Gå til innhold

15 åring alene hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere? Vi har tenkt oss bort Lør-Søn med lillesøster og 15 åringen vil ikke bli med. Hun får ha ei venninne på overnatting. Hun er ikke i en gjeng det festes i. I helgene er de som regel alltid her, aldri ute å»flyr». Hun har hatt overnatting alene 2 ganger før men da har jeg alltid vært 10 min unna, så jeg har hatt kontrollen. Det jeg er mest redd for er brann... vi har nybygd hus og alt elektrisk er helt nytt. Mulig jeg er hysterisk men. Tenker mest på at de glemmer å ta ut mob.ladere. Har besteforeldre 5 min unna sånn i tilfelle. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 5165b...5f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun fint klart det 2 ganger tidligere med deg 10 minutter unne, klarer hun det helt fint med besteforeldre 5 minutter unna.

Er ikke bestandig like lett for oss foreldre når barna blir eldre, men de har bare godt av å prøve å klare seg selv i kontrollerte og trygge omgivelser som dette er.

Syns du skal dra og kose det med lillesøster jeg

Anonymkode: e5fe5...f85

Skrevet

Jeg bodde for meg selv da jeg var 15 år... Vil tro det går helt fint med dattera din :)

Anonymkode: eeb9a...ced

Skrevet

Jeg flytta ut, gikk på skole og jobba da jeg var 16. Tror det går bra 

Anonymkode: 7c907...a61

Skrevet

Flytta til nabobyen som 15 åring. Hun klarer seg nok fint!

Anonymkode: 6e897...a9e

Skrevet

Forskjell på å være 15 for noen år siden og nå.

nå har man sosiale medier som raskt kan spre at noen er hjemme alene osv. 

Anonymkode: bf339...066

Skrevet

I likhet med de andre over her flyttet jeg også hjemmefra da jeg var 15 år. Jobbet, betalte husleie, vasket klær og hus og gikk på skole. Hun klarer seg fint. 

Anonymkode: e5b65...383

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er bare 8 årsiden jeg var 15 år. Var da alt av sosiale medier da også🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 6e897...a9e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men evnen til å låse døra er uendret.. 

Anonymkode: 0881c...da4

Skrevet

Hysteri, kalles det. Selvfølgelig kan hun være alene hjemme 1 natt! 

Jeg blir helt matt.. 

Anonymkode: 0881c...da4

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva syns dere? Vi har tenkt oss bort Lør-Søn med lillesøster og 15 åringen vil ikke bli med. Hun får ha ei venninne på overnatting. Hun er ikke i en gjeng det festes i. I helgene er de som regel alltid her, aldri ute å»flyr». Hun har hatt overnatting alene 2 ganger før men da har jeg alltid vært 10 min unna, så jeg har hatt kontrollen. Det jeg er mest redd for er brann... vi har nybygd hus og alt elektrisk er helt nytt. Mulig jeg er hysterisk men. Tenker mest på at de glemmer å ta ut mob.ladere. Har besteforeldre 5 min unna sånn i tilfelle. Hva ville dere gjort?

Da jeg var 15 bodde jeg alene for å gå på vg selvfølgelig kan datteren din være hjemme alene en natt hun er ikke 2 år.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får de la være å si det til noen da.  Regner med at foreldrene tar den praten. Og hvis det blir fest, så får det konsekvenser. Man må få prøve seg litt. Få lov til å klare ting og få lov til å feile. 

Anonymkode: 2c528...146

Skrevet

Ja, det bør gå fint 🙂

Skrevet

Det går nok fint, men skjønner at du tenker deg om noen ganger først. Min 16 åring var alene hjemme over natt for første gang i sommer.

Hvor i huttiheita er det dere andre bor, som flytter hjemmefra i en alder av 15?? Finnes det ikke ungdomsskoler/vgs i omkrets av en times busstur el?

Jeg regner med at min eldste kommer til å bo hjemme til etter høgskolestudier, fordi han skal studere i Oslo her vi bor. Veldig rart å se for seg at han skulle være helt på selvstyr i ungdomsskolen etc - de er jo veldig uerfarne og trenger fortsatt veiledning og trygghet hjemmefra- mener jeg iallfall.

Anonymkode: 7427a...a41

Skrevet

Ja jeg er ganske hysterisk for barna mine. Jeg er den irriterende mora som støtt ringer og sender mld;) Hun er gudskjelov ikke den som drikker..ennå.. men nå som hun er i 10 ende regner jeg med at det begynner... Hadde ikke latt henne flytte ut for å gå på skole heller. Vgs får hun ta i bussavstand. Takker for svar, det blir en natt alene, med klar beskjed om hvem som kan være her. Og at det er noen som har kontrollen og følger med. Da får hun bevise at hun klarer det

Skrevet

Det er jo skummelt å slippe taket, men på et eller annet tidspunkt må de jo få prøve seg. Jeg husker hvordan jeg gruet meg til at de skulle gå tre hus bort i veien alene, at de skulle sykle hjem uten meg, at de skulle være med noen hjem for første gang til noen jeg ikke kjente godt - og da eldste skulle være alene hjemme en natt. Alt gikk heldigvis fint, kanskje fordi jeg hadde gitt mange formaninger, kanskje fordi jeg gjorde gode vurderinger av hva de hadde forutsetninger til å klare. 

Skrevet

Jeg flyttet også for meg selv når jeg var 16år, men ikke sjans i havet at jeg ville latt mine være alene om jeg var et stykke unna nå (forløbig er de 8 og 2). Jeg har jobbet mange år i ambulansen, og sett "alt" som kan skje (andre ungdom har funnet ut at noen er alene og "tatt over" huset, akutt sykdom, skade, angstanfall, brann, innbrudd, mm...) . Da er det kjipt å være en time eller mer unna barnet -for det er det de er, per definisjon, av både oss, politi og andre instanser, barn. 

Klart man skal gi barna frihet under ansvar, og "la de gå", men må det innebære å være alene hjemme over natten?

Anonymkode: bea8d...ddc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...