Gå til innhold

Har vi klasseskiller i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det sånn at vi har tydelige klasseskiller i Norge? Hva går de ut på, økonomi? Utdannelse?

Merker med meg selv at jeg undres når det er mye rot i familieforholdene med nye partnere og barn med mange partnere. Særlig om dette gjentar seg igjen og igjen. Er det en klasseting, eller er det bare sånn ting er nå for tiden?

Anonymkode: 55910...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du den samme som lurer på om vi tror på naturlig seleksjon?

Anonymkode: b1384...762

Skrevet
28 minutes ago, Anonym bruker said:

Er det sånn at vi har tydelige klasseskiller i Norge? Hva går de ut på, økonomi? Utdannelse?

Merker med meg selv at jeg undres når det er mye rot i familieforholdene med nye partnere og barn med mange partnere. Særlig om dette gjentar seg igjen og igjen. Er det en klasseting, eller er det bare sånn ting er nå for tiden?

Alle samfunn har klasseskiller. 

Anonymkode: 9455c...294

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, stadig nye partnere og barn dratt inn i dette, tilhører underklasse.

Anonymkode: 56ac5...17c

Skrevet

Jeg tror klasseskillet går mer på økonomi og utdannelse. Mange med god økonomi finner seg en ny partner, de realiserer sine ønsker og jeg synes ikke det har noe med underklasse å gjøre. 

Anonymkode: 279ce...06b

Skrevet (endret)

Vi har helt klart et klasseskille i Norge - bare å sette seg på T-banen i den ene enden av Oslo og kjøre til siste stopp, så ser du det ...

Vi har en arbeiderklasse, middelklasse, øvre middelklasse og overklasse. Det som er interessant med Norge er at alle, teorien, kan foreta klassereiser gjennom utdanning - i hvertfall på overflaten. Klasse stikker dypt. Du kan fint jobbe deg opp, men det skader imidlertid ikke å ha «gamle penger» på bok, et respektert etternavn, kulturell kapital og  høyt utdannede folk i familien.

Endret av MammantilNurket
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, stadig nye partnere og barn dratt inn i dette, tilhører underklasse.

Anonymkode: 56ac5...17c

Haha, ja, for ingen kjendiser har barn med flere forskjellige og rot i familieforhold. De gifter seg med ungdomskjæresten og holder sammen livet ut. 

Anonymkode: 0f726...9f5

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, ja, for ingen kjendiser har barn med flere forskjellige og rot i familieforhold. De gifter seg med ungdomskjæresten og holder sammen livet ut. 

Og kjendisene, hvilken klasse tilhørere de? I beste fall middelklassen. 

Anonymkode: 95e1b...897

Skrevet

Ja det har vi, selv  på små plasser som Ski  hvor vi bor er det klasseskiller.

Anonymkode: 0bca3...8a2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og kjendisene, hvilken klasse tilhørere de? I beste fall middelklassen. 

Ehm... Også de som har milliarder på bok? Middelklassen? Hva med kjendiser som er kjent fordi de har oppnådd noe eksepsjonelt i vitenskap, musikk osv? Fortsatt middelklasse? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehm... Også de som har milliarder på bok? Middelklassen? Hva med kjendiser som er kjent fordi de har oppnådd noe eksepsjonelt i vitenskap, musikk osv? Fortsatt middelklasse? 

Det finnes mange typer kjendiser, fra dem som har klart å lage seg en karriere på deltagelse i reallityprogrammer til dem som har bygd opp store konsern. Men jamt over tilhører den typiske kjendis absolutt ikke overklassen. 

God inntekt gir ikke automatisk kulturell kapital, noe jeg mener må være med om man skal kunne betegnes som overklasse. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man stiller seg i gruppen " kjendis" er man ikke overklasse automatisk,  altså. Det kreves andre kvaliteter enn se og hør- reportasjer og glamorøs lommebok for å være overklasse. 

Anonymkode: 048d7...655

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes mange typer kjendiser, fra dem som har klart å lage seg en karriere på deltagelse i reallityprogrammer til dem som har bygd opp store konsern. Men jamt over tilhører den typiske kjendis absolutt ikke overklassen. 

God inntekt gir ikke automatisk kulturell kapital, noe jeg mener må være med om man skal kunne betegnes som overklasse. 

Hvem i Norge tenker du tilhører overklassen?

Anonymkode: 5e04a...0ee

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem i Norge tenker du tilhører overklassen?

De kongelige. Kunstnere som Arve Tellefsen og Vebjørn Sand. Gamle og mektige familier som Løvenskiold. 

En svært begrenset gruppe, altså. 

Skrevet

Ja, det er klasseskille i Norge, og med den nye regjeringen vil det bli mer synlig og.

Det vil bli flere og flere fattige, nå er det rundt 10% barn som vokser opp i barnefattigdom. Og selv om de får mat, og klær. Så får de da ikke ting andre barn får. I dag har jo alle barn telefon, ipad, pc, PlayStation osv. Sykkel, ski, skøyter. Og disse barna får kanskje ikke noe av dette, får ikke gå i bursdager, gå på kino, kanskje de har et hjem, de ikke ønsker å ta med venner til. Så de blir utenfor. Nå er jo forslaget at de fattige barna må gå rundt med stygge tenner og. Så det skal bli ekstra synbart hvor fattig man er.

Jeg er enslig mor, går på laveste sats AAP, og har svimlende 204 000 i året. Og med den nye regjeringen har jeg 2000 kr mindre i måneden. Får de fortsette er jeg ganske sikker på at jeg vil ha 2000 kr igjen mindre om noen år. Her har jeg kuttet alt jeg kan, jeg har ikke bil, jeg går aldri ut på noe, handler stort på tilbud, kjøper svært sjelden noe til meg selv. Dette så mine barn ikke skal mangle noe, få gå på idrett, gå i bursdag, ha sykkel, telefon og PlayStation. Og her betaler far bra med bidrag, så barna hans skal ha det bra. Jeg vet faktisk ikke hvordan vi skulle klart oss, hvis jeg bare hadde mottatt minstesats i bidrag.

Anonymkode: b7316...9d9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kongelige. Kunstnere som Arve Tellefsen og Vebjørn Sand. Gamle og mektige familier som Løvenskiold. 

Men da snakker vi ikke om en klasse man fødes inn i og som man forblir i gjennom livet. Da snakker vi vel egentlig bare om hvor "vellykkede" enkeltindivider er, uavhengig av hvordan de har blitt det?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da snakker vi ikke om en klasse man fødes inn i og som man forblir i gjennom livet. Da snakker vi vel egentlig bare om hvor "vellykkede" enkeltindivider er, uavhengig av hvordan de har blitt det?

Ja. Den type overklasse man ser i England har vi knapt her i landet, sett bort fra de kongelige og de få gamle, rike familiene vi har igjen. 

Heldigvis, på en måte, på en annen måte har vi kanskje mistet litt kulturell kapital. 

Skrevet

Ja. Den type overklasse man ser i England har vi knapt her i landet, sett bort fra de kongelige og de få gamle, rike familiene vi har igjen. 

Heldigvis, på en måte, på en annen måte har vi kanskje mistet litt kulturell kapital. 

For meg blir det litt rart å snakke om "overklasse" på den måten, men greit nok når jeg vet hva du legger i ordet.

Jeg tror kanskje vi kunne hatt en ganske annen kultur i Norge hvis vi hadde hatt en større overklasse av den engelske typen, men jeg tror ikke vi ville hatt mer kultur, bare en annen. Dialekten våre ville sansynlig vis stått svakere og språket ville sansynlig vis ha vært enda sterkere påvirket av andre europeiske språk.

Eventyrene og folkemusikken for jeg hadde blitt nesten borte og vi ville ganske sikkert ikke hatt bunadtradisjonen. Enda værre er det etter min mening at det kunne ført til et samfunn der vi ikke trodde på at Askelanden kunne vinne halve kongeriket og at et muntlig løfte er bindende.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, Vebjørn Sand og Arve Tellefsen har ikke byttet kjerring og fått nye unger. Leser du aviser? 

Skrevet

Hvilken klasse tilhører så jeg? Ikke overklassen, det innser jeg naturligvis. Men jeg er født inn i middelklassen. Har mastergrad og jobbet mange år, var gift og vi hadde to døtre. Så ble jeg syk, mannen min forlot meg og jeg mistet jobben. Nå er jeg alenemor og lever på NAV... Men jeg eier eget hus, har en stabil livssituasjon og har ikke vært i et forhold på 7 år. Mine interesser er litteratur, teater, ridning og fjellvandring. Døtrene min er godt oppdratte og høflige. Er jeg i underklassen, ene og alene pga min økonomiske situasjon? 

Den sitter litt langt inne, kjenner jeg..

Anonymkode: ff4eb...dde

Skrevet

Hvilken klasse tilhører så jeg? Ikke overklassen, det innser jeg naturligvis. Men jeg er født inn i middelklassen. Har mastergrad og jobbet mange år, var gift og vi hadde to døtre. Så ble jeg syk, mannen min forlot meg og jeg mistet jobben. Nå er jeg alenemor og lever på NAV... Men jeg eier eget hus, har en stabil livssituasjon og har ikke vært i et forhold på 7 år. Mine interesser er litteratur, teater, ridning og fjellvandring. Døtrene min er godt oppdratte og høflige. Er jeg i underklassen, ene og alene pga min økonomiske situasjon? 

Den sitter litt langt inne, kjenner jeg..

Anonymkode: ff4eb...dde

Det er nesten umulig å plassere folk i Norge i klasser etter den tradisjonelle inndelingen. I dag passer det kanskje bedre å bruke

NAV- klassen om dem som må ha hjelp fra staten for å klare seg selv.

Arveklassen om dem som lever på arv eller bidrag fra familien.

Arbeiderklassen om dem som  klarer seg selv ved eget arbeid.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja tja hmm hvordan skal jeg si det. Jeg kjenner en meget rik høyt utdannet mann, han er ganske så profilert og «kjent» i riktige kretser. Deffinitivt overklasse. Vel han har 6 barn med 5 forskjellige mødre🤣han tar godt vare påler både økonomisk og sol «fars» figur, så hvilken klasse setter du han i?

Anonymkode: fa69d...f37

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken kulturell kapital har vi mistet? Hva er den kulturelle kapitalen overklassen innehar, som vi andre ikke eier eller kan eie? 

Anonymkode: b1384...762

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja tja hmm hvordan skal jeg si det. Jeg kjenner en meget rik høyt utdannet mann, han er ganske så profilert og «kjent» i riktige kretser. Deffinitivt overklasse. Vel han har 6 barn med 5 forskjellige mødre🤣han tar godt vare påler både økonomisk og sol «fars» figur, så hvilken klasse setter du han i?

Anonymkode: fa69d...f37

Han ville jeg plassert i klassen ustabil rundbrenner med mye penger. Én svale gjør heller ingen sommer, og bare det at du kommenterer som du gjør viser meg at han ikke er i overklassen.  Da hadde han ikke omgitt seg med folk som tror størrelsen på lommeboken avgjør.

Anonymkode: 048d7...655

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...