Gå til innhold

Krise! Noen som har greie på kantareller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Har kjøpt 400 gram med kantareller som skal brukes til en matrett i en bursdagsfeiring i morgen, men da jeg skulle starte på retten nå er jeg usikker på om soppen er helt bra. Sjelden jeg bruker kantarell, håper derfor noen har tid til å svare meg på dette.

Soppen har en litt muggen lukt (mulig det er slik den skal lukte?) og noe av den er litt våt/sleip. Fant også en sopp som kan se ut som den har litt mugg på seg, pittelitt hvitt «nett» på hatten. Kjøpte soppen i dag. Den var pakket i plast med noen luftehull i..

Anonymkode: 0cb47...bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt den. Den skal ikke være sleip,  hvit eller lukte vondt.

Anonymkode: 1d574...074

Skrevet

Takk for svar! Men hvordan lukter fersk kantarell? Har den litt «muggen» lukt? Jeg kjenner det bare når jeg stikker nesa bort på soppen og lukter..

Anonymkode: 0cb47...bb6

Skrevet

Kantarell lukter litt sånn som skogen lukter om høsten, og litt søtlig/fruktig. Den skal ikke ligge i plast, da blir den "klam". Hva det hvite er er ikke godt å si. Det kan være et felt som er gnagd på av et insekt eller en naturlig fargeforskjell. Se på noen bilder og se om du finner ut av hva det er. F.eks. her: http://www.hermodkarlsen.com/51061013 

Skrevet

Lukter ikke muggent,  men det lukter jo sopp😊ikke lett å beskrive 

Anonymkode: 1d574...074

Skrevet

Kjennetegn på gammel sopp er at den blir sleip og vassen/mørkere i farge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...