Gå til innhold

Hva ER god økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i tråden om god økonomi. 

Hva ER god økonomi. 

Dere som svarte i den tråden om god økonomi, hbor mye har dere utbetalt og mnd?? 

Anonymkode: c4e0d...1e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har utbetalt 65.000,- 3 barn. Minus Huslån, billån,strøm, osv, så sitter igjen med 30.000 til kos hver mnd. Jeg vil si vi har god økonomi 

Anonymkode: 8def2...63e

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har utbetalt 65.000,- 3 barn. Minus Huslån, billån,strøm, osv, så sitter igjen med 30.000 til kos hver mnd. Jeg vil si vi har god økonomi 

Er mat og husholdning med i de 30 000 til kos...?? 

Skrevet

God økonomi kan jo ikke stadfestes med et tall. Man kan ha 80 000 utbetalt og ha stram økonomi, og man kan ha 50 000 utbetalt og ha veldig god økonomi. F.eks boutgifter varierer jo veldig ut i fra hvor man bor i landet.

For meg er god økonomi å ikke måtte tenke på / bekymre seg over penger i hverdagen. Det at man har råd til å gjøre det man ønsker i hverdagen uten å alltid å vurdere kostnaden. At man har mulighet til å spare en god slump, og at det er noen tusen igjen på kontoen når man får lønn.

Dette betyr naturligvis ikke at man kan kjøpe seg absolutt alt man ønsker seg, men at man f.eks egentlig ikke tenker på det som et stort problem hvis man f.eks får en ekstraregning på bilen på 15 000,-

Anonymkode: 23455...ac2

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er mat og husholdning med i de 30 000 til kos...?? 

Ja. Mat på bruker vi Max 1100,- i mnd på siden vi handler på et salgslager (bønder i slekta) så vi betaler 120,- for 15kg grillpølser/middagspølse osv, og 4kr for bacon om du skjønner 😄 

Skrevet

Vi har mellom 83.000-100.000 utbetalt samlet i måneden. Har det ikke spesielt romslig, men det er pga hvordan vi har valgt å bo og andre goder vi unner oss her i livet. Har tre barn.

Anonymkode: 697ea...30a

Skrevet

Har rundt 100 000 utbetalt pluss husleie. Har mulighet til å ta ut mer eller utbytte. Begge driver eget firma. 

Anonymkode: 5aefa...887

Skrevet

Vi har utbetalt  ca 100.000 i måneden.

Har tre barn. 

Anonymkode: 3a3ff...1be

Skrevet

God økonomi (som du spør om) og god råd, er to forskjellige spørsmål. God økonomi, det kan være å ha god kontroll. Man kan ha god økonomi selv om man har lav inntekt. Det betyr bare at man har langt lavere kostnader enn inntekt og at man sitter igjen med en god pluss.

Å ha god råd, det trenger ikke å bety at man har lavere utgifter enn inntekter som over. Det kan bety det, men det må ikke bety det. Det kan være at man har formue og dermed god råd til feks å ta seg en sydentur. Det betyr ikke at det er lønnsomt men man har råd til det (tåler tapet). Å ha god råd, det betyr heller ikke at man nødvendigvis har god økonomi men man kan ha god råd og god økonomi samtidig. Man kan også ha god økonomi men ikke råd til å reise til syden feks. God økonomi betyr bare at man gjør "god butikk". 

Håper dette var oppklarende.

Skrevet

For meg er god økonomi at det er penger igjen på konto når neste lønning kommer. At huslånet er lavt og at sparekontoen har et par hundre tusen.. I andres målestokk er vi langt fra rike.. men vi kjøper lite, og vi kan unne oss ekstra hvis vi vil.. 

Anonymkode: 117f0...d52

Skrevet

God økonomi for meg er når alle regninger er betalt, det er satt av penger til sparing og det fortsatt er penger igjen på brukskontoen når neste lønning kommer.

Ingen fast sum å strekke seg etter, men har det godt. Det er god økonomi.

Anonymkode: 7cdcc...699

Skrevet

God økonomi for meg er at du kan miste jobb og vente på lønnsgarantifondet uten å bli økonomisk ruinert. At du har en inntekt hver måned som er høyere enn utgiftene og at du setter overskuddet inn på en sparekonto. 

Anonymkode: ea6f0...05f

Skrevet

God økonomi er at det går rundt, at man har kontroll slik at man kan betale faste utgifter og ha en slump penger igjen slik at man kan ev kan spare, og fortsatt ha penger til et restaurantbesøk fex. At det ikke er krise når barnet trenger ny jakke eller kommer med en uventet bursdagsinnbydelse på fredag. Og at man har penger nok til variert kost pluss litt ekstra til helga. At man har en liten buffer.

Trenger ikke å ha noe med hvor høy lønn du får.

Skrevet

ca 60.000 i mnd, jeg er alene med 2. far er ikke i bilde i hele tatt. har ca 25 000 igjen etter betalt alt av regninger, og kjøper mat for ca 10 000 i mnd og sparer 5000 til barnet hver mnd, så bruker vi resten av de 10 000 som vi vil

Anonymkode: ceb3b...ce6

Skrevet

Enig med mange over her. Det handler om å ha oversikt, kontroll over pengebruk i forhold til inntekt og at man går i pluss. Vi hadde f.eks. ikke noe videre i pluss selv om vi hadde 80 000 kr utbetalt hver måned fordi vi også hadde mye utgifter. Nå har vi litt mindre utgifter og har samtidig økt inntekten til ca. 100 000 kr utbetalt hver måned. Vi har fortsatt budsjett og kontroll, men nå går vi godt i pluss og har dermed god økonomi. 

Anonymkode: ceeac...afa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...