Gå til innhold

Serien parenthood og Max med aspberger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er han realistisk som en med Aspergers? Når de begynner å bli store har de ikke evnen til å lære hvordan de skal oppføre seg? De er vel ofte smarte og husker mye? Husker de ikke da sosiale greier selv om de ikke skjønner dem?

Anonymkode: d44f2...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det slår meg at han fremstilles veldig lite sympatisk og uten evne til å lære av tidligere erfaringer, spesielt ettersom han i serien har Aspergers, som jo er en mildere form, men jeg kjenner ingen (jeg vet om) som er på autismespektrumet, så jeg vet ikke hvor realistisk den er. Jeg ser også The Good Doctor (hvor realistisk er det at en person med autisme, selv med savant syndrom, kan bli kirurg?) og Atypical. Der fremstilles de som å ha litt mer evne til å forstå andres følelser når de får dem forklart, og de lærer til en viss grad av tidligere erfaringer. Hovedkarakteren i Atypical (som ikke er spesifisert som autist eller asperger, bare som "on the spectrum) forklarer det som at det ikke er det at han ikke har empati; når han får forklart at det er en situasjon som tilsier empati er han like empatisk som andre, kanskje mer. Han evner bare ikke alltid å lese situasjonen og sinnstemningen til menneskene rundt seg. 

Jeg mener å ha sett en dokumentar om mannen Rainman var basert på, han hadde også lært seg en del sosiale koder, selv om han ikke alltid forsto dem, slik at han i det minste kunne fake "normale" reaksjoner i situasjoner han hadde øvd på. Jeg har lest et par bøker av en kvinne med autisme, Donna Williams; Ingen ingensteds og Noen noensteds, og ble veldig fascinert av hvordan hun forklarte hva det vil si (for henne) å leve med autisme. 

Anonymkode: 6a300...0a1

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det slår meg at han fremstilles veldig lite sympatisk og uten evne til å lære av tidligere erfaringer, spesielt ettersom han i serien har Aspergers, som jo er en mildere form, men jeg kjenner ingen (jeg vet om) som er på autismespektrumet, så jeg vet ikke hvor realistisk den er. Jeg ser også The Good Doctor (hvor realistisk er det at en person med autisme, selv med savant syndrom, kan bli kirurg?) og Atypical. Der fremstilles de som å ha litt mer evne til å forstå andres følelser når de får dem forklart, og de lærer til en viss grad av tidligere erfaringer. Hovedkarakteren i Atypical (som ikke er spesifisert som autist eller asperger, bare som "on the spectrum) forklarer det som at det ikke er det at han ikke har empati; når han får forklart at det er en situasjon som tilsier empati er han like empatisk som andre, kanskje mer. Han evner bare ikke alltid å lese situasjonen og sinnstemningen til menneskene rundt seg. 

Jeg mener å ha sett en dokumentar om mannen Rainman var basert på, han hadde også lært seg en del sosiale koder, selv om han ikke alltid forsto dem, slik at han i det minste kunne fake "normale" reaksjoner i situasjoner han hadde øvd på. Jeg har lest et par bøker av en kvinne med autisme, Donna Williams; Ingen ingensteds og Noen noensteds, og ble veldig fascinert av hvordan hun forklarte hva det vil si (for henne) å leve med autisme. 

Anonymkode: 6a300...0a1

Ja, jeg også synes han framstilles som veldig usympatisk, ren egoist og at han liksom ikke lærer. Synes det virker litt feil, men jeg vet jo ikke. 

Skrevet

Jeg er absolutt enig, og kan ikke relatere det til min sønn. Jeg har derimot en stesønn som er litt mer lik Max. Stesønnen har ingen diagnose, men burde antakelig hatt det. Han lærer faktisk aldri de sosiale kodene og han er uempatisk. Han synes alltid (!) at det er andre sin feil når noe skjærer seg i kommunikasjonen,eller han føler seg urettferdig behandlet. Mens i absolutt alle andre sitt perspektiv ser man at det starter med at han selv ikke forstår det sosiale samspillet. Han sniker seg unna oppgaver og gjør generelt ikke noe for å glede andre. Så de personene finnes absolutt. Forskjellen er at Max har blitt tett fulgt opp hele veien og da tenker jeg at han burde ha lært litt mer ja. 

Anonymkode: c8353...08f

Skrevet

Det er ikke en urealistisk framstilling. Noen får til det sosiale bedre enn andre, akkurat som i «normalbefolkningen». Folk med samme diagnose er gjerne minst like forskjellige som oss uten en diagnose...

Anonymkode: f27dc...8c7

Skrevet

Har aldri sett aspergers fremstilt realistisk på film og tv-serie.

Anonymkode: f1d0f...bec

Skrevet

Det må i såfall være i Alle i arbeid, men det er en dokumentar.

Anonymkode: f1d0f...bec

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er han realistisk som en med Aspergers? Når de begynner å bli store har de ikke evnen til å lære hvordan de skal oppføre seg? De er vel ofte smarte og husker mye? Husker de ikke da sosiale greier selv om de ikke skjønner dem?

De gjør dessverre ikke det. De lever i " nuet" og forstår ikke sosial komunikasjon. Det er ikke alle med asbergers som er like velfungerende selv om de er høytfungerende til å være autister. 

Skrevet

Jeg kjente igjen mye der. Har jobbet i bolig med unge voksne med forskjellige diagnoser, bl.a aspergers. Jeg husker mange av kommentarene kunne ligne "Max" sine, rett ut, uten filter uten evne til å se eller forstå i særlig grad at de kan såre. Svært opptatt av en eller flere ting, også rågod på disse områdene.

Vi jobbet mye med det sosiale, men det tok tid. Feks om beboeren sa noe stygt om maten vi lagde, hjalp det ikke å si at når du sier sånt om maten blir vi lei oss, vi måtte "plukke av" hver enkelt kommentar etterhvert som de kom. Det måtte være så konkret som mulig.

Anonymkode: 4f2ad...225

Skrevet

Nå har jeg snart sett hele serien, og hvis han oppfører seg slik som folk faktisk gjør skjønner jeg ikke hvordan folk greier omgås disse folka. Det må jo være forferdelig å få et slikt barn! Han Max er jo helt egoistisk, ufyselig og utrolig at familien greier ha ham rundt seg slik uten å klikke. 

Skrevet

Nei, det er ikke realistisk. Mennesker med Aspergers har like mye empati som andre, de har bare ikke en måte å formidle det på. 

Anonymkode: 1a118...cd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...