Gå til innhold

Har foreldrene dine et sunt kosthold?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mamma drikker ikke brus og spiser ikke godteri. De spiser fisk 3-4 dager i uken, grønnsaker og poteter hver dag. 

Faren min vet jeg ikke. Han påstår han lever kjempesunt, men blir feitere for hver gang jeg ser han.

Jeg drikker cola hver dag, grønnsaker om jeg gidder, ikke så ofte poteter, masse godteri. Men helt vanlige middager

Anonymkode: c6b33...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi hadde da jeg vokste opp så jeg har heldigvis gode vaner i baggasjen. Jeg har et ok, vanlig kosthold. Grønnsaker, vann som tørstedrikk, hjembakt grovt brød, gotteri innimellom, fisk flere ganger i uka osv. Tror vi har det som folk flest

Anonymkode: 31653...79d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig sunt og variert kosthold på oss alle sammen. Ikke perfekt, men helt greit.

Faren min spiser for mye og er tjukk, men det han spiser er sunt.

 

Anonymkode: f01c7...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de spiser sunt og variert. Lite/ingenting brus og godteri, kaker til selskaps, men ikke i det daglige.

Mamma var streng med godteri i oppveksten vår og jeg hadde noen år der jeg tok igjen for det og hadde nokså høyt inntak av brus og godteri. Men samtidig har jeg alltid hatt et sunt og variert kosthold, også etter at jeg flyttet for meg selv. Alltid vært normalvektig da. Er noen år siden jeg tok til fornuften og kuttet ned på sukkerinntaket, de siste to årene har jeg hatt et veldig lavt sukkerinntak. Jeg er veldig gald i frukt og grønt og kan godt spise det til helgegodt i stedet for vanlig godteri.

Anonymkode: 4817e...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Veldig. De har ordning på vitaminer, proteiner, sunt fett og riktig mengde mat. Jeg er vokst opp med råkost og skumma melk. 

Selv foretrekker jeg nok ganske sunn mat som basis, havregrøt til frokost og mye vegetar. Jeg er ikke glad i burgere, pølser, smør, salami, rømme og mye annen såkalt kosemat. Men jeg har et slitsomt forhold til søtsaker og chips som eskalerer i et overspisingsproblem. Dessverre. 

Anonymkode: d868f...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett helt greit sundt og variert kosthold, eneste er fisk som ikke er veldig ofte på menyen. Min søster og svoger fikk ett strengt kostholdsprogram de måtte følge når de var på landslaget for mange år siden. Eller de trodde det var strengt helt til de begynte å regne og se på hva vi spiste hjemme. Minimale endringer de måtte gjøre, igrunn bare de få late middagene vi hadde innimellom når ingen gadd å være på kjøkkenet og de var igrunn helt greie siden det var så sjeldent. Godteri har mine foreldre alltid hatt på bordet, så ikke noe godteforbud der. Men ingen av oss har spist mye, så den ene posen med fox kunne gjerne ligge i skålen i to uker og vi fem huset spiste det vi ville, når vi ville. Det skjedde en sjelden gang godtet forsvant samme dag, men det var vel en gnag i skuddåret. 

Jeg har nok ganske likt kosthold nå, muligens litt sunnere siden jeg har begynt å like litt nye ting. Spiser mer godteri nå enn før etter jeg bodde med en mann med unger som mente snop bare var på lørdag og i mengder, så jeg kjenner det har satt sitt preg selv om det nå begynner å endres. 

Anonymkode: 6e9e1...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 1970- og -80-tallet, og kostholdet mine foreldre har i dag er vel omtrent det som den gang ble fremhevet som sunt og bra. Grovbrød som basis for frokost, lunsj og kveldsmat. Middag er alltid med poteter og grønnsaker til, og gjerne de tradisjonelle sesongvarene. Mye frukt. Melk til brødmaten, og da ekstra lett (som det ikke heter lenger, men jeg husker ikke prosenten så jeg kaller det det likevel).

Svært sjelden godterier. Ingen av dem drikker brus, men en gang i mellom kan de ta seg et glass øl eller vin. 

Jeg har nok tatt med meg mye av vanene deres, men jeg er litt mer eksperimentell når det gjelder middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, de spiser mye fisk, så der er de innafor. Men det er utrolig kjedelig mat; Kokt en-eller-annen-fisk, poteter og kanskje noen gulrøtter. Aldri hverken kjøtt fisk tilberedt litt spennende, lite krydder, lite grønt. Min mor hater matlaging, jeg ble fostret opp på Toro og den evinnelige triste fisken. Min far laget aldri mat.

Jeg fikser ikke kokt fisk, vi lager mat med mye krydder, mye grønnsaker og liker å prøve nye ting. Så vi er ikke særlig like, nei.

Anonymkode: 1959f...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi mor har nok ikke det mest sunne kostholdet.

Hun bor nå i en omsorgsbolig og kan egentlig ikke helt ta vare på seg selv. Det går dessverre i mye mat som kan varmes opp i mikroen eller Fjorland middager. Hun prøver da, men jeg ser at det er ikke bra nok. 

Anonymkode: dc706...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre spiser mer tradisjonelt enn oss. Men de lager mye, god husmannskost. Stort sett hjemmebakt brød og knekkebrød.

Mor spiser lavkarbo i perioder, hun er overvektig. Generelt spiser de mye grønnsaker, kjøtt og fisk, men har fått inn flere usunne snacks/kos-vaner på kvelden enn vi hadde da jeg var barn. 

Vi er glade i blant annet indisk, thai, sushi, og bruker mye ingefær, chili, hvitløk, urter og diverse krydder i de fleste middager. Så middagsvanene våre er helt ulike. De andre måltidene, med grovt brød, havregrøt o.l. er nok ganske like. I tillegg drikker mannen og jeg alt for mye pepsi Max, og klarer ikke alltid å begrense godteri-inntaket, selv om vi forsøker. 

Anonymkode: ff33c...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa sliter med div psykiske problemer og i perioder er han bulimisk og i andre perioder anorektisk, han har alltid spist veldig usunt, men er mager å se til. Han har f.eks spist to ganger i døgnet, havregyn med melk om morgenen og middag til middagstid, eller han har dyttet i seg masse bakerivarer og spydd etterpå osv. Hans kosthold er ingenting å trakte etter.

Mamma var veldig tradisjonell i min oppvekst på 80-tallet, grovt brød og middag hver dag, mye poteter. Lørdagsgodt og brus bare til høytider og bursdag. Nå som voksen spiser hun mer snop og har oftere brus, men er fremdeles slank og ganske sunn.

Selv er jeg ganske sunn, spiser frokost, lunsj og middag med forholdsvis sunn mat, men spiser helt klar mer snop som voksen enn som barn. Vi har brus hver helg, både fredag, lørdag og kanskje søndag.

Anonymkode: 32409...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Veldig. De har ordning på vitaminer, proteiner, sunt fett og riktig mengde mat. Jeg er vokst opp med råkost og skumma melk. 

Selv foretrekker jeg nok ganske sunn mat som basis, havregrøt til frokost og mye vegetar. Jeg er ikke glad i burgere, pølser, smør, salami, rømme og mye annen såkalt kosemat. Men jeg har et slitsomt forhold til søtsaker og chips som eskalerer i et overspisingsproblem. Dessverre. 

Anonymkode: d868f...9c0

Skummet melk er ikke sunt da. 

Anonymkode: dc7fe...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skummet melk er ikke sunt da. 

Anonymkode: dc7fe...ce5

Neida, men det var det på 70-tallet🙂

Anonymkode: d868f...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skummet melk er ikke sunt da. 

Anonymkode: dc7fe...ce5

Hva er galt med skummet melk?

Anonymkode: 6399b...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma bor alene, og er ikke spesielt sunn i matveien desverre. Middagene var litt sunnere når jeg vokste opp og pappa levde. Nå blir det veldig ofte lettvinn mat, og da kuttes grønnsaker ofte ut. Nå spiser hun lite fisk og lite grønnsaker. Jeg er vokst opp med at makaronistuing mer eller mindre ble regnet som en grønnsak. Hun spiser mest tradisjonell mat som kjøttkaker og stekt flesk, er veldig raus med smør, gjerne uten grønnsaker og bruker endel halvfabrikata, veldig lite lages fra bunnen av. Hvis det brukes grønnsaker er det litt kjedelig som grønnsaksblandinger eller ihjel kokte gulrøtter. Mye brødmat og veldig søtt syltetøy.

Jeg spiser masse grønnsaker hver dag, men utstår ikke kokte grønnsaker. Jeg bruker veldig lite halvfabrikata og lager det meste fra bunnen av. Lager nesten aldri typisk tradisjonell middag.

Anonymkode: 6399b...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Faren min spiser ikke fisk, så da ble det aldri fisk da min mor lagde mat etter pappas gane. Han liker heller ikke fjærkre, så hos oss gikk det mest i rød kjøtt. Vegetar 1-2 ganger i uka, men da var det gjerne søt middag som risgrøt eller pannekaker.

Grønnsaker var som regel ihjelkokt. Blomkålen var etter min fars mening rå inntil gaffelen sank gjennom. Så med smeltet smør var et jo deilig. Det ble riktignok aldri hel- eller halvfabrikat, og vi drakk aldri brus.

Jeg lager mye mer spennende mat, også alt fra bunn. Dessverre liker barna her kun få grønnssaker, det begrenser min kreativitet da jeg ikke liker plukking. Da har jeg heller grønnsaker ved siden.

Anonymkode: 10aef...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de er sunne i dag. Da jeg vokste opp var det mye syltetøy, nugatti og ferdigmat. Grandiosa var populært og ofte hermetikk. Vi drakk o’boy til alle måltider og spiste mye corn flakes med masse sukker eller honni corn. Godteriskåler sto fremme hele tiden, alltid sjokolade tilgjengelig. Har aldri vært en som fråtser og godteriet fikk stå i fred. Er i dag veldig sunn, men har videreført godteri og nugatti tilgjengelig. Barna mine spiser i blant, men lå som oftest kaste det på grunn av dato. 

Anonymkode: b510a...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2018 den 12.48, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med skummet melk?

Anonymkode: 6399b...a71

De har erstattet naturlig fett med sukker. Ja til fullfete meieriprodukter 😊

Anonymkode: dc7fe...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt, passelig sunt kosthold hos både mor/stefar og far/stemor tror jeg. Samme med meg, vanlig mat i hverdagen og koser oss med godt i helgene og sånt.

Anonymkode: d3934...1f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har erstattet naturlig fett med sukker. Ja til fullfete meieriprodukter 😊

Anonymkode: dc7fe...ce5

Tull. De har ikke tilsatt sukker til melken.

Anonymkode: f01c7...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

De har erstattet naturlig fett med sukker. Ja til fullfete meieriprodukter 😊

Anonymkode: dc7fe...ce5

Nei, det har de da ikke gjort. Greit å vite hva du snakker om kanskje, det er akkurat like mye sukker i helmelk som i skummet melk

Anonymkode: 6399b...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...