Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #1 Skrevet 25. september 2018 Det er alltid noe å gjøre og en går aldri tom for arbeid. Hvordan prioriterer dere og hva gjør dere? Når ungene er i seng (4, 7 og 8 år), den ene med spesielle behov så er det lite overskudd til ting som venter. F.eks rydding av bod, garasje, oppussing av eit rom (eldste jenta på 8 mener vil ha ny tapet), rydding i skuffer og skap på kjøkken/gang etc. Det er kun alltid den vanlige husvasken og klesvasken som blir gjort. Kjenner på et stress for alt det som ikke blir gjort og det er slitsomt å gå slik. For tiden har jeg kun fast 14.85% jobb, men jobber 60-80% i veka (helsesektoren). Er det slik det pleier å vera når ungene er små? Blir det bedre? Anonymkode: e1117...1c9
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. september 2018 #2 Skrevet 25. september 2018 Ja, det er helt normalt. Det går i ett. Rydding slik du beskriver det, er sånne ting man tar hvis man får ekstra giv til det. Jeg har store barn, men kommer aldri til bunns i ryddingen. Tar et skippertak innimellom, men ellers er det ikke noe jeg prioriterer.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #3 Skrevet 25. september 2018 Det blir travlere når de blir større og blir med på flere aktiviteter som krever transport, dugnader, og oppfølging, men samtidig blir må mer vant til å prioritere det viktigste og utnytte tiden bedre. Anonymkode: 310f9...da3
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #4 Skrevet 25. september 2018 Vi har vært helt bevisst med tanke på tidsklemma, og valgt vekk mye. Barna våre er 8, 5 og 4 år, og alle rundt oss maser om at må drive med fritidsaktiviter. Hvorfor MÅ de det, egentlig? De leveres på skole og bhg hver mandag til fredag kl 8, og er der til ca kl 15-16. De leker, løper, sykler, klatrer i trær, går turer i skogen, perler, tegner og alt mulig annet. I helgene er vi mye ute, på båten til morfar, eller kino, teater osv. Vi gjør alt i vårt eget tempo, og ved rengjøring og husarbeid kan de delta hvis de vil. Ved å ha kuttet ut fritidsaktiviter, sparer vi enormt mye tid, og boder, garasje og andre rom kan ryddes på ettermiddagene og i helgene. Hvis barna virkelig ønsker, kan de begynne seinere med fritidsaktiviteter, men foreløpig mener jeg det er unødvendig. Så mitt råd er å vente med/kutte ut fritidsaktiviter, da sparer dere mye tid. Anonymkode: 64cff...6b4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #5 Skrevet 25. september 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi har vært helt bevisst med tanke på tidsklemma, og valgt vekk mye. Barna våre er 8, 5 og 4 år, og alle rundt oss maser om at må drive med fritidsaktiviter. Hvorfor MÅ de det, egentlig? De leveres på skole og bhg hver mandag til fredag kl 8, og er der til ca kl 15-16. De leker, løper, sykler, klatrer i trær, går turer i skogen, perler, tegner og alt mulig annet. I helgene er vi mye ute, på båten til morfar, eller kino, teater osv. Vi gjør alt i vårt eget tempo, og ved rengjøring og husarbeid kan de delta hvis de vil. Ved å ha kuttet ut fritidsaktiviter, sparer vi enormt mye tid, og boder, garasje og andre rom kan ryddes på ettermiddagene og i helgene. Hvis barna virkelig ønsker, kan de begynne seinere med fritidsaktiviteter, men foreløpig mener jeg det er unødvendig. Så mitt råd er å vente med/kutte ut fritidsaktiviter, da sparer dere mye tid. Anonymkode: 64cff...6b4 Den viktigste grunnen til at jeg ønsker at mine skal ha fritidsaktiviteter er fordi jeg ønsker at de skal ha et annet nettverk enn bare det de får på skolen. Anonymkode: 310f9...da3
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #6 Skrevet 25. september 2018 Det Burda man skjønt den dagen man bestemte seg for 3 barn ! Syns det er travelt nok med 2 !!! Anonymkode: 3515f...0c8
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #7 Skrevet 25. september 2018 Slik ser nåverande tapet til dattera ut. Bør det prioriteres? HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #8 Skrevet 25. september 2018 Eldste speler trombone, skal begynne på 4H og vil fortsette på fotball. Mellomste med diagnose har og gått på fotball. Jeg er den som kjører bil så det blir til at jeg kjører hit og dit. Vi bor og på gård så mannen hjelper faren sin med diverse med sauer ol så det i og rundt huset faller fort på meg. HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #9 Skrevet 25. september 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den viktigste grunnen til at jeg ønsker at mine skal ha fritidsaktiviteter er fordi jeg ønsker at de skal ha et annet nettverk enn bare det de får på skolen. Anonymkode: 310f9...da3 Går de på en bitteliten skole? Trenger du virkelig å tenke nettverk når barna er små? Når små barn kjøres hit og dit flere ettermiddager i uka fra de er små, blir de stresset. Barn trenger ikke flere inntrykk enn det de får på skole/bhg. Tid med mor og far, ro til å kunne kjede seg eller finne på ting selv, er etter min mening, mye viktigere. Og så slipper foreldrene å stresse hit og dit, dere sparer penger, og får bedre tid. Anonymkode: 64cff...6b4
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #10 Skrevet 25. september 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slik ser nåverande tapet til dattera ut. Bør det prioriteres? HI Anonymkode: e1117...1c9 Syns det var en koselig tapet, jeg. Men hva mener datteren din selv? Vil hun male om, eller du? Anonymkode: 64cff...6b4
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 25. september 2018 #11 Skrevet 25. september 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slik ser nåverande tapet til dattera ut. Bør det prioriteres? HI Anonymkode: e1117...1c9 Ikke hvis ikke hun etterspør ny eller du har ekstra overskudd og penger til det.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #12 Skrevet 25. september 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Går de på en bitteliten skole? Trenger du virkelig å tenke nettverk når barna er små? Når små barn kjøres hit og dit flere ettermiddager i uka fra de er små, blir de stresset. Barn trenger ikke flere inntrykk enn det de får på skole/bhg. Tid med mor og far, ro til å kunne kjede seg eller finne på ting selv, er etter min mening, mye viktigere. Og så slipper foreldrene å stresse hit og dit, dere sparer penger, og får bedre tid. Anonymkode: 64cff...6b4 Nå er mine barn litt eldre, men selv om de går på en relativt stor skole ser jeg viktigheten i at de har et annet nettverk. Det betyr mye den dagen de har kranglet med vennene sine på skolen for eksempel. I tillegg ser jeg at de på skolen nesten tvinges til å holde seg til barn av samme kjønn på samme trinn. Gjennom fritidsaktiviteter får de venner som er eldre og yngre og av motsatt kjønn. Det er etter min mening en veldig god ting. Jeg mener ikke at alle må gå på ekstra aktiviteter, men dette er de viktigste grunnene til at jeg ønsker det. Anonymkode: 310f9...da3
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #13 Skrevet 25. september 2018 33 minutter siden, Kari Mari skrev: Ikke hvis ikke hun etterspør ny eller du har ekstra overskudd og penger til det. Hun sier at ho har lyst på blå vegger. 🤔 men har lite rom 8.2 kvadrat så bør nok velge noe lyst. Glatt tapet så går visst ikke Ann å male over, så må bli tapet. Hun blir 9 i desember (4. Klassing). HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #14 Skrevet 25. september 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun sier at ho har lyst på blå vegger. 🤔 men har lite rom 8.2 kvadrat så bør nok velge noe lyst. Glatt tapet så går visst ikke Ann å male over, så må bli tapet. Hun blir 9 i desember (4. Klassing). HI Anonymkode: e1117...1c9 Det går da helt fint å male glatt tapet... Vi malte bare Ole Brum tapeten til eldste da han vokste fra den, gikk fint det. https://www.jordanvethvordan.no/article/slik-maler-du-tapet-steg-steg/ Anonymkode: bfd3c...c23
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #15 Skrevet 25. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det går da helt fint å male glatt tapet... Vi malte bare Ole Brum tapeten til eldste da han vokste fra den, gikk fint det. https://www.jordanvethvordan.no/article/slik-maler-du-tapet-steg-steg/ Anonymkode: bfd3c...c23 Det kan forresten fint gjøres til et prosjekt hun selv er med på, er hun 8 år kan hun hjelpe til å male. Bruk en helg eller to og hun fåt et fantastisk rom. Om dere maler f.eks tre vegger lyse og en vegg mørk blå får hun rommet hun ønsker seg uten at det blir for mørkt. Anonymkode: bfd3c...c23
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #16 Skrevet 25. september 2018 Våre to barn er 11 og snart 14 år. Tidsklemma er ikke noe mindre når som de har blitt større nei, tvert i mot syns jeg. Man får heller ikke de timene på kvelden etter ungene er lagt heller, da de ikke legger seg så veldig lenge før oss. De er selvsagt mer selvstendige og kan hjelpe til med et og annet, men de behøver oppfølging på en annen og mer krevende måte enn da de var små syns jeg. De spiller begge fotball, så det er 3 treninger i uken + kamper som middag og lekser og andre ting skal planlegges rundt + kjøring (og ikke minst heiing på kamper, det er jo kjempegøy;-)) så alle dagene i uken + en og annen helgedag er som regel fullstappa. Husarbeid gjør vi daglig, for å leve i rot klarer jeg ikke;-) De store prosjektene tar vi stort sett i ferier og lignende, eller så må en av oss ta seg av hverdagsgjøremålene mens den andre tar oppussing og lignende. Det blir en prioriteringssak, alt klarer man ikke å rekke over, men er man strukturert og legger en plan går det stort sett i mål. Det å male ett rom hadde vi nok tatt i en helg (har gjort det hos oss), det er jo ikke verdens største jobb. Angående det å prioritere fritidsaktiviteter for barna som nevnt over her, syns jeg det kommer på plass nr to etter skolearbeid. Så utrolig mye de har lært (og lærer) av å være med på organiserte aktiviteter! Det å være en del av et lag (som våre er) er bare positivt, og de lærer andre å kjenne på en helt annen måte enn gjennom skolen. Kretsen av venner blir større, og det å være en del av et lag og alt det innebærer av samarbeid og tilpasning skal det nok mye til å lære på annen måte. Nå har vår gutt spilt på samme laget, men mange av de samme. siden 1. klasse, og det forholdet han har til lagkompisene sine ser jeg ikke at han har med andre. I tillegg er det jo ikke til å stikke under en stol at ungdommer har en tendens å bli veldig stillesittende om de ikke har en idrett de holder på med. Det ser jeg for mange av både hans og jenta vår (som går i 6.) sine venner, som ikke er med på organisert idrett. Det blir mye spilling for mange har jeg inntrykk av. Å starte med organisert idrett først når man kommer opp i tenårene, er ikke alltid like greit heller, ikke så lett å bare hive seg med på et fotballag som har spilt sammen i 9 år eller på et friidrettslag der alle er mye bedre trent og har lært teknikker siden 7-års alderen. Anonymkode: 43e97...e57
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #17 Skrevet 25. september 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det går da helt fint å male glatt tapet... Vi malte bare Ole Brum tapeten til eldste da han vokste fra den, gikk fint det. https://www.jordanvethvordan.no/article/slik-maler-du-tapet-steg-steg/ Anonymkode: bfd3c...c23 Ok. Så bra👍 mannen mente at det ikke gikk Ann, men han er ikke spesielt hans (og ikke jeg heller 🙈), men lettere å male enn å tapetsere tenker jeg ?HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #18 Skrevet 25. september 2018 Jeg kjøper meg ut av den dårlige samvittigheten med rundvask to ganger i året av vaskebyrå. Alt jeg burde ha vasket som jeg ikke rekker/orker ved vanlig helgevask får jeg tatt da. Den prisen er det verdt, så holder jeg resten på levelig nivå i mellom de to øktene. Jeg prøver også å planlegge handling eller få kolonialvarer levert på døra, det sparer meg mye tid. Samt at jeg planlegger middagene vi skal ha, sånn at jeg har alt i hus når middagen skal lages. Jeg kunne med fordel latt barna mine hjelpe til mer, men alt i alt går det rundt med disse tiltakene ovenfor. Som gjør at jeg kan sette meg ned med relativt god samvittighet ofte nok til at jeg får litt hvile og ro. Anonymkode: aa3e3...8dc
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #19 Skrevet 25. september 2018 Hva med å sende barna til besteforeldre eller tante/onkel (og gjengjelde tjenesten en annen helg). Så ordner dere rommet til 8 åringen, rydder og får gjort masse. Derdom du noen uker kun jobber 60% så skjønner jeg ikke at du ikke får gjort noe, de fleste jobber jo 100% hver uke. Anonymkode: fc579...39f
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #20 Skrevet 25. september 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva med å sende barna til besteforeldre eller tante/onkel (og gjengjelde tjenesten en annen helg). Så ordner dere rommet til 8 åringen, rydder og får gjort masse. Derdom du noen uker kun jobber 60% så skjønner jeg ikke at du ikke får gjort noe, de fleste jobber jo 100% hver uke. Anonymkode: fc579...39f Jo, jeg går gjort noe. Men går aldri tomt for arbeid. I dag har jeg hatt fri men har limt inn bilder. Fekk nettopp fremkalla bilder fra januar 2017 til nå (var litt på etterskudd) og sortering og liming tar tid. Alle barna sine albumer (de har til nå 2-4 album kvar som blir ein kjekk gave til de vokser til (kanskje konfirmasjonsalder) +eit til meg og mannen (men lurer på å kutte ut det fra nå av for har bildene på ekstern harddisk i tillegg+ så har jeg delvis rydda gang og tatt fram vinterjakke og luer og sett over hva som må handles. Vi har ukesmeny og handler kun 1-2 ganger i uka . Og så er det jo all rydding etc. Men det er vel hva jeg prioriterer. 🙈 HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #21 Skrevet 25. september 2018 Mine er nå 12 og 15. Mye kjøring. Begge går på forskjellige treninger/aktiviteter 4 ganger i uka. Mye kjøring frem og tilbake, men litt bedre når vi skaffet elsykkel til eldste. Det utgår til vinteren. Eldste er også mer og lengre sosial helger enn tidligere. Mye mer oppfølging på lekser enn tidlig barneskole og litt rundt venninnedrama og shopping. Har vaskehjelp en gang i uka, handler på kolonial.no (får varer og middagsoppskrifter kjørt hjem) og rydder huset hver kveld. Ser ikke på tv. Både jeg og mannen har lederansvar i jobben, så vi må bruke ofte kvelder/helger på å få jobben til å gå rundt. Oppussing setter vi bort til proffe. Utover litt enkel maling. Hytte og hund høres også med i tidsbruk. Travelt, ja. Du har små barn. Det er en annen travelhet enn store. Det blir bedre, men fortsatt tidkrevende, men du kan snakke/diskutere/krangle med de på en annen måte. For meg var det å kutte mest mulig tv/nettflix/sosialemedier gull verd. Så kan man en og annen gang ta tid til det, som jeg nå når jeg sitter hos frisøren. Anonymkode: 67522...8f0
Ariel83 Skrevet 25. september 2018 #22 Skrevet 25. september 2018 58 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, jeg går gjort noe. Men går aldri tomt for arbeid. I dag har jeg hatt fri men har limt inn bilder. Fekk nettopp fremkalla bilder fra januar 2017 til nå (var litt på etterskudd) og sortering og liming tar tid. Alle barna sine albumer (de har til nå 2-4 album kvar som blir ein kjekk gave til de vokser til (kanskje konfirmasjonsalder) +eit til meg og mannen (men lurer på å kutte ut det fra nå av for har bildene på ekstern harddisk i tillegg+ så har jeg delvis rydda gang og tatt fram vinterjakke og luer og sett over hva som må handles. Vi har ukesmeny og handler kun 1-2 ganger i uka . Og så er det jo all rydding etc. Men det er vel hva jeg prioriterer. 🙈 HI Anonymkode: e1117...1c9 Vel, det er nok litt hva du prioriterer også, ja. Du har jo til og med fri 1-2 ganger HVER uke, så da forstår jeg ikke at du ikke skal være ajour med det aller meste. De fleste jobber jo tross alt 100% og må ofte bruke kun kvelder/helger på alt det du kan gjøre på fridagene hver uke. Så du burde virkelig få det fint til, tenker nå jeg - som jobber 100% og ser at jeg må ned litt i stilling for ikke å drukne i arbeid hjemme.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #23 Skrevet 25. september 2018 59 minutter siden, Ariel83 skrev: Vel, det er nok litt hva du prioriterer også, ja. Du har jo til og med fri 1-2 ganger HVER uke, så da forstår jeg ikke at du ikke skal være ajour med det aller meste. De fleste jobber jo tross alt 100% og må ofte bruke kun kvelder/helger på alt det du kan gjøre på fridagene hver uke. Så du burde virkelig få det fint til, tenker nå jeg - som jobber 100% og ser at jeg må ned litt i stilling for ikke å drukne i arbeid hjemme. Jobber virkelig de fleste 100 %, ikke her vi bor og ihvertfall ikke vi som jobber i helsesektoren med turnusjobbing. HI Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #24 Skrevet 25. september 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jobber virkelig de fleste 100 %, ikke her vi bor og ihvertfall ikke vi som jobber i helsesektoren med turnusjobbing. HI Anonymkode: e1117...1c9 Altså de med små barn.. Hi Anonymkode: e1117...1c9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #25 Skrevet 25. september 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså de med små barn.. Hi Anonymkode: e1117...1c9 De jeg kjenner som jobber i helsevesenet gjør det. Anonymkode: 22459...beb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå