Gå til innhold

Ris,juling,rundjuling, bank , hva er forskjell/definisjon ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør av nysgjerrighet, har aldri vært utsatt for dette selv , men mange skriver de fikk bank, juling ,ris ect som barn. 

Så , hva er hva? 

Anonymkode: d498d...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Voldsgrader er faktisk definert i norsk lovverk , så du kan slå det opp der. 

Når det kommer til «barndomsvold» så spiller jo ofte grad av krenkelse inn. 

Selv vil jeg si at jeg opplevde «fysisk avstraffelse», det innebar alt fra å slenge meg inn i flisveggen på badet til flisene sprakk til «bare « å bli dratt hardt i armen. 

Anonymkode: f84cd...e87

Skrevet

Jeg ville brukt ordet ris om det å få planlagt avstraffelse ved å bli slått på rumpa.

Bank og juling innebærer for meg en viss grad av at den som gir det er den sterkeste. Bank og juling trenger ikke innebære vold (selv om det er det man først tenker på). Du kan få bank i skiløypa hvis du konkurrrer med noen som er vesentlig bedre enn deg og du kan få juling av en storm. Rundkjøring er et sterkere uttrykk for juling som ofte innebærer at juling  har vært omfattende, variert og ofte gått over litt tid.

Anonymkode: b6b5d...297

Skrevet

Jeg tenker som hun over. Ris er et ord foreldre bruker for å gjøre det at de slår barna sine litt mindre ille. (Nå for tiden brukes klaps, i hvert fall her inne.) Juling og bank er i mine øyne mer eller mindre synonymer, og betyr at du får, ja, juling. Jeg tenker at juling og bank er verre enn ris. Rundjuling er enda verre enn juling og bank. 

Skrevet

Juling og bank innebærer slag/spark i mitt hode.

Anonymkode: 84fd5...395

Skrevet

Rundjuling betyr at du har fått slag/spark på flere steder på kroppen. Jeg vil si det er en glidende overgang mellom juling og rundjuling. Etter rundjuling har du "vondt overalt"

Anonymkode: 84fd5...395

Skrevet

Ris var i utgangspunktet å bli slått på bar hud med bjørkeriset. Min mor ble det til blodet rant både titt og ofte fra hun var tre år. Forstå det den som kan😢

Skrevet

For meg var ris å bli slått med flat hånd på baken, mens jeg lå over knærne til min far. Det var både utenpå buksen, og på var hud. 

Juling og bank tenker jeg er slag med knyttneve. 

Anonymkode: ae273...5dc

• 1 måned senere...
Skrevet

Det var alltid med buksene nede og min stefars belte, eller hvis det var mamma var det hårbørsten.

Anonymkode: 2b2d8...406

Skrevet
På 28.9.2018 den 11.15, Superdolly skrev:

Jeg tenker som hun over. Ris er et ord foreldre bruker for å gjøre det at de slår barna sine litt mindre ille. (Nå for tiden brukes klaps, i hvert fall her inne.) Juling og bank er i mine øyne mer eller mindre synonymer, og betyr at du får, ja, juling. Jeg tenker at juling og bank er verre enn ris. Rundjuling er enda verre enn juling og bank. 

Det er ingen ting ved ordet "ris" som gjør det mindre ille. Det henviser til at avstraffelsen ble gjort med bjørkeris, noe som er så smertefullt at det pr. definisjon er tortur. 

Anonymkode: 8c13d...274

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...