Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #1 Skrevet 17. september 2018 Heisann! Jeg er nyutdannet og har vært på jakt etter jobb siden jeg ble ferdig med studiene i Juni. I går fikk jeg tilbud om drømmejobben, 100% fast stilling med en veldig god lønn. Jeg har så og si ikke ansiennitet eller erfaring utover noen strøjobber, så dette kom som et stort sjokk på meg! Problemet nå er at jeg er 25 uker på vei, noe jeg ikke fortalte min nye arbeidsgiver i intervjuet, han spurte heller ikke om dette. Siden jeg er kjent med likestillings og diskrimineringsloven vet jeg jo at han ikke har lov til å diskriminere meg fordi jeg er eller planlegger å bli gravid, men sitter likevel med en ekkel følelse av at dette er dårlig gjort, med tanke på at jeg bare kan jobbe til juleferien før jeg går ut i permisjon, altså ca 3 måneder. Må legge til at dette er en stilling med mye ansvar, der jeg er den eneste ansatte på "mitt område". Dillemmaet nå er om jeg skal fortelle han det og si at dersom det er et problem for han, kan jeg takke nei til stillingen (siden jeg vet han ikke har lov til å trekke tilbake tilbudet selv i lys av de nye opplysningene) Samtidig sitter det veldig langt inne å gjøre dette, da jeg faktisk ikke vet om jeg vil få en slik mulighet igjen. Hvordan ville du gått fram i denne situasjonen? Må også legge til at jeg skal til ny ultralyd om en uke for å sjekke morkakens plassering, da jeg har morkaken liggende foran livmoråpningen, noe som i verste fall kan bety at jeg blir sengeliggende dersom den ikke har flyttet på seg. Hva gjør jeg?? Anonymkode: 3330c...7f9
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #2 Skrevet 17. september 2018 Jeg forstår dine tanker, men her må du tenke på deg selv og din fremtid!!! Takk JA til jobben svangerskap og fødsel med påfølgende permisjon er en kort del av et langt arbeidsliv. Forstår at det ikke er optimal timing, men det er ikke alt man kan planlegge jeg ville ikke sagt noe før papirene var signert! Anonymkode: 98b48...539
Anonym bruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 Jeg ville selvsagt takket ja til jobben. og så ville jeg delt permisjonen med far slik at jeg iallefall jobbet deltid etter de obligatoriske ukene til mor😉 Slik løste vi det da vi var i omtrent samme situasjon. Anonymkode: 00c80...1f1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #4 Skrevet 18. september 2018 Si Ja!!! Anonymkode: c124f...ed1
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #5 Skrevet 18. september 2018 Takk ja til jobben ei jeg kjenner fikk lederstilling, selv om hun dukket opp høygravid på intervju, så ikke undervurder arbeidsgiver...kan være de er «moderne» Anonymkode: f13dc...9bb
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #6 Skrevet 18. september 2018 Selvsagt sier du ja til jobben. Gratulerer! :-) Anonymkode: a3720...2d6
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #7 Skrevet 18. september 2018 Takket ja i dag, nå håper jeg bare at han ikke sparker meg når han får vite situasjonen. Må flytte ganske langt, til en helt annen landsdel, for og ta jobben. Anonymkode: 3330c...7f9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #8 Skrevet 18. september 2018 Når har du tenkt til å si i fra at du er gravid da? Anonymkode: fb1a6...076
bønni Skrevet 18. september 2018 #9 Skrevet 18. september 2018 Gratulerer med jobb og beslutning om å takke ja! Det er en litt tøff beskjed å gi arbeidsgiveren din med en gang, men det skal du heve deg over. En seriøs arbeidsgiver har lengre perspektiv enn en svangerskapspermisjon, og har ansatt deg fordi du hadde de beste kvalifikasjoner for stillingen. Og jeg er glad for at alle svarene i tråden fortalte deg at du skulle takke ja. Kvinner med gangsyn :-)
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #10 Skrevet 18. september 2018 Jeg representerer arbeidsgiver. En sånn situasjon er noe vi må tåle og finne løsninger på. Ikke noe å stresse med, sånn er livet! Anonymkode: 72ec5...ddc
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #11 Skrevet 18. september 2018 Søsteren min som er sjef i to bedrifter mener det er tidsnok å si fra når man leverer inn søknad om foreldrepenger. Selv er jeg usikker på om jeg skal si det nå som kontrakten er underskrevet eller ikke. Anonymkode: 3330c...7f9
Anonym bruker Skrevet 18. september 2018 #12 Skrevet 18. september 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Søsteren min som er sjef i to bedrifter mener det er tidsnok å si fra når man leverer inn søknad om foreldrepenger. Selv er jeg usikker på om jeg skal si det nå som kontrakten er underskrevet eller ikke. Anonymkode: 3330c...7f9 Det er feil. Hovedregelen er at du skal varsle så snart som mulig. Så lenge du vet termindato er du faktisk pålagt å varsle. deretter setter AML minimumsfrister for varsling utfra hvor lang permisjon du skal ha. Du må varsle permisjon til arbeidsgiver minst 12 uker før dersom du blir borte ett år. Er du 25 uker på vei nå og skal ut i permisjon 3 uker før termin så har du ikke så god tid. Skal du derimot ha kortere permisjon er varslingsfristen 4 uker. Anonymkode: 00c80...1f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå