Gå til innhold

Bønder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

På jordet ved siden av der jeg bor er de ferdige med å ta opp poteter. Det ligger fortsatt mye igjen. Er det greit å gå og plukke selv etter at bonden er ferdig med å ta opp poteter, løk, gulrøtter osv? Det blir jo bare pløyd ned igjen, og det er litt vondt å se god mat gå til spille. Om det er greit å plukke, hadde det ikke vært en idé å sette opp et skilt på jordene etter at dere er ferdige og si at det er lov å plukke til eget bruk?

Anonymkode: ba15c...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å spørre bonden? 

Anonymkode: 9b355...01c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Synes det er kjempefint at du ønsker å utnytte denne matressursen. Jeg ville spurt bonden. Det kan hende at han/hun har en avtale med venner/bekjente om å gjøre nettopp det du ønsker å gjøre. Man burde uansett ikke ta seg inn på andres eiendom uten tillatelse.

Skrevet

Du kan jo selvfølgelig ikke gjøre det uten tillatelse fra bonden. Men spør, så får du kanskje ja

Anonymkode: a3bf4...5e2

Skrevet

Uten å spørre blir det stjeling. 

Men bare spør du, god sjanse for at du får ja. 

Anonymkode: ae2be...62b

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle sende han en melding, jeg ville bare sjekke hva andre tenker. 

Skrevet

Det kan hende du får ja, men det kan være flere gode grunner til å si nei også. Det trenger ikke bety at bonden er sær eller smålig.

Anonymkode: ab9af...010

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det kan hende du får ja, men det kan være flere gode grunner til å si nei også. Det trenger ikke bety at bonden er sær eller smålig.

Du lån jo tilby deg å betale litt for det du plukker. Det vil vise en respekt som gjør det mye mer sansynlig at du får ja.

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte jeg skulle sende han en melding, jeg ville bare sjekke hva andre tenker. 

Send meld og spør 😊

Anonymkode: 10568...e88

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Send meld og spør 😊

Anonymkode: 10568...e88

Har gjort det. Han skrev at jeg bare kunne ta så mye jeg ville, og at han bare var glad for at noen gadd å gå etter i rendene og plukke, og om jeg ville ha løk så var han ferdig på et annet jorde. :) 

Skrevet

Har gjort det samme med solbær.. spurte bonden: )

Anonymkode: 83fd8...631

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...