Gå til innhold

Burde jeg pusher min åttearing mer på det sosiale?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en åtteårig jente som er veldig glad i sine egne inneaktiviteter, spesielt å sitte på rommet sitt og tegne/pusle/spille keyboard/lese. I helga har det vært ett ufyselig vær men jeg fikk lokket henne ut på to turer. Resten av helga har hun stort sett tilbragt på rommet med et større hobbyprosjekt som hun har funnet på selv; hun lager en stor bok på 150 sider med oppgaver av typen "finn fem feil" "fargelegg tallene" "skriv en historie til bildet" og lignende. Så hun er veldig oppslukt av dette.

Så kom det to jenter på døra både lørdag og søndag, de går ikke på samme skole men hadde pappahelg. Min datter har hilst på de et par ganger. Jeg gikk på rommet til min jente som satt med prosjektet sitt. Hun ville ikke ut(hadde da kommet inn fra tur og var litt kald) og hun ville ikke at de skulle komme inn. Jeg orket ikke ta kampen og da til jentene at det ikke passet.

På skole og SFO leker hun fint med andre men hjemme er hun altså totalt uinteressert av å treffe andre barn. Vil heller ikke begynne med organiserte fritidsaktiviteter som jeg har foreslått siden 2. Klasse. Har tenkt at hun skulle få ta initiativ selv når hun hører de andre barna prate om det, men det har ikke skjedd.

Burde jeg presse henne mer på det sosiale?

Anonymkode: b3716...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg litt igjen. Min gutt trives på skole og SFO og har noen venner der. Utenom skole, SFO og fritidsaktivitet tar han imidlertid veldig lite initiativ til kontakt og de få gangene han vil ha kontakt må jeg som mor avtale besøk samt evt  kjøre han dit. Han har heller ikke egne prosjekter slik som din jente, men bruker tiden på TV og aktiviteter med oss foreldre og evt. lillesøsteren. Jeg tenkte vi skulle begynne å invitere venner med hjem fra skolen. Kanskje det kunne passet for dere også? 

 

Samtidig må jeg si at det er flott med barn som finner på egne prosjekter og trives i eget selskap.

Anonymkode: 91de5...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt det samme her. Trives på skolen og har halv plass på SFO, ingen venner uteom skole og ingen fritidsaktiviteter. Han er sliten etter skolen og trives med sitt eget selskap. Har ikke presset noe på for jeg ser han trenger å lande og ta seg inn igjen etter skolen. Min har ADHD og blir veldig sliten av skole/sfo.

Anonymkode: e8f11...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jenta er fornøyd og leker fint på skolen så er det vel greit.

Det høres jo flott ut at hun trives så godt i eget selskap og greier å aktivisere seg selv over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...