Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hva anser dere som normalt i forhold til pengebruk? Eller kanskje rettere, hva bruker dere vanligvis penger på som dere ikke ville brukt penger på dersom dere hadde hatt mindre å rutte med? Tenker mest på sånn i hverdagen, ikke reiser osv., men av ting dere unner dere. Anonymkode: 89e44...348
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Mengder av bøker, klær, hage, samleobjekter. Jeg kunne lest resten av livet i det jeg allerede har av bøker, og trengte neppe klær på minst et tiår om det knep. Hage er et overskuddsprosjekt, det samme er antikvariatet og den slags. Anonymkode: ba765...a2c
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Hage/planter, litt dyrere klær/sko/vesker, kunst. Selv om jeg med jevne mellomrom gir bort/selger unna, så har jeg nok til å holde meg selv over flere år. Anonymkode: 45a42...ff9
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Jeg ville ha brukt mindre penger på mat, restaurant besøk og kaffi. Jeg ville ha blitt flinkere til å sy klær om, fikse klær, og å se lekrere ut med de ressurnene jeg har, fremfor å kaste når klær falmer, ryker i glidelåsen (auch), eller nupper. Kjøpe brukt om jeg trengte nye møbler, byttet ut bilen med en rimeligere bil. Hytta mi hadde jeg solgt for å få ned kostnadene og så hadde jeg kuttet vaskehjelp. Jeg hadde ikke kjøpt mat som jeg ikke var 100 % sikker på at ikke ble kastet. Jeg ville ha redusert aktiva så langt jeg kunne, inkludert salg av hus. Deretter hadde jeg kjøpt meg noe mindre, muligens en kjekk rekkehusleilighet, så sant jeg fant en i mitt nærmiljø for å unngå skolebytte for barna. Dersom jeg hadde noe kostbart (feks dyre møbler) ville jeg solgt dem på Finn og kjøpt brukte, gamle men brukbare møbler. Anonymkode: 7e344...271
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Tror vi godt kunne kuttet ned på bøker, strømmetjenester og aviser. I tillegg kunne vi godt ha kuttet ned på mat uten at det hadde vært et problem. Jeg kunne også ha kuttet ned på mengden garn og strikkebøker jeg kjøper, og generelt hobbyting. Ellers så tror jeg vi kunne kuttet på det meste bare ved å tenke oss om. Det er jo masse småkjøp hele tiden som strengt tatt ikke er nødvendig. Anonymkode: c01aa...04a
litekreativtbrukernavn Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 Ville brukt mindre på mat (blitt flinkere til å planlegge, lage opp og fryse ned. handle på tilbud og bruke kuponger. Hatt med matpakke på jobb. Der kunne vi spart inn tusenvis hvis vi hadde "giddet" 😕 ), tv abonnement (kuttet ned , har jo tv2,discovery,nettflix mm...trenger ikke alle), ikke kjøpt mine ukentlige interiørblader (min "kos" i helgene er å lese de, men de koster jo ca 100kr stk)...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Ungene hadde i hvert fall fått mindre. Særlig eldste hos oss er bortskjemt Mannen kjøper jo ALT hun peker på! Minste stakker som ikke ber om ting, får heller veldig lite. Selv hadde det nok blitt slutt på dyre klær, billigere mat, mindre bøker og hobbyting. Anonymkode: 6adc0...f05
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Vi har god økonomi men sløser lite med penger. Det eneste vi bruker litt ekstra på er restaurantbesøk, takeaway og matkasse. Har også vaskehjelp. Kjøper klær uten å tenke på sum, men handler stort sett på billige butikker. Anonymkode: 83a2a...1e7
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 Vi bruker egentlig ikke så mye penger på det som er unødvendig, men vi kunne jo brukt mindre på ungenes aktiviteter. Der kunne vi spart mye. Anonymkode: fdeff...b82
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 Jeg unner meg cafebesøk ukentlig og henter gjerne takeaway også. Kunne også spart inn på teaterbesøk og kjøpt billigere klær til ungene. Anonymkode: dcfe5...716
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har god økonomi men sløser lite med penger. Det eneste vi bruker litt ekstra på er restaurantbesøk, takeaway og matkasse. Har også vaskehjelp. Kjøper klær uten å tenke på sum, men handler stort sett på billige butikker. Anonymkode: 83a2a...1e7 Det der er jo BARE sløsing, hvorfor later du som noe annet? Anonymkode: ba765...a2c
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 Jeg har hest🙄det sier vel sitt.. innser egentlig at jeg snart må selge henne men deg ligger langt inne dessverre går med 15-20 k hver måned. Anonymkode: 93a59...f98
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det der er jo BARE sløsing, hvorfor later du som noe annet? Anonymkode: ba765...a2c Eh, hva mener du med dette? Hi har henvendt seg til de som har god råd. Anonymkode: 7e344...271
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 Vi har god økonomi fordi vi ikke bruker penger. Vi reiser sjeldent, vi kjøper billige klær, vi er ikke opptatt av interiør, eller dyre teknologiske greier.. vi har kjøpt båt og bil uten å ta opp lån. Og vi har lite huslån. Men skulle vi spart inn på noe måtte det bli takeaway pizza en gang i uka. Og å ikke ha båt. Og å lage enda mer mat fra bunn. Hender jeg tar drosje hjem fra byen. Der kunne jeg vært flinkere å passe busstidene.. Anonymkode: 7bb11...3d5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Da hadde det blitt strammere matbudsjett, mindre reiser, mindre shopping av klær, slutt på manikyr hver 3. uke, vi hadde kanskje solgt en av bilene, sluttet med vaskehjelp Anonymkode: 101d5...df2
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Vi bruker mye penger på ungenes fritidsaktiviter: slalåm (kurs, utstyr, sesongkort), bandy, fotball osv. Vi bruker også mye penger på mat. Økologisk, høy kvalitet, brød fra baker. Lunsj i kantine. Kaffe latte fra kafeen hver dag. Osv. Jeg bruker veldig mye penger på klær til meg selv og mannen på sportsutstyr. Har også to biler. Anonymkode: 54953...4a3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Vi er i en slik situasjon nå. Ikke permanent, men "uforutsette" bilutgifter har tatt alt vi hadde til overs. Vi har blitt mer bevisst i matbitikken. Vi trenger ikke alt det dyreste pålegget, vi kjøper bare vanlig frukt (eple/banan) i stedet for plommer, nektarin osv, og vi trenger strengt tatt ikke to flasker farris til helgen. Vi lar være å kjøpe klær vi ikke trenger. Eller, vi lar faktisk være å kjøpe klær vi trenger også. Barna har egentlig ikke nok klær, for jeg vasker og vasker og vasker og likevel er det ofte jeg ikke finner noe rent å ta på dem. Jeg liker egentlig å kjøpe litt dyre barneklær, men nå tror jeg faktisk at jeg må krype til korset og kjøpe noe billig. Anonymkode: bb624...250
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 Vi har god økonomi. Det vi bruker ekstra penger på er aktiviteter- klatreparker, ekstra ridetimer, kajakk, inngangsbilletter hit og dit, teater og forestillinger. Vi spiser veldig mye på restaurant og kan finne på å dra på ferie til et land på grunn av en bestemt restaurant. Spiser middag ute ca en gang i uken. Det er vår hverdagsluksus. Du nevnte reiser, men føler det må med. Vi reiser ganske mye, her kunne vi kuttet enormt. Vi har også vaskehjelp. Anonymkode: 124fb...943
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Definitivt restaurater. Jeg elsker kjøkken og mat, med vin. Bruker mye på gode råvarer i hverdagen også. Vi bruker mye penger der. Og tilsvarende når vi reiser. Ellers kunne jeg brukt mindre på div aktiviteter til barna kanskje. Slalom, fotball, aktiviteter ellers. Skulle fått to barn isteden for 4 😜 Anonymkode: 5ffc9...6f0
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Om vi fikk strammere økonomi så hadde strømmetjenster, take away og bil nummer to vært det første som røyk. I hverdagen er vi ellers ganske økonomiske. Handler på tilbud, venter med dyrere ting vi trenger til det er på salg og reparerer ting så langt det går når det blir ødelagt (Mannen har trengt ny skalljakke siden i våres for den 5 år gamle var utslitt. Denne uka var den på 30% så da slo vi til og sparte 1200,-). Det er kanskje medvirkende til at vi har god råd. Anonymkode: e417f...31a
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #21 Skrevet 27. september 2018 Av store ting; Vi hadde hatt mindre hus. Bare én bil. Hverdagsluksus; kuttet antall strømmetjenester (har tv2, amazone, Netflix, Viaplay, HBO + diverse sportsgreier), spist mindre ute/take away (selv om vi ikke spiser ute mer enn 1 gang i måneden). Ikke kjøpt så dyre møbler som vi har gjort. Kjøpt færre bøker (blitt flinkere til å bruke biblioteket). Kjøpt billigere klær. Anonymkode: 1b03d...1d9
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #22 Skrevet 27. september 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Eh, hva mener du med dette? Hi har henvendt seg til de som har god råd. Anonymkode: 7e344...271 Les innlegget... Anonymkode: 79eb9...9a5
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #23 Skrevet 27. september 2018 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les innlegget... Anonymkode: 79eb9...9a5 Kanskje DU skulle prøve å gjøre det også?? 🙄 Hun ramser opp de utgiftsområdene hvor hun sier de sløser litt, og du «kjefterløs» med å poengtere at det er jo «bare ren sløsing». Well, no shit, Sherlock. Det var vel det hun akkurat sa.. og sånn til opplysning; det at man kjøper klær uten å tenke på pris betyr ikke nødvendigvis at det kun går i Prada og Louis Vitton. Hun presiserer sågarat de hovedsakelig handler i billige klesbutikker. Anonymkode: 342db...cea
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #24 Skrevet 27. september 2018 Da ville jeg ha kuttet ned på hobby relaterte utgifter og elektronikk (bruker endel på det). Anonymkode: df171...23b
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #25 Skrevet 27. september 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Les innlegget... Anonymkode: 79eb9...9a5 Det var nettopp det jeg gjorde. Kanskje bedre du svarer HI på det hu spør om fremfor å angripe de som faktisk besvarer. Anonymkode: 7e344...271
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå