Gå til innhold

Skolebarn med talefeil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en førsteklassing som sliter en del med uttale av L-lyden og R-lyden.

han har hatt logoped i ett år i barnehagen, og er i gang med logoped på skolen nå. 

Men han får fortsatt ikke inn disse lydene i språket. Dette skaper litt frustrasjon for han - vanskelig å gjøre av forstått osv.

jeg begynner å bli bekymret for at han aldri skal få til disse lydene.

noen med erfaring? Er det håp for han ;)

(vi har selvfølgelig dialog med logopeden om dette, men ønsker å høre fra noen med erfaring med egne barn..)

Anonymkode: acbc6...318

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er i akkurat samme båt som dere :) Begynte på skolen nå i høst. 

Har ikke noen råd, sånn sett. Men jeg er ganske sikker på at vår har kort tungebånd (basert på div symptomer fra starten av, som feks ammeproblemer , søvn problemer, munnpuster, problemer med ordlyden L/K/R/). Har bare litt lyst til å se hvordan det går nå, før Evt klipp av tungebånd. Her blir han nemlig (bank i bordet) ikke så frustrert (på andre en læreren som ikke forstår helt at det er en fysisk begrensning og ikke latskap), han bare forklarer seg på forskjellige måter når noen ikke forstår feks.

Lykke til til dere 🙂 

Anonymkode: 10329...8b5

Skrevet

Vi har en datter med samme problem. Hun gikk til logoped på skolen i mange år, uten at det hjalp. I slutten av 5.klasse begynte hun å bli så stresset av fokuset på hvordan hun snakket at hun begynte å stamme også.

Vi måtte rett og slett si at nok fikk være nok. Hun klarer seg bedre med dårlig L- og R- lyd enn med stamming. Det tok et år før hun snakket normalt igjen. Nå som fokuset er borte har talen blitt mye bedre.

Mitt råd er å ikke stole for mye på logopeder. Det er sikkert noen som er flinke, men noen ganger gjør de vondt værre.

Anonymkode: 66a76...881

Skrevet

Jeg har ikke erfaring selv, men jeg har lagt merke til at halvparten av guttene i klassen til førsteklassingen min har talefeil. Så jeg vil absolutt tro det er håp, det er jo ikke så mange voksne som ikke kan si r.

Anonymkode: 7c961...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...