Gå til innhold

AAP og videreutdanning på Universitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er utdannet barnehagelærer og fast ansatt i Kommunen. Nå er jeg sykemeldt pågrunn av migrene, har noen måneder igjenn å gå sykemeldt før jeg eventuellt må over i aap. Jeg sliter meg høye lyder og lukt.

Nå vurderer jeg å søke meg inn på ppu (praktisk pedagogisk utdanning på Universitet) for å kunne undervise i Videregående. Det er videreutdanning som varer 1 år.

Men det er ikke før til neste høst. 

Men kan jeg motta aap og ta utdanning som ett arbeidsrettet tiltak? Noen som vet? 

Har ikke råd til å stå uten jobb ett år.

Anonymkode: 156be...f52

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er utdannet barnehagelærer og fast ansatt i Kommunen. Nå er jeg sykemeldt pågrunn av migrene, har noen måneder igjenn å gå sykemeldt før jeg eventuellt må over i aap. Jeg sliter meg høye lyder og lukt.

Nå vurderer jeg å søke meg inn på ppu (praktisk pedagogisk utdanning på Universitet) for å kunne undervise i Videregående. Det er videreutdanning som varer 1 år.

Men kan jeg motta aap og ta utdanning som ett arbeidsrettet tiltak? Noen som vet? 

De kan gjøre det, men NAV er ofte svært restriktive. De vil gjerne omskolere deg uten å gi deg noe ekstra. 

Anonymkode: 1fa22...15b

Skrevet

Jeg går på AAP pga migrene, og jobbet som pedagogisk leder i barnehage. Nå har ikke videreutdanning vært noe tema for meg, men de sier at jeg har god nok utdannelse til å finne en annen type jobb hvis det skulle bli aktuelt. Jeg har hørt at de er veldig restriktive når man har utdannelse fra før, spesielt en utdannelse som kan brukes flere steder. Men du har ingenting å tape på å spørre.

Anonymkode: 24d97...931

Skrevet

Du må ha mastergrad for å søke PPU...

Anonymkode: 268d7...159

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke ta utdanning mens du mottar aap. (Fikk jeg beskjed om hvertfall)

Skrevet
5 minutes ago, Toneelise said:

Er det strammet inn.Var ikke det mulig før?

Anonymkode: 5ec07...a31

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det strammet inn.Var ikke det mulig før?

Anonymkode: 5ec07...a31

Veit ikke om det var mulig før. Jeg spurte i april.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du må ha mastergrad for å søke PPU...

Anonymkode: 268d7...159

? Sikker? Jeg tok PPU på deltid fra 2010 til 2012, har kun bachelor.

Anonymkode: 9bb73...7e4

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er noen år siden, MRN jeg kjenner flere apotekteknikere med studiekompetanse som har tatt PPU, riktig nok på høgskole, for å kunne fortsette å undervise på apotekteknikerlinja som faglærere. 

Skrevet

Tror nok dette kommer an på hva saksbehandleren din mener er hensiktsmessig. Du må kunne overbevise om at studiet vil gi deg en bedre arbeidshverdag senere f eks. Hvis studiet gir deg en annen type jobb som du klarer bedre iht sykdommen din istedet for at du blir ufør. 

Anonymkode: 2d27a...edc

Skrevet
2 timer siden, Toneelise skrev:

Veit ikke om det var mulig før. Jeg spurte i april.

Det er mulig om du har det i oppfølingsplanen din og nødvendig for å komme i arbeid igjen. Altså det som før kaltes omskolering. Har en nevø som har det akkurat nå, han var tømrer før han datt og brakk ryggen så han ikke klarer den jobben lenger. Han går nå på skole og mottar aap, utdanner seg til sosionom.

Anonymkode: ccb08...cb4

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er masterkrav på PPU fra og med neste  opptak.

Anonymkode: f2e64...6dc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Neste år må du ha master for å ta PPU.

Anonymkode: 4f7e9...3e8

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neste år må du ha master for å ta PPU.

Anonymkode: 4f7e9...3e8

Digresjon, men det er jo en fin måte å miste faglærere på yrkesfag, hvis de ikke kan ta nødvendig pedagogikk for å undervise. 

Skrevet
5 timer siden, Toneelise skrev:

Jeg har gjort det , ble ferdig i år med bachelor ( fikk tre år dekket med aap)

Anonymkode: 16f91...832

Skrevet

Tusen takk alle sammen 🙂 

Jeg skal høre med nav, har kun hatt ett dialog møte med alle sammen. Fagforbundet mener jeg må bli vurdert omplassert først - siden jeg har høyskoleutdanning. Også kan jeg eventuelt søke om utdanningsperimisjon fra jobben. Men vet ikke hvordan det blit med nav.

og til alle dere som mener jeg må ha master - nei. Fordi jeg skal søke PPU-Y. Jeg har masse yrkeserfaring og har fått ja til å komme inn på studiet om jeg vil søke :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk alle sammen 🙂 

Jeg skal høre med nav, har kun hatt ett dialog møte med alle sammen. Fagforbundet mener jeg må bli vurdert omplassert først - siden jeg har høyskoleutdanning. Også kan jeg eventuelt søke om utdanningsperimisjon fra jobben. Men vet ikke hvordan det blit med nav.

og til alle dere som mener jeg må ha master - nei. Fordi jeg skal søke PPU-Y. Jeg har masse yrkeserfaring og har fått ja til å komme inn på studiet om jeg vil søke :)

Hva tenker du å undervise i, når du er ferdig?

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du å undervise i, når du er ferdig?

Helse og oppvekstfag :)

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helse og oppvekstfag :)

Er det første året på vidergående, før man velger retning? Jeg har en nevø som skal bli barne-og ungdomsarbeider, og startet på videregående i år. Er det dette han går da kanskje? Jeg er skikkelig grønn på dette hehe :flau:

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det første året på vidergående, før man velger retning? Jeg har en nevø som skal bli barne-og ungdomsarbeider, og startet på videregående i år. Er det dette han går da kanskje? Jeg er skikkelig grønn på dette hehe :flau:

Ja - helse og oppvekst første året. Så velger du spesialisering andre året.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja - helse og oppvekst første året. Så velger du spesialisering andre året.

Takk 👍 Lykke til med nav og videreutdanning :)

Skrevet

Som jeg forstår kan du ikke motta aap ved høyere utdannelse (høgskole, universitet). Dette fordi du kan søke stipend og lån. Det fikk jeg beskjed om når jeg begynte på universitetet nå i høst. 

Anonymkode: 1e423...c37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...