Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #1 Skrevet 26. september 2018 Jeg har en venninne som har fått diagnosen leddgikt etter mange års "kamp". Det er ingen tvil om at hun sliter med kroppen, men for henne har det betydd mye at det ble diagnostisert som leddgikt, da hennes forsikring utbetales kun ved den diagnosen. Men så lurer jeg da på. Har hun kranglet seg til en diagnose som er feil? Hun har ikke hovne ledd. De har aldri funnet noe på blodprøvene. Hun selv sier det er en svært sjelden type leddgikt hun har. Kan dette være mulig, eller er det på en måte forsikringssvindel? Anonymkode: 279b7...a95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #2 Skrevet 26. september 2018 Det er fullt mulig De sier vel at ca 40% av de som får en revmatisk diagnose har negative blodprøver, det er ganske vanlig, særlig tidlig i forløpet. Det er heller ikke alle som har en type leddgikt som synes like godt, f.eks er det ingen tvil om at Jan Teigen har leddgikt, men det er ikke like synlig at min mor har Sjøgrens, men begge deler er revmatisme. Mamma hadde vært plaget noen år før hun fikk diagnosen, men i dag vises det jo på prøver da. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/sjogrens-syndrom/ Anonymkode: 57b2c...6b1
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #3 Skrevet 26. september 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er fullt mulig De sier vel at ca 40% av de som får en revmatisk diagnose har negative blodprøver, det er ganske vanlig, særlig tidlig i forløpet. Det er heller ikke alle som har en type leddgikt som synes like godt, f.eks er det ingen tvil om at Jan Teigen har leddgikt, men det er ikke like synlig at min mor har Sjøgrens, men begge deler er revmatisme. Mamma hadde vært plaget noen år før hun fikk diagnosen, men i dag vises det jo på prøver da. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/sjogrens-syndrom/ Anonymkode: 57b2c...6b1 Men leddgikt og Sjøgrens er vel 2 forskjellige sykdommer? Anonymkode: 279b7...a95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #4 Skrevet 26. september 2018 Hun får da ikke diagnose fordi legene er snille med henne! Kjæremitid, hva skal man med fiender når man har 'venner' som deg? Anonymkode: 55cd0...2ef
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #5 Skrevet 26. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun får da ikke diagnose fordi legene er snille med henne! Kjæremitid, hva skal man med fiender når man har 'venner' som deg? Anonymkode: 55cd0...2ef Jeg har selvsagt ikke nevnt dette for henne. Men jeg undres jo, når hun har kjempet i flere år med å få nettopp denne diagnosen, og må innrømme jeg blir litt misstenksom når det er nettopp denne diagnosen som utløser forsikringen hennes. Men viss det er slik at en ofte stiller denne diagnosen, uten en finner noe på blodprøvene eller har hovne ledd osv., så er nok mine misstanker feil. Derfor jeg spør her inne. For om en googler leddgikt, så er det visse kriterier som må være oppfylte for å stille diagnosen. Anonymkode: 279b7...a95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #6 Skrevet 26. september 2018 Jeg har flere i familien med bekreftet leddgikt og er under utredning selv, men ikke på noen av de med bekreftet diagnose eller på meg syntes det at vi har problemer. Kun hun ene med kraftigst diagnose får hovne ledd på EKSTREMT dårlige dager, men disse dagene er sjeldne da medisinene hun går på hjelper betraktelig. hvorfor skal du egentlig overprøve en spesialist sin vurdering av helsen til din venninne? Fordi det ikke er synlig for DEG? Du vet vel at man kan ha mange diagnoser uten at det er synlig for omverdenen, men at de like vel er reelle og svært plagsomme for de som har det. Og folk med dine holdninger gjør ikke ting bedre! Så hvis du ikke er spesialist innen feltet; SKJERP DEG!!! Anonymkode: 80792...f1f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #7 Skrevet 26. september 2018 «Leddgikt» er en veldig uspesifikk sekkediagnose. Ved revmatoid artritt er leddene ofte hovne, og det vil etter hvert slå ut på blodprøver (eller prøver fra synovialvæsken). Osteoartritt er synlig på røntgen. I tillegg har du leddmanifestasjoner av psoriasis og Sjögrens. Anonymkode: d5e54...b9f
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #8 Skrevet 26. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Men leddgikt og Sjøgrens er vel 2 forskjellige sykdommer? Anonymkode: 279b7...a95 Leddgikt er ikke en egen sykdom, det er det gamle fellesnavnet på revmatiske diagnoser. Venninnen din må ha fått en mer spesifikk diagnose, men helt sikkert en revmatisk diagnose. Sjøgrens er en revmatisk diagnose. Anonymkode: 57b2c...6b1
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #9 Skrevet 26. september 2018 Det er revmatoid artritt som er diagnosen, som er det samme som leddgikt. https://nhi.no/sykdommer/muskelskjelett/giktsykdommer/leddgikt-oversikt/ Anonymkode: 279b7...a95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #10 Skrevet 26. september 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere i familien med bekreftet leddgikt og er under utredning selv, men ikke på noen av de med bekreftet diagnose eller på meg syntes det at vi har problemer. Kun hun ene med kraftigst diagnose får hovne ledd på EKSTREMT dårlige dager, men disse dagene er sjeldne da medisinene hun går på hjelper betraktelig. hvorfor skal du egentlig overprøve en spesialist sin vurdering av helsen til din venninne? Fordi det ikke er synlig for DEG? Du vet vel at man kan ha mange diagnoser uten at det er synlig for omverdenen, men at de like vel er reelle og svært plagsomme for de som har det. Og folk med dine holdninger gjør ikke ting bedre! Så hvis du ikke er spesialist innen feltet; SKJERP DEG!!! Anonymkode: 80792...f1f Så RA (leddgikt) er med andre ord en diagnose som en kan "fake" seg til, i og med det ikke trengs "bevis" av noe slag for å få diagnosen? Anonymkode: 279b7...a95
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #11 Skrevet 26. september 2018 Ja det er mulig. Anonymkode: 9fb82...f81
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #12 Skrevet 26. september 2018 Det er helt klare kriterier for å sette diagnosen, men det er ikke slik at man tar EN blodprøve som viser ja eller nei. Feks tester man ANA og HLAB27 over tid, msn bruker ultralyd for å se etter økt leddvæske, msn ser etter inflammasjon, CRP, feber, stivhet i ledd osv. Det er en hel haug med både fysiske og medisinske mester sant utprøving av medisiner som skal til før man setter diagnose. Anonymkode: f4236...78b
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #13 Skrevet 26. september 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har flere i familien med bekreftet leddgikt og er under utredning selv, men ikke på noen av de med bekreftet diagnose eller på meg syntes det at vi har problemer. Kun hun ene med kraftigst diagnose får hovne ledd på EKSTREMT dårlige dager, men disse dagene er sjeldne da medisinene hun går på hjelper betraktelig. hvorfor skal du egentlig overprøve en spesialist sin vurdering av helsen til din venninne? Fordi det ikke er synlig for DEG? Du vet vel at man kan ha mange diagnoser uten at det er synlig for omverdenen, men at de like vel er reelle og svært plagsomme for de som har det. Og folk med dine holdninger gjør ikke ting bedre! Så hvis du ikke er spesialist innen feltet; SKJERP DEG!!! Anonymkode: 80792...f1f Hvorfor mistenkte dere at dere hadde leddgikt da? Anonymkode: 15e77...af7
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #14 Skrevet 26. september 2018 Det er fukt mulig ja! Lillebroren min fikk diagnosen da han var 6år, før det var han mye syk og mye ut og inn av sykehus, han hadde hovene ledd og måtte legges inn og tappes, etter flere år med inn og ut av sykehus, lære å gå på nytt, akseptere at dette er sånn det er og tar medisiner hver 3uke nå. Det er ikke alle det syntes på, og vi så det ikke på broren min før de utredet det, så ja det er fult mulig at hun er syk Anonymkode: 9fe94...9d8
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #15 Skrevet 26. september 2018 Selv tar jeg tester for å se om det kommer utslag hver gang jeg err hos legen pga andre ting. Legen min er helt enig med meg at noe er det, men testene viser ikke noe enda. Det vises svært sjeldent på meg, noen få ganger får jeg røde og hovne ledd men da har jeg gjort ting jeg ikke burde dagen før. (Vri opp en vaskeklut er det værste jeg kan gjøre, men vaske huset må jeg jo gjøre i nimellom og begrenset hvor mye jeg kan få ungene til å gjøre det også, selv om de er greie) Men legen ser det er forskjell på hvor myk jeg er i hendene når jeg er der. Tottelottene er faktisk værre enn hendene, men de ser han ikke hver gang. Noen dagerr klarer jeg ikke vifte med tottelottene, så noe er det men vises ikke på noen prøver. Han sier jeg er en vandrende værmelder, for jeg er stiv to dager før værskifte, det slår aldri feil. Om det går fra varmt til kaldt eller omvendt har ikke noe å si, og aller værst er det når det blir kaldt på høsten og det kommer regn. Så plutselig en gang blir det utslag på noe, men enn så lenge gidder jeg ikke engasjere meg stort for jeg lever fint med det. Jeg vet at jeg enkelte dager ikke skal gjøre enkelte ting, jeg vet noen ting blr jeg ikke gjøre så må husvask taes feks så må jeg tenke på hva jeg skal gjøre dagen etter. For ikke alltid det passer å ha stive og vonde hender, da kan vasken vente litt. Men i det daglige er det ingen som ser eller merker jeg har vondt i leddene. Pappa lurte på hva det var med meg for noen år siden, han stusset over hvordan jeg holdt drillen eller noe slikt. En liten endring han la merrke til som jeg ikke hadde tenkt over, men det stemmer. Anonymkode: 8504e...68d
Anonym bruker Skrevet 26. september 2018 #16 Skrevet 26. september 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har en venninne som har fått diagnosen leddgikt etter mange års "kamp". Det er ingen tvil om at hun sliter med kroppen, men for henne har det betydd mye at det ble diagnostisert som leddgikt, da hennes forsikring utbetales kun ved den diagnosen. Men så lurer jeg da på. Har hun kranglet seg til en diagnose som er feil? Hun har ikke hovne ledd. De har aldri funnet noe på blodprøvene. Hun selv sier det er en svært sjelden type leddgikt hun har. Kan dette være mulig, eller er det på en måte forsikringssvindel? Anonymkode: 279b7...a95 Hva slags venninne er du egentlig? Du skriver at hun uten tvil sliter med kroppen og så sitter du og lurer på om hun er en forsikringssvindler? Jeg har en syk venninne som er på vei mot ufør og jeg sitter da ikke her og tenker på om hun har fortjent dette eller ei. Jeg bare håper at hun får en bedre hverdag! Anonymkode: 5b525...a8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå