Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #1 Skrevet 21. september 2018 Jeg er nr 1 i køen og har kun 1 ting som mangler før jeg kan ta den. Den person som får ta fagprøven før meg har fått alt opp i henda og blitt prioriter føre meg. Jeg føler meg dårlig behandla og sjefen veit alt at jeg er første prio men har gåve fan. Kva kan jeg gjøre her ? Anonymkode: b447b...100
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #2 Skrevet 21. september 2018 Ingenting? Den andre personen er vel flinkere enn deg da? Anonymkode: 1a12c...db1
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #4 Skrevet 21. september 2018 Sånn er livet, folk går forran pga trynefaktor og det er urettferdig , noen ganger. Det er «bare» snakk om en fagprøvedato (om jeg forsto deg rett?), velg dine kamper. Tenk på det store bildet mtp jobb etter fagbrevet (enten der eller ander bedrifter, ledere snakker sammen), bit tennene sammen og jobb hardt videre Anonymkode: 6b85d...bc5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #5 Skrevet 21. september 2018 Har det noe å si? Det er vel ikke snakk om et års utsettelse akkurat, sannsynligvis ei uke eller tre...? Anonymkode: 02f82...673
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #6 Skrevet 21. september 2018 Du må huske på at du skal ha en attest fra denne personen, så hvilken dato du får for fagbrevet er helt uvesentlig når attesten personen skriver skal følge med CV'en din i "all fremtid". Det å få en god attest er absolutt det vikigste her, så du tar ikke denne kampen. Du biter tenna sammen og jobber godt og samvittighetsfullt videre.... Anonymkode: 1a12c...db1
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #7 Skrevet 21. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er nr 1 i køen og har kun 1 ting som mangler før jeg kan ta den. Den person som får ta fagprøven før meg har fått alt opp i henda og blitt prioriter føre meg. Jeg føler meg dårlig behandla og sjefen veit alt at jeg er første prio men har gåve fan. Kva kan jeg gjøre her ? Anonymkode: b447b...100 Først og fremst, skjerp skriveferdighetene om fagprøve har en skriftlig del. Dette er den merkeligste teksten jeg har lest på lenge. Om du mangler noe og den andre personen er klar, er det faktisk ikke rimelig at vedkommende skal vente på deg. Anonymkode: 8de9f...47a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #8 Skrevet 21. september 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingenting? Den andre personen er vel flinkere enn deg da? Anonymkode: 1a12c...db1 Personen er nok dyrare i drift en meg. Anonymkode: b447b...100
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #9 Skrevet 21. september 2018 Men hvordan kan du være først i køen hvis du mangler noe? Hun sniker vel ikke hvis hun er klar, og du ikke er klar Anonymkode: 1e2f9...51f
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #10 Skrevet 21. september 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sånn er livet, folk går forran pga trynefaktor og det er urettferdig , noen ganger. Det er «bare» snakk om en fagprøvedato (om jeg forsto deg rett?), velg dine kamper. Tenk på det store bildet mtp jobb etter fagbrevet (enten der eller ander bedrifter, ledere snakker sammen), bit tennene sammen og jobb hardt videre Anonymkode: 6b85d...bc5 Har kontakta sjefen i dag og sakt min meining. Skal inn til møte med sjefen neste veke. Anonymkode: b447b...100
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #11 Skrevet 21. september 2018 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har det noe å si? Det er vel ikke snakk om et års utsettelse akkurat, sannsynligvis ei uke eller tre...? Anonymkode: 02f82...673 Det kan bli snakk om ca 1 år. Anonymkode: b447b...100
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #12 Skrevet 21. september 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvordan kan du være først i køen hvis du mangler noe? Hun sniker vel ikke hvis hun er klar, og du ikke er klar Anonymkode: 1e2f9...51f Jeg var ferdig på skule for 3 år siden den andre 2 år siden. Det er 6 ledd som må kunnes og jeg hadde 2 ledd igjen og personen hadde igjen 5 ledd. Har kontakta sjefen og skal på møte neste uke. Anonymkode: b447b...100
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #13 Skrevet 21. september 2018 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var ferdig på skule for 3 år siden den andre 2 år siden. Det er 6 ledd som må kunnes og jeg hadde 2 ledd igjen og personen hadde igjen 5 ledd. Har kontakta sjefen og skal på møte neste uke. Anonymkode: b447b...100 Men om du har vært lærling i 3 år bruker du vel mer enn normert tid? Da må dere vel vente til sjefen ser at du er klar for dere setter datoen? Om hun som gikk foran deg lå an til å bli ferdig på normert tid er det vel ikke så rart at datoen er satt for henne? Anonymkode: 1a12c...db1
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #14 Skrevet 21. september 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har kontakta sjefen i dag og sakt min meining. Skal inn til møte med sjefen neste veke. Anonymkode: b447b...100 Ja ja, deg om det 🤷🏻♀️ Men jeg svarer nå på bakgrunn av at jeg selv har to fagbrev (dvs et Svennebrev og et fagbrev, for å være nøyaktig, det er jo litt forskjellige prosesser men begge innebærer læretid og praktisk/teoretisk prøve) i to helt forskjellige yrker. Samtidig har jeg nå vært veileder i over 3-4år, i tillegg til at jeg er personen de sender lærlinger som «trenger litt ekstra hjelp». -Noen ganger kan ting som føles urettferdig egentlig skje på bakgrunn av at bedrift/veileder/leder ser et større bilde, som du ikke ser. Det kan være prioriteringer som må taes som du bare må akseptere. Når du beskriver at «sjefen har gåve fan» (regner med at det betyr «gitt faen»?) så tenker jeg at du må tenke deg litt om. Ja, det finnes narsesistiske og late ledere der ute, men egentlig så er de ytterst ytterst få. De fleste ledere gjør prioriteringer en ansatt ikke har innsikt i hver eneste dag, og de fleste har oftes mer å gjøre i livet sitt en at de bevisst går inn for å gjøre livet til en ansatt/lærling vanskelig. Så ha litt is i magen Si gjerne meningen din på møtet, men ha litt is i magen og forsøk å se ting litt i perspektiv. Anonymkode: 6b85d...bc5
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #15 Skrevet 21. september 2018 Gåve fan? Anonymkode: fb4ec...ed2
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #16 Skrevet 21. september 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Har kontakta sjefen i dag og sakt min meining. Skal inn til møte med sjefen neste veke. Anonymkode: b447b...100 Godt møtet ikke er før neste uke, da får du tid til å roe deg ned litt... Ikke bruk tiden til å hisse deg opp, bruk den til å roe deg ned. Vær litt ydmyk, la sjefen få forklare deg hvorfor den andre personen har gått foran deg. Kanskje har du rett, at sjefen er en dritt som har "gitt faen", men det kan også hende du tar fei og sjefen har en god grunn til å gjøre på denne måten. Da gjør du noe veldig feil ved å angripe før du har fått forklaring.... Anonymkode: 1a12c...db1
Anonym bruker Skrevet 21. september 2018 #17 Skrevet 21. september 2018 Da må det være forskjell fra fylke til fylke,for i vår kommune er det ikke hver enkelt arbeidsplass som gir dato for fagprøve. Den ansatte del i samarbeid med sin veileder(som er for alle lærlingene i hele kommunen) melder inn relevant praksis og lærlingetid,og så er det fylket som vurderer om det er tilstrekkelig eller om vedkommende mangler noe. Så får arbeidsgiver utlevert en dato for fagprøven,og må rette seg etter dette. Anonymkode: 61784...df9
Anonym bruker Skrevet 25. september 2018 #18 Skrevet 25. september 2018 Hvordan går det med dette tro. Har HI fått beskjed om at hun ikke er klar til fagprøve og at den andre personen trolig kan stå etter normal lærlingetid?slik at vedkommende oppfølges normalt selv om Hi mener vedkommende bør holdes tilbake til den som begynte først er ferdig? Anonymkode: 18d56...df0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå