Gå til innhold

Dere har en merkelig definisjon på taushetsplikt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det igjen og igjen her inne, senest i innlegget "har barnehagen ingenting den skulle sagt", hvor HI tror at hun hadde brutt taushetsplikten dersom det skisserte scenarioet var fra virkeligheten og hun jobbet i den aktuelle barnehagen.

Altså: Man bryter IKKE taushetsplikten når man forteller anonymt om situasjoner som har oppstått på jobb, det være seg som lærer, sykepleier, barnehageansatt eller annet. Forutsetningen er da selvsagt at det er mulig å anonymisere fullstendig, dvs at situasjonen ikke må være så unik at det er mulig for noen å gjette seg frem til hvem det gjelder.

Hvis man forteller at man jobber på et pleiehjem et udefinert sted i Norge, og at en av de eldre der er senile og forteller om en episode som det ikke er uvanlig at en senil person kan gjøre, har man IKKE brutt taushetsplikten.

Anonymkode: e6a64...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Men du skal trå veldig varsomt og bevisst. Og ikke alle bor i samfunn hvor det går å anonymisere. Jeg overhørte to sykepleiere på en kafé som snakket om en felles navngitt pasient. Jeg visste jo ikke hvem pasienten er men de burde helt klart vært mer bevisste.  Mange er redde for å gjøre feil og velger derfor å la det helt være.

Anonymkode: 9dc23...510

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Men du skal trå veldig varsomt og bevisst. Og ikke alle bor i samfunn hvor det går å anonymisere. Jeg overhørte to sykepleiere på en kafé som snakket om en felles navngitt pasient. Jeg visste jo ikke hvem pasienten er men de burde helt klart vært mer bevisste.  Mange er redde for å gjøre feil og velger derfor å la det helt være.

Anonymkode: 9dc23...510

Hvis de sitter på kafe og snakker om navngitte pasienter, så bryter de taushetsplikten.

Anonymkode: 31939...785

Skrevet

Det har du naturligvis rett i. Men Norge er et veldig lite land, og i det øyeblikk noen kan identifisere personen(e) det snakkes om, så er det brudd på taushetsplikten. Og så er det noen som da velger heller å tie litt for mye enn å snakke litt for mye. Personlig synes jeg det er bedre at noen holder absolutt tett, enn at de snakker litt og beveger seg på grensen av taushetsplikten. For det er så fryktelig lett å bikke over til feil side, når man holder på med en slik balansegang. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser det igjen og igjen her inne, senest i innlegget "har barnehagen ingenting den skulle sagt", hvor HI tror at hun hadde brutt taushetsplikten dersom det skisserte scenarioet var fra virkeligheten og hun jobbet i den aktuelle barnehagen.

Altså: Man bryter IKKE taushetsplikten når man forteller anonymt om situasjoner som har oppstått på jobb, det være seg som lærer, sykepleier, barnehageansatt eller annet. Forutsetningen er da selvsagt at det er mulig å anonymisere fullstendig, dvs at situasjonen ikke må være så unik at det er mulig for noen å gjette seg frem til hvem det gjelder.

Hvis man forteller at man jobber på et pleiehjem et udefinert sted i Norge, og at en av de eldre der er senile og forteller om en episode som det ikke er uvanlig at en senil person kan gjøre, har man IKKE brutt taushetsplikten.

Anonymkode: e6a64...4bf

Jeg er HI i innlegget om barnehagen. Jeg har en jobb der jeg har taushetsplikt (ikke barnehage). Jeg vet hva brudd på taushetsplikt er, og hva som ikke er det. Grunnen til at jeg skrev som jeg gjorde, var at jeg veldig mange ganger har sett folk skrike opp om brudd på taushetsplikt i akkurat slike innlegg, og jeg ville være føre var og hindre det. 

Anonymkode: 83c36...dc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...