Gå til innhold

Karakter i kroppsøving

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren vår har begynt på ungdomsskolen og jeg lurer litt på hva som er vanlig grunnlag når de setter karakter i kroppsøving.

I klassen har de en som sitter i rullestol og en med kraftig astma. Så er det også noen som har mindre problemer, som vår datter som sliter veldig med anklene hvis de belastes for hardt. Hun har også legeerklæring på det.

Skal lærerene ta hensyn til fysiske, eller psykiske for den del, skavanker elevene har, eller skal alle bedømmes etter hva de faktisk får til? I andre fag bedømmes de jo etter hvor flinke de er, uavhengig av evner og bakgrunn, men gjelder det i gym også?

Anonymkode: 5ec38...735

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed om at det kun gikk på innsats. Har også en som har fysiske utfordringer som er helt umulig for en lærer å vurdere i forhold til den god eller dårlig dag.

Skrevet
9 minutter siden, Førstemann skrev:

Vi fikk beskjed om at det kun gikk på innsats. Har også en som har fysiske utfordringer som er helt umulig for en lærer å vurdere i forhold til den god eller dårlig dag.

Det blir jo litt feil det også føler jeg.  Dyslektikeren får ikke god karakter i norsk selv om hun prøver hardt hvis hun ikke lærer å lese. Hvorfor skal det egentlig være annerledes med kroppsøving?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir jo litt feil det også føler jeg.  Dyslektikeren får ikke god karakter i norsk selv om hun prøver hardt hvis hun ikke lærer å lese. Hvorfor skal det egentlig være annerledes med kroppsøving?

Dyslektikere kan få god karakter i norsk de. Min dyslektiker gitt ut av ungdomsskolen med 5 i norsk. Der vurderte de setningsoppbygging og innhold mer enn skrivefeil selv om disse også ble vurdert. De som har dyskalkuli derimot har det verre. 

Men å tro/hevde at man nesten må være toppidrettsutøver for å kunne få god karakter i gym? Er de med og gjør sitt beste, så er det toppkarakter.

Anonymkode: de8e0...a8b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dyslektikere kan få god karakter i norsk de. Min dyslektiker gitt ut av ungdomsskolen med 5 i norsk. Der vurderte de setningsoppbygging og innhold mer enn skrivefeil selv om disse også ble vurdert. De som har dyskalkuli derimot har det verre. 

Men å tro/hevde at man nesten må være toppidrettsutøver for å kunne få god karakter i gym? Er de med og gjør sitt beste, så er det toppkarakter.

Anonymkode: de8e0...a8b

Jeg vet at man kan bli flink i norsk selv om man har dysleksi, det var derfor jeg tok med "hvis hun ikke lærer å lese".

Å få toppkarakter bare på innsats blir helt feil for meg. De bør etter min mening ha klare kriterier for hva som forventes i for eksempel svømming, orientering, treningslære, ballfølelse osv. Sånn er det jo i alle andre fag.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at man kan bli flink i norsk selv om man har dysleksi, det var derfor jeg tok med "hvis hun ikke lærer å lese".

Å få toppkarakter bare på innsats blir helt feil for meg. De bør etter min mening ha klare kriterier for hva som forventes i for eksempel svømming, orientering, treningslære, ballfølelse osv. Sånn er det jo i alle andre fag.

Sånn er det på min datters skole. Synes det er latterlig om de bare skal bedømmes etter innsats. Da hadde min datter garantert fått 6. Selvfølgelig spiller evner også inn her, som det må i andre fag. Datteren min har også dyskalkuli. Det som det kvalifiserer til er ekstra hjelp. Ikke snillhet i karaktersetting. Hvis man er ikke har ballfølelse, balanse, kondisjon, mykhet, smidighet, hurtighet, spillforståelse eller noe annet, kan man jo ikke få 6 om man bare prøver?  Da burde hun fått 6 i matte også da, for innsatsen sin ;)

De som sitter i rullestol, jeg ser den er kinkig. Enten må de mangle vurderingsgrunnlag, eller vurderes på evner der det er mulig. Ballfølelse, armstyrke, teori osv. 

Anonymkode: d1f68...199

Skrevet

De har flere kriterier, f.eks når de skal lære om basketball så er det innsats, forståelse for reglene osv som teller, ikke hvor flink man blir i løpet av en dobbelttime eller to med idretten.

Hos oss står disse kravene på nett, har du sett på nettsiden til skolen? Dere skal vel ha beskjed om hva de skal gå gjennom og hvordan de vurderes i hver enkelt ting?

Jeg har en 9.klassing i år og her er planen deres for kroppsøving i år:

http://birkenlund.skole.arendal.no/files/2018/08/kroppsovingsplan_for_9_trinn_2018-2019.pdf

Anonymkode: a6bbc...82a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det på min datters skole. Synes det er latterlig om de bare skal bedømmes etter innsats. Da hadde min datter garantert fått 6. Selvfølgelig spiller evner også inn her, som det må i andre fag. Datteren min har også dyskalkuli. Det som det kvalifiserer til er ekstra hjelp. Ikke snillhet i karaktersetting. Hvis man er ikke har ballfølelse, balanse, kondisjon, mykhet, smidighet, hurtighet, spillforståelse eller noe annet, kan man jo ikke få 6 om man bare prøver?  Da burde hun fått 6 i matte også da, for innsatsen sin ;)

De som sitter i rullestol, jeg ser den er kinkig. Enten må de mangle vurderingsgrunnlag, eller vurderes på evner der det er mulig. Ballfølelse, armstyrke, teori osv. 

Jeg tipper at det i praksis er begge deler. Det det var spørsmål om her var jo barn som har en eller annen form for diagnose eller legeerklæring hvor forutsetningene er helt annerledes enn for de som ikke har det.

Skrevet
1 minutt siden, Førstemann skrev:

Jeg tipper at det i praksis er begge deler. Det det var spørsmål om her var jo barn som har en eller annen form for diagnose eller legeerklæring hvor forutsetningene er helt annerledes enn for de som ikke har det.

Ja. Det er alltid vanskelig med slike tilfeller. Men hva med min datter som har dyskalkuli, en diagnose, skulle hun blitt vurdert i matte på bakgrunn av innsats? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er alltid vanskelig med slike tilfeller. Men hva med min datter som har dyskalkuli, en diagnose, skulle hun blitt vurdert i matte på bakgrunn av innsats? 

Egentlig så burde hun vel heller ha tilpasset undervisning og oppgaver/prøver og få resultater deretter. Min har også utfordringer i matte og får gode resultater etter tilpasset undervisning. Resultatmessig er hun da på nivå med de andre i klassen.

Skrevet
5 minutter siden, Førstemann skrev:

Egentlig så burde hun vel heller ha tilpasset undervisning og oppgaver/prøver og få resultater deretter. Min har også utfordringer i matte og får gode resultater etter tilpasset undervisning. Resultatmessig er hun da på nivå med de andre i klassen.

Hva mener du med at hun resultatmessig er på nivå med de andre? Får hun en gjennomsnittlig karakter? Får hun tilbakemeldinger på egnt arbeid ut fra eget nivå eller har hun lært så mye at hun kan like mye måtte som de andre?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du med at hun resultatmessig er på nivå med de andre? Får hun en gjennomsnittlig karakter? Får hun tilbakemeldinger på egnt arbeid ut fra eget nivå eller har hun lært så mye at hun kan like mye måtte som de andre?

Hun kan like mye som de andre men bruker ofte tilpassede læringsmetoder.

Skrevet
10 minutter siden, Førstemann skrev:

Hun kan like mye som de andre men bruker ofte tilpassede læringsmetoder.

Ja, det er jo klart det beste når de får til den tilpassede undervisningen på den måten.

Skrevet

Jeg har forstått det slik at karakteren i kroppsøving er tredelt. Den er basert på innsats (for øvrig det eneste faget hvor dette kan gi uttelling), ferdigheter og teori. Det er kompetansemålene som avgjør hva dette innebærer. 

Anonymkode: 363d4...d39

Skrevet

De måles på oppnåelse av målene i kunnskapsløftet. Ferdighet, innsats og holdning. 

Har man fysiske utfordringer får man ikke fått toppkarakter. På samme måte som de færreste med dysleksi har mulighet på toppkarakter. Man kan likevel få både 4 og 5 hvilket er gode karakterer. 

Skrevet

Kroppsøving er det eneste faget hvor innsats vektlegges på samme måte som ferdigheter. Men, man kan ikke få 6 i kroppsøving hvis man kun har topp innsats. Det er mange emner som skal måles, alt fra ferdigheter i lagidretter og individuelle idretter til fair play.

Anonymkode: d7f6b...d29

Skrevet

Har ett barn som har har legeerklæring og kan ikke delta i svømming. Læreren var litt usikker på hvordan det skulle gjøres, men endte opp med å ta en titt på hva hun kunne når de var på turer ved sjøen. Han kunne krysse av at hun kunne alt de skulle kunne, og resten av karakteren har blitt satt etter hennes innsats i gymtimene hun har hatt med andre klasser når de har hatt svømming. Læreren håpet hun kunne være med når de skulle lære nye ting, men når han så reaksjonen på henne bare hun gikk inn i svømmehallen ble det uaktuelt. Hun blir helt rødflammenete når hun kommer i rom der det er klor, så kommer kløen og blødene sår i løpet sv en times tid. 

Anonymkode: 23389...91c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...