Gå til innhold

Spørsmål angående i lærermetode

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter har tysk på skolen. Hun er flink skriftlig men veldig usikker muntlig.

I dag fikk jeg tilsendt en kommentar fra lærer hvor det sto: Kan "Julie" vær så snill snakke høyere: jeg må hele tiden streve for å høre henne og får ikke gjort jobben min ordentlig".

Det var snakk om en høring i leksa, min datter var veldig usikker på om det var riktig og klarte ikke å heve stemmen da hun skulle svare. Hun kom hjem og følte seg skikkelig dum pga dette, og det var ikke fordi hun ikke kunne, men fordi hun var redd for at det var feil. 

Hva synes dere? Vi har foreldremøte neste uke.

Ps. Samme lærer kommer med uttalelser innimellom at fordi de er så store nå, så kan de ikke gjøre så mange feil. Feil er tydeligvis ikke greit i hennes klasse. 

Anonymkode: fccfd...2f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da synes jeg at du skal be læreren om en litt mer sensitiv tilnærming. Læreren skal hjelpe henne, løfte henne og få henne opp og frem. Lærern skal ikke få henne til å føle seg enda mer usikker. Det er sikkert ikke lett for henne når hun sitter der med hjertet i halsen. 💜

Anonymkode: ddbf4...88c

Skrevet

Ikke ta det opp på foreldremøte. Dette hører ikke hjemme i plenum.. Det er absolutt noe du bør ta opp med læreren!

Anonymkode: d8929...cda

Skrevet

Selvsagt må datteren kunne høres.  Er du blind for dette problemet? Et språk muntlig må høres! Men i stedet lurer du på å ta læreren? Fantastisk illustrasjon på hvordan dere lager vattpakkete barn med overdrevne ideer om at verden må tilpasses dem.

Anonymkode: 1085b...492

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt må datteren kunne høres.  Er du blind for dette problemet? Et språk muntlig må høres! Men i stedet lurer du på å ta læreren? Fantastisk illustrasjon på hvordan dere lager vattpakkete barn med overdrevne ideer om at verden må tilpasses dem.

Anonymkode: 1085b...492

Jeg synes det er et eksempel på hvordan læreren lemper en problemstilling over på foreldrene som han burde håndtert selv. 

Anonymkode: d3c2a...071

Skrevet

Hun kan jo eventuelt bare gi henne stryk i tysk muntlig fordi datteren din ikke snakker så hun kan høres.

Kan du ikke bare bite deg i den noe insensitive kommentarer og oppmuntre dattera di til å snakke høyere? MÅ alt lages en sak ut av?

Og den dagen foreldrene ikke får høre om barnas utfordringer på skolen så blir det et ramaskrik. Å påpeke svakheter ved eleven og oppmuntre til bedring er ikke å «lempe en problemstilling over på foreldrene».

Anonymkode: 90653...045

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er et eksempel på hvordan læreren lemper en problemstilling over på foreldrene som han burde håndtert selv. 

Hvordan skulle læreren håndtert dette da?Jeg regner meg at han har bedt barnet å snakke høyere, tror du ikke?Nei,tenk så fælt det er at en lærer faktisk forventer at familien tar tak!

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fullstendig enig! Dette må da tas opp med eleven selv. 

Anonymkode: 1058a...c4c

Skrevet
4 timer siden, Østerdølen skrev:

Hvordan skulle læreren håndtert dette da?Jeg regner meg at han har bedt barnet å snakke høyere, tror du ikke?Nei,tenk så fælt det er at en lærer faktisk forventer at familien tar tak!

Ved å be barnet om en samtale, trygge det og eventuelt foreslå øvelser som kan hjelpe? 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan jo eventuelt bare gi henne stryk i tysk muntlig fordi datteren din ikke snakker så hun kan høres.

Kan du ikke bare bite deg i den noe insensitive kommentarer og oppmuntre dattera di til å snakke høyere? MÅ alt lages en sak ut av?

Og den dagen foreldrene ikke får høre om barnas utfordringer på skolen så blir det et ramaskrik. Å påpeke svakheter ved eleven og oppmuntre til bedring er ikke å «lempe en problemstilling over på foreldrene».

Er det mulig...

Dette er faktisk lærerens jobb. Og newsflash: Læreren skal informere foreldrene, ingenting annet. Her pålegger læreren foreldrene ansvaret for å gjøre noe meddet, og det er uholdbart.

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det mulig...

Dette er faktisk lærerens jobb. Og newsflash: Læreren skal informere foreldrene, ingenting annet. Her pålegger læreren foreldrene ansvaret for å gjøre noe meddet, og det er uholdbart.

Hvis Julie skal bli hørt så må Julie snakke høyere. Læreren kan ikke snakke høyere for henne. Ergo er det Julies ansvar å snakke høyere.

Å henvende seg til foreldre ang barnas utfordringer i skolen er helt normalt og forventet. Opplæringen er nemlig et felles ansvar mellom skole og foresatte, og selvsagt skal foreldrene gjøre sitt for at barna utvikler seg. Jeg har da fått mange beskjeder fra lærer om hva hun ønsker at vi skal snakke om eller fokusere på av faglige ting hjemme. 

Uansett hva man mener om lærerens respons: hvorfor MÅ det lages en sak? Hvorfor skal alt være så dramatisk hele tiden? Hva med å KOMMUNISERE med læreren før man går amok? Hva med å si for eksempel: «Vi forstår at det er et problem at Julie ikke snakker høyt nok og at det da blir vanskelig å vurdere ferdighetene hennes. Vi tar riktignok gjerne imot innspill på hva vi hjemme kan gjøre med saken, og ser frem mot en utviklingssamtale der vi sammen kan se på hva vi i fellesskap kan gjøre for å gjøre Julie trygg i muntlige situasjoner».

Skrevet

Jeg tipper at læreren har forsøkt noe av det som blir nevnt her. I mangel pp bedring ber han nå hjemmet om hjelp, han gjør dere oppmerksomme på en utfordring. I ytterste konsekvens vil dette påvirke karakteren hennes da tysk er et muntlig fag, tipper han også ønsker å få frem dette. Er enig i at han kunne formulert seg bedre, men på en annen side kalte han en spade en spade. 

Anonymkode: 60274...fc3

Skrevet

Syns du overtolker her HI, er selv lærer i vgs og det er faktisk ikke bestandig så lett å høre hva elevene sier i et klasserom med mange urolige ungdommer i. 

Kanskje kunne læreren formulert seg bedre her ja. Men meningen er den samme, be jenta snakke høyere så hun kan vurderes ut ifra det hun kan.

Anonymkode: 75ae5...7f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...