Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #1 Skrevet 22. september 2018 Jeg blir helt matt! Alle i klassen til jenta mi har telefon, og det er minst en tredjedel som jeg vet har fått Snapchat. De har lagt til hverandre, filmer og tar bilder som de sender til hverandre og andre de har på snap. Jeg fatter ikke hva foreldrene tenker med! Det er jo en grunn til at det er mye høyere aldersgrense. Jeg følger med på hva min jente gjør på telefonen, leser SMS, ser hvem som har ringt og hun vet det. Men med snap har jo foreldre null kontroll hva som blir sendt, mottatt og skrevet. Jeg håper virkelig ikke noen av disse ungene filmer eller tar bilder av jenta mi, som hun ikle har godkjent. Da blir det telefon til disse foreldrene. Men over til det jeg egentlig lurer på: er det virkelig så vanlig at 9 åringen(4.klasse) har fått egen snapkonto?!? Jeg er jo den teiteste mammaen som sier nei, men der får da være grenser på hva jeg tillater! Anonymkode: d6b7f...212
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #2 Skrevet 22. september 2018 Vi gå vår lov å få snap når hun ble 12, da hadde vi vært kjipe og strenge i flere år allerede. Aldersgrensen er 13, men for at hun ikke skulle være helt "ute" valgte vi å gi henne det da. Anonymkode: 84df6...e45
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #3 Skrevet 22. september 2018 Man kan bare velge for seg selv, ikke for andre.... Min 9 åring har ikke, og det er ikke aktuelt heller. Min 11 åring har heller ikke, men der er det vel nå en jente til i klassen som ikke har, altså er de to. Jeg trodde anbefalt aldersgrense var 12 år? Jeg skal sjekke opp det, også får vi ta diskusjonen over jul, kanksje kan hun få det det året hun fyller 12, om det er 12 som er grensen da... Anonymkode: 0346b...12e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #4 Skrevet 22. september 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man kan bare velge for seg selv, ikke for andre.... Min 9 åring har ikke, og det er ikke aktuelt heller. Min 11 åring har heller ikke, men der er det vel nå en jente til i klassen som ikke har, altså er de to. Jeg trodde anbefalt aldersgrense var 12 år? Jeg skal sjekke opp det, også får vi ta diskusjonen over jul, kanksje kan hun få det det året hun fyller 12, om det er 12 som er grensen da... Anonymkode: 0346b...12e Jeg ser snapchat selv sier 12+, mens regelverket om lagring av personopplysninger blir 13, så da er det et lite dilemma der.... Jeg regner nesten med vi kommer til å forholde oss til 12 som er den anbefalte grensen til app'en, det er ikke bra å være den kjipeste forelderen heller.... https://www.barnevakten.no/hvordan-forholde-seg-til-aldersgrenser-pa-sosiale-medier/ Anonymkode: 0346b...12e
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #5 Skrevet 22. september 2018 Her var det felles enighet om å forholde seg til aldersgrenser.. snap ble 12 år.. Det var selvfølgelig en hel del som ikke respekterte dette, av foreldre. Men de fleste hadde IKKE.. Anonymkode: 29a42...e91
Anonym bruker Skrevet 22. september 2018 #6 Skrevet 22. september 2018 Min niåring har faktisk Snapchat, men hun har ikke lagt til venner der. Hun bruker det for å leke med filtrene og lagre bilder på telefonen. Har kun meg, pappaen og en tante som venner, og hun har kanskje sendt en snap to-tre ganger. 11-åringe har også, men hun bruker den aldri. Er ikke interessert. Alle utenom en jente i klassen har Snapchat, og de bruker det hyppig. Anonymkode: a6b44...ad6
Toneelise Skrevet 23. september 2018 #7 Skrevet 23. september 2018 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg blir helt matt! Alle i klassen til jenta mi har telefon, og det er minst en tredjedel som jeg vet har fått Snapchat. De har lagt til hverandre, filmer og tar bilder som de sender til hverandre og andre de har på snap. Jeg fatter ikke hva foreldrene tenker med! Det er jo en grunn til at det er mye høyere aldersgrense. Jeg følger med på hva min jente gjør på telefonen, leser SMS, ser hvem som har ringt og hun vet det. Men med snap har jo foreldre null kontroll hva som blir sendt, mottatt og skrevet. Jeg håper virkelig ikke noen av disse ungene filmer eller tar bilder av jenta mi, som hun ikle har godkjent. Da blir det telefon til disse foreldrene. Men over til det jeg egentlig lurer på: er det virkelig så vanlig at 9 åringen(4.klasse) har fått egen snapkonto?!? Jeg er jo den teiteste mammaen som sier nei, men der får da være grenser på hva jeg tillater! Anonymkode: d6b7f...212 Ja det er helt vanlig. Her har barna det fra de begynner på skolen.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #8 Skrevet 23. september 2018 I klassen til min datter på 9 år har alle jentene snap. Min inkludert! Hadde det vært en uten ville hun falt utenom det sosiale tror jeg, fordi alt av avtaler osv tas der. Ser at stort sett alle gutta i klassen har egen YouTube-kanal. Anonymkode: 8b72e...f40
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #9 Skrevet 23. september 2018 Ingen i klassen til min 9-åring har... De har ikke telefon heller. 11-åringen fikk telefon i fjor, og fikk med snap. Hun har venner med og uten snap, og klarer fint å avtale møter med alle likevel.. Anonymkode: e8d40...046
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #10 Skrevet 23. september 2018 9-åringen min har ikke snap, og heller ikke 11-åringen. Den eldste er vel den eneste som ikke har i klassen, men har mange venner og er meget sosial. Ønsker seg snap veldig.. Hos 9-åringen er det ikke er tema, han bruker knapt telefoneb sin. Anonymkode: 8be12...2b5
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #11 Skrevet 23. september 2018 Min 9-åring har nettopp fått seg mobil. men det er vi som eier den. Hun får den med seg hvis hun skal noe spesielt og vi ikke er hjemme og den brukes til å sende sms eller ringe med. Noe snap kommer ikke på tale. Hun faller ikke utenfor sosialt, men har mange venner. Og det ser ut som det er her vennene hennes liker å leke selv de ikke får spille, hverken på mobil eller andre ting, på hverdager. Eldste min er 15 år. Hun fikk snap, facebook ol. når hun var 13 år - på ungdomsskolen. Aldri falt ut sosialt hun heller, selv om de fleste vennene hennes hadde det i flere år før henne. Anonymkode: 16030...556
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #12 Skrevet 23. september 2018 To i klassen her som har (4. klasse). Min har ikke, og skal ikke ha på lenge. Anonymkode: 4f21a...ea2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #13 Skrevet 23. september 2018 ser ikke problemet jeg. ingen dør av det Anonymkode: 83ab8...508
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #14 Skrevet 23. september 2018 Vi har hatt heftige diskusjoner om dette her i huset siste tiden. Sønnen vår blir 13 i jaunar og fikk snapchat i dag. Vi har vært de superteite og strenge foreldrene i to år nå. Sønnen vår er den eldste på kullet og nå var han den eneste som ikke hadde snap chat. Har også ei datter på 10, hun får det ikke enda. Av de jeg vet om så har ca 40-50% av disse 5.klassingene snapchat nå. Noen har også fått instagram. For vår del er det uaktuelt at hun skal ha disse appene enda. Det oppstår plutselig så mange nye problemstillinger som hun ikke skal trenge å ta stilling til enda. Anonymkode: 10365...7e5
Anonym bruker Skrevet 23. september 2018 #15 Skrevet 23. september 2018 Min 7.-klassing, nylig blitt 12, har ikke snap, og får det ikke før han blir 13. Det gjelder fb, insta og diverse andre sosiale medier også. Han er ikke den eneste i klassen. Det er flere, både gutter og jenter, som må forholde seg til 13-årsgrensen. Jeg mener de bør modnes så mye som overhodet mulig før de skal begi seg inn i den verdenen. Konsekvensene av å ta dårlige valg kan bli alt for store... Anonymkode: 18fe6...782
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå