Gå til innhold

Okey å sende pølsebiter med på skolen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det farlig å sende med pølser med i matboksen på skolen ettersom maten ikke ligger kald frem til lunsj? Har kjøpt en pakke med minipølser som er perfekt størrelse til å ha i matboksen,å det populært når jeg først sender det med. Men nå fikk jeg spørsmål av en vennine om jeg var sikker på at jeg virkelig vil sende det med i matboksen for det kan være farlig. Kan det være farlig altså?

Anonymkode: 68918...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De bør i så fall varmebehandles først, selv om du sender dem med kalde. Man skal ikke spise «rå» pølser. 

Anonymkode: eebd2...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De bør i så fall varmebehandles først, selv om du sender dem med kalde. Man skal ikke spise «rå» pølser. 

Anonymkode: eebd2...87c

Det skal jeg :) tenkte å steike de på stekepannen,la de avkjøles også legge de i matboksen i kjøleskapet.

Anonymkode: 68918...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal jeg :) tenkte å steike de på stekepannen,la de avkjøles også legge de i matboksen i kjøleskapet.

Anonymkode: 68918...75c

Da går det helt fint. Skolemat spises vel ca 11.30, og det er vanligvis mellom tre og fire timer etter at barnet har gått hjemmefra. Ingen mat blir dårlig av så kort tid i romtemperatur, dersom den er avkjølt på forhånd. 

Anonymkode: 5be15...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg kuppe tråden litt å spørre om pasta er greit å sende med matpakken uten mulighet for å sette i kjøleskap eller varme opp?

Anonymkode: 41a2a...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg kuppe tråden litt å spørre om pasta er greit å sende med matpakken uten mulighet for å sette i kjøleskap eller varme opp?

Anonymkode: 41a2a...4c6

Hvis den er korrekt nedkjølt etter koking (ikke stått i romtemperatur) og kjøleskapskald når du sender den med, så ja. Pasta og ris skal man være forsiktig med, men tre-fire timer er ikke noe problem.

Anonymkode: 5be15...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 hours ago, Anonym bruker said:

De bør i så fall varmebehandles først, selv om du sender dem med kalde. Man skal ikke spise «rå» pølser. 

Anonymkode: eebd2...87c

ehh, det er da ingen farlig

Anonymkode: 6f016...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få timene går helt fint, men jeg legger alltid et lite kjøleelement sammen med maten, da smaker den mye bedre, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...