Gå til innhold

Er det greit å bli spandert på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har alltid lagt mellom stram og helt ok økonomi, men det siste halvåret har flere år med hard jobbing gitt uttelling og vi har nå god økonomi. 

Jeg har mange venninner som er alene og hvor vi tidligere har hatt til felles å leve med en mer knepen økonomi. Vi ha mest besøkt hverandre og bare sjeldent gått ut for å spise ol. Ikke fordi vi ikke vil, men fordi vi ikke har hatt råd. Nå har jeg råd, og vel så det, men ikke venninnene mine. Jeg har veldig lyst å gå ut med dem (det er ulike venninner, så blir én og én), og jeg spanderer så gjerne bare fordi jeg gjerne vil spise ute med dem, men er det greit å tilby? Jeg er litt usikker på om jeg selv ville likt å bli spandert på, men alle er jo ulike og noen synes kanskje det er greit? Hva tenker dere?

Anonymkode: a82d9...61b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke å bli spandert på. Av den enkle grunn at jeg føler jeg står i gjeld da. Det kommer alltid en situasjon eller setting, der man kjenner på det at man burde spandere tilbake. Er kanskje litt rar sånn, men liker best at alle betaler for seg. 

Var ute med en venninne engang, og hun insisterte på å betale hele regningen der vi hadde sittet og både spist og drukket masse. Jeg ønsket å dele regningen, men det ville hun ikke. Hun tenkte at jeg heller kunne ta neste regning når vi skulle videre den kvelden. Det synes jeg er dumt. Rett og slett fordi man utover kvelden blir fullere, og at hun drikker mye mer enn meg. Man mister jo helt oversikten. Husker hun ble litt sur over dette. 

Anonymkode: b21e8...564

Skrevet

Du kan invitere dem med ør å spise ute på fødselsdagen din eller liknende, men egentlig ikke ellers.

Anonymkode: b6c1f...a40

Skrevet

Jeg liker det ikke! Jeg vet at tanken er god, men jeg syns det er veldig nedverdigende. Får meg til å føle meg så vanvittig liten. Dersom venninnen din har bursdag kan du jo for eksempel invitere henne på bursdagsmiddag og betale regningen, men å bare spise ute for å "endelig" kunne spise på et fint sted syns jeg blir for dumt. Da sier du indirekte at du syns at å spise hjemme ikke er bra nok, og det er jo nettopp det venninnene dine må gjøre dersom du ikke kan komme å "redde" dem ved å betale for dem. 

Men bursdagsmiddag er jo som sagt veldig koselig! 

Anonymkode: 77633...4e7

Skrevet

Takk for innspill! Da tenker dere slik som meg, at det ville vært litt ubehagelig. Jeg hadde bare håpert at det var jeg som var sær og at folk flest ville synes det var hyggelig. 

God idé med bursdagsmiddag, det kan jeg gjøre. Det er jo ikke det at jeg ikke liker å spise hos venninner eller ha dem på besøk hos meg, for det er kjempekoselig, men jeg liker å gå ut også å få litt ny og annerledes mat. Hadde vært greit å gjøre begge deler.

HI

Anonymkode: a82d9...61b

Skrevet

Jeg ville syntes det var superkoselig og ikke kleint. Men du kan jo gjøre det som bursdagsgave til hver av dem,  da er det i alle fall innafor! Hyggelig tenkt av deg.

Anonymkode: 45add...0e2

Skrevet

Synes det er helt ok å spandere jeg. Om de har stram økonomi og du ikke, så hvem vet hvordan ting er i fremtiden? 

Det må kunne gå an å ta imot noe fra andre uten at det skal være et problem.

Skrevet

Jeg hadde syntes det var greit.  

Med gode venner synes jeg det er rart at man ikke kan gjøre sånn for hverandre.  Det er koselig å møtes hjemme, men Gud så kos å gå ut en gang i blant da! Slippe å lage mat og oppvask. Få maten servert og bare kose seg! 

Kjør på sier jeg 😊

Anonymkode: 678e2...bd2

Skrevet

Det er selvsagt alltid hyggelig å spise ute, men i den settingen du beskriver hadde jeg følt meg som et veldedighetsprosjekt hvis jeg var mottaker. Jeg hadde nok takket høflig nei. Hvis jeg likevel hadde blitt med på det, ville jeg følt at jeg sto i gjeld i til deg og måtte gjøre gjengjeld senere. Så nei.

Skrevet

Jeg synes tanken er veldig fin, men jeg hadde nok takket nei. Jeg har dårlig råd, og hadde nok ikke kunne gjøre tjenesten tilbake, og det hadde jeg følt var ubehagelig og at jeg sto i takknemlighetsgjeld til deg, noe som ville fått meg til å føle meg litt liten. Hadde min dårlige økonomi vært forbigående innen rimelig tid, så hadde jeg kanskje sett annerledes på det og muligens takket j

Anonymkode: 90f7f...544

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...