Gå til innhold

Kan man spørre pent om....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen som bor ved siden av har ett stort kratt inntil gjerdet vårt. Kartet er blandet med hekk, ugress og alle mulige vekster som vokser vilt. Det er myye snegler og brunsnegler l krattet. Krattet strekker seg foran hele huset vårt og er trolig 4-5m i bredden og 1 1/2m høyt.  Dette er en bladhekk hvor bladene blåser over til oss på høsten, eller råtner inni hekken. Dette med bladene hos oss er greit, sånt må man regne med. Går det an å spørre om noe kan gjøres? Mannen er nok i 50-årene og normalt sprek. Eller er det frekt?

Anonymkode: 8e34a...821

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det meste er lov å spørre om, så lenge man gjør det på en fin måte :) Selv ville jeg nok tilbudt meg å hjelpe til, siden det er «for min skyld» -hvis du skjønner? 

Anonymkode: 4c08e...b20

Skrevet

Selvfølgelig kan dere det, verste som kan skje er at dere får et nei...

Anonymkode: 4e55c...bbc

Skrevet

Naboens vekster og ting på eiendommen skal ikke være til sjenanse for de rundt. Så har de ting som drysser uvanlig mye, tiltrekker seg skadedyr, tar sol eller henger over grensen skal eieren gjøre tiltak. Høres ut som en nabo dekker flere av disse.

Anonymkode: 4b567...65a

Skrevet

Dere kan jo spørre pent, en gang, men dere kan ikke forvente at naboen gjør noe med det.

Krattet er lavt og jeg forstår ikke helt hva som er problemet med den. Hekk inntil naboeiendommen er lov og en hage trenger ikke se ut som en park.

Anonymkode: ddfbe...ae9

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Naboens vekster og ting på eiendommen skal ikke være til sjenanse for de rundt. Så har de ting som drysser uvanlig mye, tiltrekker seg skadedyr, tar sol eller henger over grensen skal eieren gjøre tiltak. Høres ut som en nabo dekker flere av disse.

Det er tydeligvis et lavt kratt spm ikke kan ta sol. Det står ingenting om at det henger inn over grensen og snegler er det stort sett alle steder. Juridisk tror jeg ikke hi har noen sak, men det kan jo hende naboen er grei likevell.

Skrevet

Kartet er lavt, det sjenerer ikke for sola vår. Det vokser inn på vår side av gjerdet da. Men det er sjenerende. Det er såpass bredt og inneholder alle mulige vekster både busker og snegler. Det er bare skikkelig ustelt. 

Hi

Anonymkode: 8e34a...821

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tydeligvis et lavt kratt spm ikke kan ta sol. Det står ingenting om at det henger inn over grensen og snegler er det stort sett alle steder. Juridisk tror jeg ikke hi har noen sak, men det kan jo hende naboen er grei likevell.

Jeg så ikke heller at krattet tok sol og hang over grensen. Jeg ramset bare opp det mest grunnleggende og så at naboen dekket iallfall noen av disse tingene.

Snegler har alle hager ja, men høres ut som krattet tiltrekker seg ekstra mye. Så skaper det en yngleplass har HI absolutt noen kort å jobbe med.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg så ikke heller at krattet tok sol og hang over grensen. Jeg ramset bare opp det mest grunnleggende og så at naboen dekket iallfall noen av disse tingene.

Snegler har alle hager ja, men høres ut som krattet tiltrekker seg ekstra mye. Så skaper det en yngleplass har HI absolutt noen kort å jobbe med.

Jeg har aldri hørt om noen som har fått juridisk medhold i at de må fjerne vegetasjon på grunn av snegler k nabohagen. Hva annet skulle regnes som vesentlig ulempe mener du?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis naboen er vanskelig her, har nok ikke HI mye å fare med, nei. Skal mye til før en hekk på naboeiendommen kan sies å være til vesentlig ulempe eller skade iht naboloven, derav ordlyden "vesentlig"...

Anonymkode: 6eea3...fcc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...