Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Jeg mistenker at far røyker hasj etter bruddet mellom oss. Han har gjort dette i alle år, han sa at han ikke gjorde det mens vi var gift, men jeg tror nok ikke det er helt sant. Han er en flink pappa, men hva om han er ruset og ungen må på legevakt eller på annen måte trenger pappa, og han sover ut rusen på sofaen? Jeg vet ikke om han røyker når han har barnet på samvær, men jeg mistenker at han gjør det når barnet er i seng. Han ligger aldri ruset på sofaen på dagtid, er ikke sånn. Men jeg liker ikke den røykingen på kveldstid som jeg mistenker at han gjør. Hva gjør jeg? Jeg vet jeg må melde fra om dette, men det er så vanskelig. Andre som har vært i lignende situasjoner? Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg mistenker at far røyker hasj etter bruddet mellom oss. Han har gjort dette i alle år, han sa at han ikke gjorde det mens vi var gift, men jeg tror nok ikke det er helt sant. Han er en flink pappa, men hva om han er ruset og ungen må på legevakt eller på annen måte trenger pappa, og han sover ut rusen på sofaen? Jeg vet ikke om han røyker når han har barnet på samvær, men jeg mistenker at han gjør det når barnet er i seng. Han ligger aldri ruset på sofaen på dagtid, er ikke sånn. Men jeg liker ikke den røykingen på kveldstid som jeg mistenker at han gjør. Hva gjør jeg? Jeg vet jeg må melde fra om dette, men det er så vanskelig. Andre som har vært i lignende situasjoner? Anonymkode: a3cfa...344 Han røyker seg vel ikke totalt stein? Hva tenker du om at han evt. drikker tre glass vin på kvelden? Alenemødre gjør det hele tiden. Eller foreldre som kommer hjem pussa fra fest og sender hjem barnevakten? Hva om han har tatt Paralgin Forte mot sterke smerter? Regner med han skaffer skyss ved behov og ikke kjører rusa? Nå er ikke jeg pro hasj, men jeg tror neppe det påvirker hans evne som forelder i særlig grad utover alt annet vi foreldre utsetter barna for. Anonymkode: 3feed...acc
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han røyker seg vel ikke totalt stein? Hva tenker du om at han evt. drikker tre glass vin på kvelden? Alenemødre gjør det hele tiden. Eller foreldre som kommer hjem pussa fra fest og sender hjem barnevakten? Hva om han har tatt Paralgin Forte mot sterke smerter? Regner med han skaffer skyss ved behov og ikke kjører rusa? Nå er ikke jeg pro hasj, men jeg tror neppe det påvirker hans evne som forelder i særlig grad utover alt annet vi foreldre utsetter barna for. Anonymkode: 3feed...acc Nå er jo hasj faktisk ulovlig. Så det å sammenligne det med et par glass vin, blir for meg ganske søkt. Anonymkode: ee008...171
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han røyker seg vel ikke totalt stein? Hva tenker du om at han evt. drikker tre glass vin på kvelden? Alenemødre gjør det hele tiden. Eller foreldre som kommer hjem pussa fra fest og sender hjem barnevakten? Hva om han har tatt Paralgin Forte mot sterke smerter? Regner med han skaffer skyss ved behov og ikke kjører rusa? Nå er ikke jeg pro hasj, men jeg tror neppe det påvirker hans evne som forelder i særlig grad utover alt annet vi foreldre utsetter barna for. Anonymkode: 3feed...acc Hasj er ulovlig. Dersom han velger å røyke hasj mens barna er hos han sier det selvfølgelig noe om hans evne som forelder. Hi: Jeg har vokst opp med en mor som røyka hasj, og ut ifra mine erfaringer vil sterkt råde deg til å sette hardt mot hardt og stille skravle om å at han ikke rører det mens barna er der! Jeg vet ikke helt gangen i dette, om anmeldelse, barnevernet eller familievernkontoret er neste skritt, men hadde jeg mistenkt at far til mine barn røyker hasj med dem i hus hadde jeg ikke sendt dem på samvær før jeg var sikker på at jeg tar feil. Anonymkode: bbdad...9bb
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hasj er ulovlig. Dersom han velger å røyke hasj mens barna er hos han sier det selvfølgelig noe om hans evne som forelder. Hi: Jeg har vokst opp med en mor som røyka hasj, og ut ifra mine erfaringer vil sterkt råde deg til å sette hardt mot hardt og stille skravle om å at han ikke rører det mens barna er der! Jeg vet ikke helt gangen i dette, om anmeldelse, barnevernet eller familievernkontoret er neste skritt, men hadde jeg mistenkt at far til mine barn røyker hasj med dem i hus hadde jeg ikke sendt dem på samvær før jeg var sikker på at jeg tar feil. Anonymkode: bbdad...9bb Det trenger ikke ha noen ting som helst å si om hans evner til å være foreldre! Å bruke din hasjrøykende mor som eksempel er like søkt som å gjøre eksempel av min alkoholikermor, kontra alle som drikker et glass vin eller noen øl iblant. Anonymkode: 6dd98...82b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Takk for svar! Tenker jo selv at jeg tar meg ett glass vin mens barna er hjemme, men jeg er aldri beruset. Men hasj er ulovlig, og jeg vet ikke hvor mye han røyker. Vil tro han ikke er helt fjern, men vet jo ikke.. det er nettopp det som gjør meg usikker. Jeg vet ikke hvor ruset han er. Han røyka i begynnelsen av vårt forhold, og da sovnet han på sofaen. Han hadde barn da også.. jeg aksepterte ikke den røykingen da vi ble samboere og gift, men nå gjør han jo som han vil.. Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke ha noen ting som helst å si om hans evner til å være foreldre! Å bruke din hasjrøykende mor som eksempel er like søkt som å gjøre eksempel av min alkoholikermor, kontra alle som drikker et glass vin eller noen øl iblant. Anonymkode: 6dd98...82b Det er det jeg tenker, han er en flink pappa, men hvor går grensen?? Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke ha noen ting som helst å si om hans evner til å være foreldre! Å bruke din hasjrøykende mor som eksempel er like søkt som å gjøre eksempel av min alkoholikermor, kontra alle som drikker et glass vin eller noen øl iblant. Anonymkode: 6dd98...82b Nei, hasj er hasj uansett. Det er like ulovlig å ta ett drag som å røyke seg helt stein. Man gjør ikke ulovlige ting mens man har ansvar for barn. Så enkelt, og for noen så vanskelig. Men dersom hasjen er viktigere for han enn samvær med egne barn kan de like gjerne slippe og bli hjemme hos moren som er klar i hodet. Anonymkode: bbdad...9bb
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det trenger ikke ha noen ting som helst å si om hans evner til å være foreldre! Å bruke din hasjrøykende mor som eksempel er like søkt som å gjøre eksempel av min alkoholikermor, kontra alle som drikker et glass vin eller noen øl iblant. Anonymkode: 6dd98...82b Dette Anonymkode: 0bed4...ab8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #10 Skrevet 26. september 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, hasj er hasj uansett. Det er like ulovlig å ta ett drag som å røyke seg helt stein. Man gjør ikke ulovlige ting mens man har ansvar for barn. Så enkelt, og for noen så vanskelig. Men dersom hasjen er viktigere for han enn samvær med egne barn kan de like gjerne slippe og bli hjemme hos moren som er klar i hodet. Anonymkode: bbdad...9bb Vet du hvilken lov man bryter når man røyker hasj? Bare sånn med tanke på at man ikke gjør ulovlige ting mens man har ansvar for barn. Anonymkode: d9f16...664
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vet du hvilken lov man bryter når man røyker hasj? Bare sånn med tanke på at man ikke gjør ulovlige ting mens man har ansvar for barn. Anonymkode: d9f16...664 Det er jo et narkotisk stoff og derfor ulovlig. Derfor jeg spør om råd, for jeg syns det er vanskelig når jeg egentlig vet han er en flink pappa! Men han ruser seg... og hvor får grensen?? Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #12 Skrevet 26. september 2018 Hvis du mener han er en flink pappa ville jeg ikke brydd meg. Hvis du mener at han blir uegnet pga av at han røyker, sier du ifra. Min grense går når man er synlig rusa rundt barna. Det være seg på alkohol eller hasj. Anonymkode: 6dd98...82b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo et narkotisk stoff og derfor ulovlig. Derfor jeg spør om råd, for jeg syns det er vanskelig når jeg egentlig vet han er en flink pappa! Men han ruser seg... og hvor får grensen?? Anonymkode: a3cfa...344 Når man røyker hasj bryter man legemiddelloven. Det har jeg ofte gjort når jeg har fått en Voltaren (betennelsesdempende for muskel) av min tante. Når man kjøper hasj bryter man straffeloven. Før hysterien tar alle, hasj/canabis blir tillatt i fler og fler land. En gang i tiden var alkohol forbudt i Norge. Uten at folk nødvendigvis lot vær å drikke av den grunn. Canabis kommer til å bli legalisert i dette landet også. Helsefordelene er faktisk ganske store, om man leser seg opp på saken. Kan du ikek bare snakke med mannen? Høre hvorfor han bruker hasj, om han gjør det - og hvilke mengder han intar når barnet er tilstede. Anonymkode: d9f16...664
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #14 Skrevet 26. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Når man røyker hasj bryter man legemiddelloven. Det har jeg ofte gjort når jeg har fått en Voltaren (betennelsesdempende for muskel) av min tante. Når man kjøper hasj bryter man straffeloven. Før hysterien tar alle, hasj/canabis blir tillatt i fler og fler land. En gang i tiden var alkohol forbudt i Norge. Uten at folk nødvendigvis lot vær å drikke av den grunn. Canabis kommer til å bli legalisert i dette landet også. Helsefordelene er faktisk ganske store, om man leser seg opp på saken. Kan du ikek bare snakke med mannen? Høre hvorfor han bruker hasj, om han gjør det - og hvilke mengder han intar når barnet er tilstede. Anonymkode: d9f16...664 Om du har lest om saken så ville du sett at medisiner kan utvinnes av hasjplanten, men som rusmiddel er det farer. Akkurat som at bare fordi morfin utvinnes av opiumsplanten, betyr ikke det at heroin er okay. Uten sammenligning forøvrig. Håper det aldri blir legalisert her til lands med tanken på antall ulykker (spesielt i trafikken) som har økt med legaliseringen i USA. Tragiske greier. Anonymkode: d3535...623
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om du har lest om saken så ville du sett at medisiner kan utvinnes av hasjplanten, men som rusmiddel er det farer. Akkurat som at bare fordi morfin utvinnes av opiumsplanten, betyr ikke det at heroin er okay. Uten sammenligning forøvrig. Håper det aldri blir legalisert her til lands med tanken på antall ulykker (spesielt i trafikken) som har økt med legaliseringen i USA. Tragiske greier. Anonymkode: d3535...623 Enig med deg. Jeg kan ikke spørre, det er som å kaste bensin på bålet. En bekjent ble tatt for å kjøre i hasj rus, og det mente han var tull fordi han hadde sover... det er holdningen at man tar så lett på det som skremmer meg. Det er ikke lov å kjøre bil i rus, men det er som om hasj ikle teller. Jeg håper heller ikke at det blir legalisert... Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #16 Skrevet 26. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nå er jo hasj faktisk ulovlig. Så det å sammenligne det med et par glass vin, blir for meg ganske søkt. Anonymkode: ee008...171 Ja, det er ulovlig. Men det mest sentrale her er hvor skadelig det er for barnet. Jeg ville vært bekymret, men ikke uten videre hysterisk. Har mye å si hvordan han pleier å opptre, og om du kan regne med at han fungerer ok som far likevel. Anonymkode: 2b3c3...309
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #17 Skrevet 26. september 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er ulovlig. Men det mest sentrale her er hvor skadelig det er for barnet. Jeg ville vært bekymret, men ikke uten videre hysterisk. Har mye å si hvordan han pleier å opptre, og om du kan regne med at han fungerer ok som far likevel. Anonymkode: 2b3c3...309 Jeg er bekymret, men ikke hysterisk. Han fungerer ok som pappa. Men likevel så har jeg en liten bekymring... Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #18 Skrevet 26. september 2018 Det som skremmer meg mest med hasj er den psykiske påvirkningen. Vin går ut av kroppen etter kort tid. Hasj blir sittende lenger! Og påvirker på en annen måte. Hvis du virkelig har en mistanke om dette, så ville jeg prøvd å komme til bunns i det. Barn skal ikke vokse opp med foreldrene som røyker hasj på fast basis Anonymkode: d9b3c...8d2
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #19 Skrevet 26. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det som skremmer meg mest med hasj er den psykiske påvirkningen. Vin går ut av kroppen etter kort tid. Hasj blir sittende lenger! Og påvirker på en annen måte. Hvis du virkelig har en mistanke om dette, så ville jeg prøvd å komme til bunns i det. Barn skal ikke vokse opp med foreldrene som røyker hasj på fast basis Anonymkode: d9b3c...8d2 Det er det som skremmer meg også med hasj. Han har en del problemer i livet sitt, som gjør at det psykiske blir en bekymring. Jeg har også lest/hørt at rusen kan komme tilbake, men dette vet jeg ikke nok om. Må nok lese meg opp på dette! takk for alle svar! HI Anonymkode: a3cfa...344
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Jeg føler jeg må skrive til deg. Jeg fant ut at mannen min røyket hasj. Vi hadde på det tidspunktet en liten baby. Vi har vært igjennom en del utfordringer knyttet mot hasj. Jeg satte hardt mot hardt. Men da endte det bare med at han røyket i skjul over lengre tid. For å få han til å slutte tok jeg kontakt med fastlegen hans. Jeg var ærlig og fortalte alt som det var. Så gav jeg beskjed til mannen min at han måtte ta vanlig sjekk hos legen også fortelle om røykingen. Dette gikk han faktisk med på. Der ble de enig om urin prøve en gang i mnd i 6 mnd. Han har nå ikke røyket siden. De som sammenligner røyk og vin har ikke peiling. Min man endret totalt personlighet og ble utrolig hissig og generelt dårlig humør (når han ikke hadde fått røyket). Jeg hadde aldri latt han være med barna alene. Så hadde jeg vært deg hadde jeg tatt en ordentlig prat med han. Tror ikke det hjelper å blande inn bv. Prøv å få han til å forstå alvoret også få han til å reise til legen. Skal han ha samvær må han ta prøver. Kommer dere ikke til enighet ville jeg prøvd å få hjelp hos bv. Eventuelt ringt rus telefon. Skjønner at du har det vanskelig. Masse lykke til videre. Anonymkode: 76836...8c3
Anonym bruker Skrevet 27. september 2018 #21 Skrevet 27. september 2018 Tusen takk for langt svar! Problemet er at det er så konfliktfullt mellom oss, at jeg kan ikke snakke med han. Han bare nekter og sier at jeg ikke har noe med det.. hasj påvirker personlighet, det ser jeg på han. Jeg vil ikke at barnet vårt skal oppleve å ikke få liv i pappa som sover på sofaen om kvelden, fordi han er ruset. Jeg har bestemt meg for å snakke med psykologen min på familievernkontoret om det. Jeg trenger virkelig råd og veiledning her. Jeg vil ikke melde han, han er en god far, samtidig som jeg syns at hasj og barn ikke hører sammen. HI Anonymkode: a3cfa...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå