Gå til innhold

Hvordan svare ubehagelig kollega?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått arbeidsoppgaver som gjør at jeg må samarbeide nært med en bestemt kollega. Dessverre fungerer samarbeidet dårlig. Hun er stadig utilgjengelig, ofte av private årsaker. Vi får ikke planlagt arbeidsoppgavene slik vi bør. For meg er dette veldig stressende. De gangene vi faktisk møtes er hun amper og oppfarende. Kan plutselig bjeffe ut noe skarpt, og tar alt som kritikk og angrep. De første gangene dette skjedde ble jeg så paff at jeg ikke sa noe. Nå tenker jeg at jeg blir nødt til å si si fra om at jeg ikke vil snakkes til på den måten. Hvordan er det best å gjøre dette? Spørre rolig: "Hvorfor bruker du en slik tone? Synes du det er nødvendig?" eller å si klart i fra at jeg vil ha meg frabedt en slik tone? 

Anonymkode: b15d7...f28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

«Du må gjerne være uenig, men hold deg saklig»

«Nå har jeg, i mine egne øyne, ikke angrepet deg på noen måte, men du velger likevel å hive deg i forsvarsposisjon. Noen grunn til det?»

Jeg synes det er så vanskelig å svare på slikt uten å være i samtalen 😅

Men ja, det er jo mange måter å gjøre det på. Viktigste er jo å få frem at du forventer at hun gjør jobben sin, uten å skape kvalme. 

Anonymkode: ad9a0...d50

Skrevet

Tror jeg ville tatt det med sjefen deres. 

Anonymkode: 97f6f...4ec

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror jeg ville tatt det med sjefen deres. 

Anonymkode: 97f6f...4ec

Er det ikke greiest å prøve å ordne opp oss i mellom først?

Skrevet

Om din kollega ikke møter opp når hun ska pga personlige årsaker så bør jo sjefen få beskjed. Er du syk, syke barn eller er borte fra arbeidsplassen av andre grunner så må en jo gi beskjed til arbeidsplassen. 

Det at hun ikke dukker opp til avtalt tid er god grunn til å gi beskjed. 

Skrevet

Jeg ville først forsøkt å ta en litt undrende stilling, «åh jeg mente ikke det som kritikk, altså» 

Anonymkode: a4b70...abc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville først forsøkt å ta en litt undrende stilling, «åh jeg mente ikke det som kritikk, altså» 

Anonymkode: a4b70...abc

Det er slik jeg har reagert til nå, men det har ingen effekt. Det roer henne der og da, men hun tar jo samme tonen neste gang igjen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...