Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #1 Skrevet 20. september 2018 Var bedøvelse i det hele tatt et tema? Anonymkode: cf7e2...41a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #2 Skrevet 20. september 2018 Uten bedøvelse. De sa til meg at det var så mye styr å finne frem utstyret, og elevene i småklassene pleide å greie seg bra uten. Da torde jeg ikke si at jeg trengte det. Var et helvete hos den tannlegen og har slitt veldig med å gå til tannlegen som voksen. Anonymkode: 8447e...ca9
litekreativtbrukernavn Skrevet 20. september 2018 #3 Skrevet 20. september 2018 Samme som over, det var no mercy (på 90-tallet) Eneste gangen jeg fikk var når jeg måtte trekke en jeksel. Dette var i 1.klasse. Så var det rett på SFO. Husker når bedøvelsen gikk ut så var det så vondt. Jeg gikk tilbake, og gråt -Men nei, dette kunne de ikke gjøre noe med. ...i flere timer satt jeg under et tre ute å gråt, til jeg ble hentet av min mor (til vanlig tid kl 17)
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #4 Skrevet 20. september 2018 Husker ikke helt hva som sjedde i tidlig skolealder, men husker fra 2-3 klasse at jeg takket nei til bedøvelse, da jeg hadde sprøyteskrekk. Tror jeg hadde bedøvelse første gang når jeg var 16-17. Det var jo en helt annen verden. Anonymkode: 06d9d...b01
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #5 Skrevet 20. september 2018 Ja, helt uten å få tilbudet engang - ingen nåde. Anonymkode: df00a...fe0
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #6 Skrevet 20. september 2018 Ja, men jeg bruker det sjelden nå heller. Anonymkode: 8e03c...e04
Spanskeflua Skrevet 20. september 2018 #7 Skrevet 20. september 2018 Det var slik som nå,at små hull bores uten bedøvelse og større hull med bedøvelse. Jeg var hos skoletannlegen på 80-tallet
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #8 Skrevet 20. september 2018 Jeg er født i 76 så var hos skoletannlegen på 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet. Hos min skoletannlege fikk jeg alltid tilbud om bedøvelse og min lærerinne fulgte alltid godt med på de barna som hadde vært hos tannlegen resten av skoledagen for å sikre at barna ikke hadde vondt når bedøvelsen gikk ut. Anonymkode: 212bf...b38
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #9 Skrevet 20. september 2018 Ja, uten bedøvelse, men jeg hadde bare mindre hull, så det kan ha noe med saken å gjøre. Jeg har også veldig høy smerteterskel, så det har aldri vært noe problem for meg. Anonymkode: 06dad...498
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #10 Skrevet 20. september 2018 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, helt uten å få tilbudet engang - ingen nåde. Anonymkode: df00a...fe0 Samme hos oss. Fikk aldri tilbud, og jeg turte heller ikke spørre. Anonymkode: 24ba3...290
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #11 Skrevet 20. september 2018 Ingen bedøvelse. Han var stor og strek og veldig hardhendt. Han boret opp alle jekslene mine og fylte dem med amalgam selv om jeg ikke hadde hull. En tragedie. Anonymkode: ba5bd...bbf
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #12 Skrevet 20. september 2018 Slik er det fremdeles. Jeg har snakket med flere tannleger om dette. Når barna får sprøyte gjør det vondere enn selve boringen. Når de har fått sprøyte blir de redde og motsetter seg resten av behandlingen, nekter å åpne munnen osv. Barn som fremdeles går til skoletannlege har ofte hull som er overflatiske, små hull som ikke er i nærheten av nerver, og da er det heller ikke behov for bedøvelse. Anonymkode: 349e3...aab
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #13 Skrevet 20. september 2018 Trenger sjelden bedøvelse når man borer tenner. Det er sjelden de trenger gå så dypt at de treffer nerver. For en haug med pysete kyllinger det er her inne. 😂😂😂 Anonymkode: 36594...38d
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #14 Skrevet 20. september 2018 2 hours ago, Anonym bruker said: Trenger sjelden bedøvelse når man borer tenner. Det er sjelden de trenger gå så dypt at de treffer nerver. Det gjør vondt lenge før de treffer en nerve. Blir nerven eksponert må tannen rotfylles. Anonymkode: cf7e2...41a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #15 Skrevet 20. september 2018 3 hours ago, Anonym bruker said: Slik er det fremdeles. Jeg har snakket med flere tannleger om dette. Når barna får sprøyte gjør det vondere enn selve boringen. Hva? Gjør det vondt å få bedøvelse? Merkelig, jeg kjenner ingen smerte da. Anonymkode: cf7e2...41a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #16 Skrevet 20. september 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hva? Gjør det vondt å få bedøvelse? Merkelig, jeg kjenner ingen smerte da. Anonymkode: cf7e2...41a Å få bedøvelse er jo kjempevondt Anonymkode: be9bf...c44
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #17 Skrevet 20. september 2018 I "gamle dager" borret de vel mye mer overfladisk enn i dag? Alle nestehull ble borret, og de var jo egentlig bare i ytterste emaljen. Trengte ikke bedøvelse for all den borringen der.... I dag borres ikke nestenhull, de holdes bare øye med, så de borres når de endrer seg og vokser. Anonymkode: 101a6...dac
Leeloo76 Skrevet 20. september 2018 #18 Skrevet 20. september 2018 Jeg hadde sprøyteskrekk og tok kun bedøvelse om de skulle borre dypt. Verre var det da de skulle trekke en melketann de mente var løs (jeg fikk de nye tennene bak eller foran de gamle så melketennene ble ikke "dyttet" ut som de skulle). De trakk uten bedøvelse, endte med at assistenten holdt meg i stolen mens tannlegen dro, tafatte mamma hadde ikke vett til å stoppe dem. Jeg slet med tannlegeskrekk i maaaange år etter det, heldigvis kommet over det i voksen alder (den tanna var ikke litt løs en gang, hadde lang rot). Den tannlegen var forresten beryktet; det ble startet en FB tråd på det lokale forumet og sikkert 100 stk. hadde tannlegeskrekk etter noen runder med samme dama. Jeg foreslo massesøksmål
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #19 Skrevet 20. september 2018 Fikk ikke tilbud om det nei hos skoletannlegen på 90-tallet. Hardhendt var hun også. Da jeg spurte en gang så sa hun bare at det ville koste meg 400 kr. Det var mye penger for meg, så jeg tok smerten i stedet 😫 Anonymkode: cb20e...de7
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #20 Skrevet 20. september 2018 1 hour ago, Anonym bruker said: Å få bedøvelse er jo kjempevondt Anonymkode: be9bf...c44 Rart, eneste jeg syntes er litt vondt er å bedøve fortennene oppe. Anonymkode: cf7e2...41a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2018 #21 Skrevet 20. september 2018 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen bedøvelse. Han var stor og strek og veldig hardhendt. Han boret opp alle jekslene mine og fylte dem med amalgam selv om jeg ikke hadde hull. En tragedie. Anonymkode: ba5bd...bbf Sånn var min også 😕 har kjeften full nå av gamle fyllinger som løsner I oppland? Anonymkode: 5b8aa...486
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå