Gå til innhold

Hvordan forklare barnet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta vår er 4 år og har mange spørsmål . I dag spurte hun hvordan babyer kom seg inn i magen. Jeg ble satt ut og sa at vi kunne snakke om det senere. Hvordan si det enklest mulig, men samtidig forståelig? Samboer mener vi bør vente til hun er 5 år, men jeg tenker at når hun spør bør hun få svar 😅

Hvor gammel var ditt barn da du fortalte om dette? 

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn har yngre søsken, så dette spørsmålet kom ganske tidlig.

Jeg tenker at det er viktig å ikke lyve, men barn trenger ikke vite alt tidligst mulig, så vi har bare tilpasset etter alder også har de fått vite mer når de har spurt mer.

Første svaret var vel at damer har små egg eller frø i magen som kan vokse til en baby, det var mer enn nok info første gangen og ingen flere spørsmål kom. 

Tror eldste var 5-6 år når han lurte på hvor mange sånn frø damer har i magen og om det bare ble flere og flere babyer, da fortalte vi at eggene ikke begynner vokse før de har blitt befruktet av en pappa. Så noen celler fra pappaen som heter sædceller må befrukte et egg inni mammaen, også kan det vokse til en baby. Heldigvis kom ikke flere spørsmål da, så snakken om prevansjon kunne vente noen år til ;)

Spørsmålet om hvordan babyen kommer ut kom naturlig nok på et tidspunkt, og da svarte jeg at damer har tre hull, et tissehull, et bæsjehull og et babyhull midt mellom der. Det er der babyene kommer ut....

Anonymkode: ce453...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spør og da bør dere svare, selv om dere syns det er tidlig. Hun kommer til å få svar på dette om dere liker det eller ei. Om hun får forklaringen av en venn i barnehagen eller dere velger dere, jeg hadde valgt den praten selv. 

Dere som foreldre bør snakke sammen om hva og hvordan dere ønsker å gi den informasjonen. Altså at dere er litt samstemte i hva dere sier. Får ikke barnet svar på det det lurer på av mor går det ofte til far, om dere er veldig forskjellige i hvordan og hva kan det fort bli kræsj for store og små. Små barn er nyskjerrige og de får faktisk tak i informasjonen om de ønsker, ikke alltid den beste informasjonen men små barn snapper opp mye og mye som ikke er riktig. 

Anonymkode: effdc...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om alt mulig med barna våre fra de viser interesse for det ved spørsmål osv. Blir du virkelig satt ut av at et barn spør deg om sex?? Det er det da bare å svare helt naturlig på.... hun vet vel hva en "tiss" er? Da er det jo bare å forklare i vei da. Er ikke mer vanskelig enn det... 

Anonymkode: 15930...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar hvordan det skjer? Med eggcelle  og sædcelle. Og bruk riktige ord på det du sier, ikke prat om at mammaer har et babyfrø i magen osv.

Min opplevelse er at det for barna, når de er så små, er like naturlig å prate om dette som hvordan sår gror, og hvorfor vi har tårer... Det er jo vi voksne som syns dette er pinlig å snakke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Modesty Blaise. skrev:

Forklar hvordan det skjer? Med eggcelle  og sædcelle. Og bruk riktige ord på det du sier, ikke prat om at mammaer har et babyfrø i magen osv.

Min opplevelse er at det for barna, når de er så små, er like naturlig å prate om dette som hvordan sår gror, og hvorfor vi har tårer... Det er jo vi voksne som syns dette er pinlig å snakke om.

Vi snakker om alt mulig ellers. Vi svarer alltid når hun spør, men jeg ble litt satt ut. Her om dagen spurte hun "Når skal du og pappa dø?"

Jeg får svare henne i morgen. Er jo bare en fordel at hun har mest mulig kunnskap . 

 

HI

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi snakker om alt mulig med barna våre fra de viser interesse for det ved spørsmål osv. Blir du virkelig satt ut av at et barn spør deg om sex?? Det er det da bare å svare helt naturlig på.... hun vet vel hva en "tiss" er? Da er det jo bare å forklare i vei da. Er ikke mer vanskelig enn det... 

Anonymkode: 15930...217

Hun spurte en gang hvordan en baby kom seg ut av magen og da sa jeg det slik det er. Følte dette var verre å forklare 😅 HI

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun spør og da bør dere svare, selv om dere syns det er tidlig. Hun kommer til å få svar på dette om dere liker det eller ei. Om hun får forklaringen av en venn i barnehagen eller dere velger dere, jeg hadde valgt den praten selv. 

Dere som foreldre bør snakke sammen om hva og hvordan dere ønsker å gi den informasjonen. Altså at dere er litt samstemte i hva dere sier. Får ikke barnet svar på det det lurer på av mor går det ofte til far, om dere er veldig forskjellige i hvordan og hva kan det fort bli kræsj for store og små. Små barn er nyskjerrige og de får faktisk tak i informasjonen om de ønsker, ikke alltid den beste informasjonen men små barn snapper opp mye og mye som ikke er riktig. 

Anonymkode: effdc...50b

Jeg er helt enig med deg. HI

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var problemet med å svare på det hun spurte om? Barn skal ha enkle, men riktige svar. Du trenger ikke å starte med at "hør nå her, når en mann og en dame blir kjærester, ja, sånn som mamma og pappa er, så koser de med hverandre og så ...." Det er ikke det barnet spør om. Enig med hun som sier at det er viktig å bruke riktige ord, i alle fall ikke oppdikta ord som babyfrø etc.  En enkel forklaring når barnet spør første gang, er noe sånn som "Mamma / damer har egg i magen sin (ja da, det er ikke helt teknisk riktig, men riktig nok til at barnet skjønner det) og pappa / menn har sædceller i tissen sin (fremdeles ord som barnet skjønner), så kommer de inn i egget og da begynner det å bli en baby inne i magen til mamma. Det er godt mulig at 4 åringen er mer enn fornøyd nok med den forklaringen, og vil hun vite noe mer, så spør hun. Min filosofi har alltid vært å svare på det ungene spør om, ikke det jeg tror de spør om og ikke mer enn det de spør om, i alle fall når de er små og i alle fall når det gjelder ting som de lever fint med å ikke få mer svar på. Det er kjedelig å få svar på for mye, mye mer utviklende for dem å finne på flere spørsmål selv.

Der i mot begynte vi tidlig å snakke om eierett til egen kropp, uten at barna hadde spurt om det, men det også først veldig enkelt, og så mer utfyllende etterhvert som vi følte at de forstod bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn har yngre søsken, så dette spørsmålet kom ganske tidlig.

Jeg tenker at det er viktig å ikke lyve, men barn trenger ikke vite alt tidligst mulig, så vi har bare tilpasset etter alder også har de fått vite mer når de har spurt mer.

Første svaret var vel at damer har små egg eller frø i magen som kan vokse til en baby, det var mer enn nok info første gangen og ingen flere spørsmål kom. 

Tror eldste var 5-6 år når han lurte på hvor mange sånn frø damer har i magen og om det bare ble flere og flere babyer, da fortalte vi at eggene ikke begynner vokse før de har blitt befruktet av en pappa. Så noen celler fra pappaen som heter sædceller må befrukte et egg inni mammaen, også kan det vokse til en baby. Heldigvis kom ikke flere spørsmål da, så snakken om prevansjon kunne vente noen år til ;)

Spørsmålet om hvordan babyen kommer ut kom naturlig nok på et tidspunkt, og da svarte jeg at damer har tre hull, et tissehull, et bæsjehull og et babyhull midt mellom der. Det er der babyene kommer ut....

Anonymkode: ce453...3d7

Supert ! Dette 😁 og bra å forklare 3 hull. Babyer kommer IKKE ut av tissen. 

Anonymkode: 6c351...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Supert ! Dette 😁 og bra å forklare 3 hull. Babyer kommer IKKE ut av tissen. 

Anonymkode: 6c351...6b5

Nei, babyer kommer ikke ut av tissen. Men for små barn er det tissen som er det som er synlig for ungene, og dermed synes jeg at det er helt greitt å bruke det ordet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges sa 4-åringen at hun har lyst på en baby  (søsken). Vi prøver på nr 2 i disse dager. Hva i all verden skal jeg svare?

HI

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I morges sa 4-åringen at hun har lyst på en baby  (søsken). Vi prøver på nr 2 i disse dager. Hva i all verden skal jeg svare?

HI

Anonymkode: 13702...318

At babyer ikke bare kan bestilles, at man rett og slett bare må vente og se om det kommer søsken. Men om det skulle komme en baby i magen din en dag så vil du fortelle henne det, hun trenger ikke gå og tenke så mye på det.

Anonymkode: ce453...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig enkelt.

Vår eldste spurte også om det når han var rundt 4, svarte at vi jenter har 3 hull der nede, et tisse hul, et bæsjehull og et babyhull.
Pappa legger et frø oppi babyhullet som vokser og blir en baby..

 

 

Anonymkode: 48656...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enkelt.

Vår eldste spurte også om det når han var rundt 4, svarte at vi jenter har 3 hull der nede, et tisse hul, et bæsjehull og et babyhull.
Pappa legger et frø oppi babyhullet som vokser og blir en baby..

 

 

Anonymkode: 48656...980

Når stilte barnet spørsmål om hvordan pappa legger frøet i babyhullet?

Anonymkode: 13702...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når stilte barnet spørsmål om hvordan pappa legger frøet i babyhullet?

Anonymkode: 13702...318

Med tissen

Anonymkode: 48656...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si det som det er. Pappa putter tissen sin inn i et hull i tissen til mamma. Det er veldig deilig. Da kommer det en sædcelle som ligner på et rumpetroll og smelter sammen med et egg fra mamma. Dette vokser og blir til en baby. 

Anonymkode: 46142...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...