Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #1 Skrevet 20. september 2018 http://www.essensielt.com/2017/01/02/jon-hustad-provokatoren-fra-sondre-sunnmore/25/ Jon Hustad mener velferdsstaten er i ferd med å gå til helvete. Han har foreslått det han kaller ”60-60-60-reformen” hvor arbeidsledige får 60 prosent av lønnen sin – det samme som de uføretrygde og sykemeldte vil få. Han er også blitt kalt kvinnehater fordi han konstaterer at kvinner i snitt – gjennom et livsløp – får langt mer i lønn og overføringer fra staten enn menn. * Hva mener du, må det kuttes i sykelønn, AAP og uføretrygd? Anonymkode: ae9ed...717
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #2 Skrevet 20. september 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: http://www.essensielt.com/2017/01/02/jon-hustad-provokatoren-fra-sondre-sunnmore/25/ Jon Hustad mener velferdsstaten er i ferd med å gå til helvete. Han har foreslått det han kaller ”60-60-60-reformen” hvor arbeidsledige får 60 prosent av lønnen sin – det samme som de uføretrygde og sykemeldte vil få. Han er også blitt kalt kvinnehater fordi han konstaterer at kvinner i snitt – gjennom et livsløp – får langt mer i lønn og overføringer fra staten enn menn. * Hva mener du, må det kuttes i sykelønn, AAP og uføretrygd? Anonymkode: ae9ed...717 AAP og uføre har jo allerede 66% av lønnen. Nei, jeg synes ikke at det skal kuttes enda mer, synes heller ikke det skal kuttes i sykelønnen. Anonymkode: 8d981...fef
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 Ja. Kan godt kutte. Går fint an å overleve på mindre. Og det skal lønne seg å jobbe. Anonymkode: 55002...af1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja. Kan godt kutte. Går fint an å overleve på mindre. Og det skal lønne seg å jobbe. Anonymkode: 55002...af1 Lavtlønnsyrker er jo allerede såpass dårlig betalt at 66% er krise nok Anonymkode: 8d981...fef
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Det er jo bedre å senke taket, si at max utbetaling er 66% av 5 G istedenfor 6 G. Da vil ikke de lavest lønnede rammes og bli fattigere enn de trenger, mens de rikeste må belage seg i større grad av å være godt forsikret og spare selv i tilfelle de blir uføre. Anonymkode: 31fc4...650
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 49 minutes ago, Anonym bruker said: Det er jo bedre å senke taket, si at max utbetaling er 66% av 5 G istedenfor 6 G. Da vil ikke de lavest lønnede rammes og bli fattigere enn de trenger, mens de rikeste må belage seg i større grad av å være godt forsikret og spare selv i tilfelle de blir uføre. Anonymkode: 31fc4...650 Det vil nok føre til ytterlige motvilje til å betale skatt for de med gode inntekter og allerede betaler mye skatt. Anonymkode: ae9ed...717
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Får bare håpe det ikke får tilbakevirkende kraft😉 Anonymkode: 26c52...3d2
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 Jeg syns hverken de skal kutte %-en eller senke taket. Ingen ønsker å ende opp på AAP eller å bli uføre, de fleste har lån og et liv basert på den inntekten man har. Og hva dersom det er den i familien som har høyest inntekt som må gå ned til 60% av lønnen (eller 60% av 6G) og partneren er i et lavtlønnsyrke? Tror det vil være vanskelig for det fleste. 6 G er heller ikke så mye, det er rundt kr 575.000,- i året, ikke langt over gjennomsnittlønnen i Norge, er derfor veldig mange som tjener endel mer så den bår heller heves slik at det bare rammer de med virkelig god inntekt. Eventuelt kan taket varieres med hvor man bor, i områder med høye boligomkostninger (boligpris og pris i leiemarkedet) vil taket være høyere. Anonymkode: 3940e...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 Jeg syns det er utrolig at Norge faktisk betaler 100% sykepenger i et helt år! Jeg mener at sykelønn burde gå ned til aap/uføre sats på 66% etter mye kortere tid, 3 måneder maks. Da ville også folk sette mer press på at helsekøene forsvinner. Det er galskap å la folk i beste alder sittende hjemme og vente i ukes- og månedsvis på nødvendig behandling istedet for å få dem frisk og på jobb igjen. Anonymkode: 7cb29...32e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns hverken de skal kutte %-en eller senke taket. Ingen ønsker å ende opp på AAP eller å bli uføre, de fleste har lån og et liv basert på den inntekten man har. Og hva dersom det er den i familien som har høyest inntekt som må gå ned til 60% av lønnen (eller 60% av 6G) og partneren er i et lavtlønnsyrke? Tror det vil være vanskelig for det fleste. 6 G er heller ikke så mye, det er rundt kr 575.000,- i året, ikke langt over gjennomsnittlønnen i Norge, er derfor veldig mange som tjener endel mer så den bår heller heves slik at det bare rammer de med virkelig god inntekt. Eventuelt kan taket varieres med hvor man bor, i områder med høye boligomkostninger (boligpris og pris i leiemarkedet) vil taket være høyere. Anonymkode: 3940e...627 Synes de som får mest nå, allerede får nok. Man bør vel heller gjøre noe med de som får minst? Jeg ble syk på slutten av min bachelorgrad. Dermed får jeg laveste sats AAP, jeg er helt alene med 2 barn, og har 2004000 i året, dette skal jeg klare å forsørge meg og mine 2 barn på. De som har godt betalte jobber, har vel ofte forsikringer osv, som gjør at de får ganske grei utbetaling. Anonymkode: 935b6...57a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes de som får mest nå, allerede får nok. Man bør vel heller gjøre noe med de som får minst? Jeg ble syk på slutten av min bachelorgrad. Dermed får jeg laveste sats AAP, jeg er helt alene med 2 barn, og har 2004000 i året, dette skal jeg klare å forsørge meg og mine 2 barn på. De som har godt betalte jobber, har vel ofte forsikringer osv, som gjør at de får ganske grei utbetaling. Anonymkode: 935b6...57a Og siden du faktisk har en utdanning burde din AAP bli beregnet ut fra forventet inntekt, ikke ut fra hva du faktisk tjente før du ble syk... Anonymkode: 3940e...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg syns det er utrolig at Norge faktisk betaler 100% sykepenger i et helt år! Jeg mener at sykelønn burde gå ned til aap/uføre sats på 66% etter mye kortere tid, 3 måneder maks. Da ville også folk sette mer press på at helsekøene forsvinner. Det er galskap å la folk i beste alder sittende hjemme og vente i ukes- og månedsvis på nødvendig behandling istedet for å få dem frisk og på jobb igjen. Anonymkode: 7cb29...32e Tror ikke 1 år er på grunn av helsekøen, men mer fordi mange faktisk trenger 1 år for å bli frisk nok til å komme tilbake til jobb Anonymkode: 3940e...627
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synes de som får mest nå, allerede får nok. Man bør vel heller gjøre noe med de som får minst? Jeg ble syk på slutten av min bachelorgrad. Dermed får jeg laveste sats AAP, jeg er helt alene med 2 barn, og har 2004000 i året, dette skal jeg klare å forsørge meg og mine 2 barn på. De som har godt betalte jobber, har vel ofte forsikringer osv, som gjør at de får ganske grei utbetaling. Anonymkode: 935b6...57a Den årslønna skjønte jeg ikke, skrivefeil? Anonymkode: fe1ae...073
Hjertefru Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 Jeg er enig med Hustad i mye, men ikke i kutt av sykelønna. Dette fordi det vil ramme veldig urettferdig. Folk med flexibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor vil komme bedre ut av det enn arbeidstakere med fex direkte pasientkontakt der det er fare for fex smitte og folk i lavtlønte sliteryrker.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 Så hvis man som lavtlønnet blir rammet av en alvorlig sykdom, skal man også måtte bekymre seg for økonomien på toppen av det? Jeg selv har vært syk hjemme i over et halvt år med en alvorlig sykdom. Jeg kan ikke beskrive hvor stressende situasjon det var og kan knapt forestille meg hvor ille det hadde vært hvis jeg på toppen av det hele måtte bekymre meg for å få lønnen min kuttet med 1/3 del! Jeg tenker at største parten av de som synes dette er en bra idé, er folk som sitter godt i det (mtp økonomi/fleksibel jobb) eller de som aldri har opplevd mer alvorlig sykdom enn forkjølelse.. Evt begge deler. Anonymkode: 9463b...e7a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 Tviler på at dere som så bastant mener at sykelønna skal kuttes har opplevd alvorlig sykdom og en lang vei for å komme tilbake i jobb... Etter å ha vært igjennom feks tøff cellegiftbehandling er det ikke bare å kaste sykehusskjorta og hive seg ut i full jobb igjen... Selv hvor mye topplokket vil - så har kroppen blitt brutt ned i flere måneder og trenger tid på å komme seg tilbake, om den noen gang klarer det... Da er det ikke akkurat til hjelp å måtte bekymre seg for økonomien i tillegg!! Anonymkode: 42080...b1f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 17 minutes ago, Anonym bruker said: Tviler på at dere som så bastant mener at sykelønna skal kuttes har opplevd alvorlig sykdom og en lang vei for å komme tilbake i jobb... Etter å ha vært igjennom feks tøff cellegiftbehandling er det ikke bare å kaste sykehusskjorta og hive seg ut i full jobb igjen... Selv hvor mye topplokket vil - så har kroppen blitt brutt ned i flere måneder og trenger tid på å komme seg tilbake, om den noen gang klarer det... Da er det ikke akkurat til hjelp å måtte bekymre seg for økonomien i tillegg!! Anonymkode: 42080...b1f Sant nok, men er du langtidssyk over 1 år må du over på AAP og får kun 66%. Er det "rettferdig"? Anonymkode: ae9ed...717
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå