5 og eg satsar på at det lettar om eit år ca. Men eg har dårleg samvit for han som var 2.5 då han vart storebror til tvillingar og han som var fem og plutseleg måtte vere veldig stor, 

Anonymkode: 1ef62...96a

Skrevet

Har nettopp blitt trebarnsmor og synes det er HELT TOPP! Har en gutt på 6, ei jente på 4 og nå ei jente til. 

Var usikker på om vi orket et tredje barn, men sko meg aldri helt til ro med «bare» to. Forøvrig skal det sies at det var jenta i midten som «veltet lasset». Å gå fra en til to var TØFT. To til tre var null problem ☺️

Skrevet

Jeg er så og si helt alene med tre stykker, har vært det siden yngste var 2. Tre år mellom hver, så de andre var 5 og 8 ved bruddet. Far er nesten fraværende, bare sporadisk kontakt. Det har vært slitsomt, men ingen har velta noe lass, og hadde gjerne gjort det igjen! Nå er de noen år eldre, og hverdagen er hektisk, men fin! Jeg har måttet gjøre fritidsaktiviteter til en familiegreie, og har lagt lista helt ned ift ferier og reiser, men vi klarer oss, og barna er harmoniske og glade. Fritid kan jeg ha senere 😉 Har alltid tenkt at største overgangen var fra 0-1 - å ha eller ikke ha barn. Nå har mine vært svært lite syke, og de har sovet godt om natta. Ellers er det godt mulig jeg hadde hatt et annet syn på saken....😉

Anonymkode: 466e7...889

Skrevet

Nay!!!

Anonymkode: 5b776...514

Skrevet

Tenker at vi vil ha en nr 3. Mine er 2 og 4 år. Var litt hektisk med to bleiebarn, men gikk ellers fint. Denne gangen vil vi vente til minste er 3 år før vi slutter på prevensjon. Men jeg er i midten av 20-årene, så har det ikke travelt sånn. Dette blir (hvis vi blir gravide) siste barnet😊 

Anonymkode: d7c42...785

Skrevet

Dette innlegget ligner på det jeg skrev for noen mnd siden 🙂 Vi har hoppet i det å er nå gravid med nr. 3. Søsken vil bli 4 og 6 før sistemann kommer. Tenker akkurat som deg.. «livredd» for at det skal være noe funksjonssvikt hos sistemann. Nå som vi har 2 friske flotte barn fra før..

men vi la bort den tanken etter jeg ble gravid.  Vi hadde kommet til å «angre» på at vi ikke fikk 3 vi også. Vi har heletiden syntes at 2 var en forlite. 

Men må si jeg gruer meg litt til å starte på igjen på «nytt» med småbarn også. Det er en krevende periode. Men har heldigvis en mann som hjelper til kjempe bra. Vi er to om alt her hjemme 🙂  Vi får brette opp armene å komme oss igjennom det tenker jeg! 

Masse lykke til med valget dereres 🙂 

Anonymkode: e5168...273

Skrevet
8 timer siden, LME1001 skrev:

Har nettopp blitt trebarnsmor og synes det er HELT TOPP! Har en gutt på 6, ei jente på 4 og nå ei jente til. 

Var usikker på om vi orket et tredje barn, men sko meg aldri helt til ro med «bare» to. Forøvrig skal det sies at det var jenta i midten som «veltet lasset». Å gå fra en til to var TØFT. To til tre var null problem ☺️

Så godt å lese... 🙂 

Er selv gravid med nr. 3  😉 Alder på søsken blir 4 og 6 her også. Håper å tror det blir kjekt med permisjon det året største begynner på skolen. 

Anonymkode: e5168...273

Skrevet

Merket ikke noe til 2-3.. var verre med 1-2 😄

Anonymkode: 79d13...77e

Skrevet

Du merker ikke forskjell fra 2-3 fordi en av dem går for lut og kaldt vann. Kan like gjerne få 5 😄 men det koster mer penger så klart. Det finnes andre ting i tillegg til barn som er viktige mener jeg. Noe tid til oss selv ønsker vi nær slutten av livet. Ikke bare produsere. Du får noe fritid dersom du har 2. Å outsource 3 stykker for å gå på restaurant er vanskeligere. 

Anonymkode: 83cfb...37e

Skrevet

Nei!!!!!

Anonymkode: a0024...9d0

Skrevet

Me prøve på nr 5 😊 synst det er fantastisk.. Alle er under 11 år

Anonymkode: d9cb4...373

Skrevet

Dere gjør som dere vil. Jeg har ikke noe aning om dere, her ble det nok med kun 1 😏😊

Anonymkode: 9eda7...2f5

Skrevet

Yey!

Det kan bli slitsomt, men familien er mer robust med flere barn. Jeg så det på foreldrene mine da de skulle passe på sine foreldre. Det ble som en småbarnsperiode for dem det også. Om man er tre eller fire barn som kan dere på ansvaret, så er det hyggeligere. I en familie med flere medlemmer har man også flere å spille på og flere relasjoner. Det ville ikke jeg byttet bort for et «tettere» foreldre-barn forhold. Det er tross alt søsknene som skal ha hverandre hele livet, og man må tenke i et livslangt perspektiv, og ikke bare på småbarnsperioden eller de første 10 årene av barnets liv.

Anonymkode: 0d038...c97

Skrevet

funket fint her,men storesøskene var 12 og 16 da

Anonymkode: def03...de6

Skrevet

Jeg har to tette og da de var babyer det var jobb. Begge foreldrene måtte trå til for at alt skal gå rundt (utdanningen min, turnusarbeid, syke besteforeldre osv). Jeg og barnefaren smeltet sammen på en måte, veldig positivt. Så kom nr 3, 5 år etter andremann. Det var det mest planlagte barnet. Vi ordnet det økonomiske, jeg avsluttet utdanningen, fikk en roligere jobb, bedre arbeidsklima, de eldre barna ble eldre, besteforeldre ble bedre osv. Det var det beste valget vi har tatt. Svangerskapet,fødsel,barsel og permisjon gikk som en drøm. På jobben var de veldig forsåelsesfull, fikk flexitid. Barnet er veltilpasset. Som sagt etter to tette, dette gikk på skinner. 

Anonymkode: 187c5...786

Skrevet

Ville absolutt gått for en trekløver ❤️❤️❤️ Vi fikk tre på tre år, så det er hektisk, men også fantastisk! Må være villig til at mye av livet ditt handler om familie og barn da..

Anonymkode: 9f307...26f

Skrevet

Her er 3 det magiske tallet. Digger de små trollungene mine 💜💜💜

Anonymkode: 1466c...f3e

Skrevet

Dere har lyst (kanskje mannen), plass og økonomi til det. Jeg sier kjør på :)  Man angrer ikke på barna man fikk! 

Jeg har to barn og kunne kanskje tenkt meg en liten til. Men jeg har slått fra meg tanken. De to vi har sliter meg ut til tider (noen diagnoser og mye ekstra oppfølging inne i bildet), vi har begge lavtlønnede yrker og ikke plass til et barn til. Her ville garantert et barn til velta hele lasset og jeg hadde endt opp med sammenbrudd til slutt. Så jeg får glede meg til barnebarn :) 

Anonymkode: 4e614...829

Skrevet

TS her, tusen takk for alle de hyggelige kommentarene, vi får tenke litt videre på dette men jeg merker at jeg har utrolig lyst på et trekløver altså! ❤️❤️❤️

Anonymkode: e1645...d9e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...